Luxor, det nordiska elektronikcentret

Tänka sig att man skulle ägna 20 minuter åt att frivilligt titta på en reklamfilm :D

Jag har ju samlat på mig lite gamla Luxor-prylar, trä-radios, magnetofon och en del reklamprylar (askkoppar, ljusstakar, glasunderlägg, ja det jag har hittat), just för att jag tycker att det är en trevlig epok när bra grejor kunde göras i Sverige.

Sen gick det enligt min mening raskt utför, ungefär vid den här filmens tid skulle jag tro, även om jag har några transitoriserade plastradios med luxormärke också.

Datorerna har jag ingen nostalgisk bindning till, jag använde dom inte på den tiden, och datorer har ju kortare hållbarhet är Rulles Rullkorv så det har inte blivit av att jag har skaffat något sånt.

Ett Luxor TV-spel skulle jag kunna tänka mig dock, jag hade inget själv, men en klasskompis hade ett och där ägnade man ju några timmar :D
 
Ja, det mycket godis i Filmarkivet. Flera filmer där Luxor förekommer och även Motala Rundradio samt en film om första generationens polisradio i Stockholm.

När det gäller tillverkning av radioapparater så finns det ganska många sådana filmer på Youtube. En del på tyska som kanske inte dyker upp vid sökningen så ofta. Det finns några längre detaljerade filmer från Philipsfabrikerna i Holland.

Men den som jag tycker är mest sevärd är nog "Der legendäre SABA-Film" som tål att ses flera gånger. Inledningen på 4-5 min är lite trög men sedan blir det intressant. En sak man kan fundera över är hur mycket arbete det måste ha legat i att förbereda och köra igång produktionen av en ny modell med alla monteringsjiggar och annat som måste tas fram och för att få produktionen att löpa smidigt. För att inte tala om logistiken. Hur är detta möjligt? Råmetaller in och radioapparater ut. Allt tillverkas i huset från scratch!

 
Ja jösses, SABA gjorde verkligen allt "in house" som det heter i dag.

Undra på att radioappartarerna kostade så pass att man köpte dom på avbetalningsplan på den tiden.

Chassin var väl annars ganska standardiserade och användes väl i vissa fall av flera tillverkare, sedan snajdade man till olika lådor?

Men det är flera reflektioner som slår mig när jag ser den filmen, industriarbete, även om det var rent och fint på fabriken, verkade vara synnerligen enahanda.
Frau membranemontör såg tillexempel ut att ha ett väldans trist jobb (nej, jag kan inte tyska, så d,et var en hemmagjord titel), eller Fraulain som monterade två plåtvinklar på det löpande bandet.
Men snabba och flinka på deras respektive arbetsuppgift var dom i alla fall.
Jag förstod dock aldrig riktigt vad det var för olja som kemisten kollade viskositeten på?

Sen var det ju kul att se att dom hade sitt eget verktygsmakeri, där dom fräste egna stansverktyg efter lermodell i replikatorfräs...

Nuförtiden är det nog inte många mänskliga moment i tillverkningen av en radio, någon underbetald kines trycker fast ett maskinmonterat kretskort i en injektionsgjuten plastlåda och någon annan trycker fast högtalaren i den andra halvan så att en tredje kan ansluta sladden emellan och trycka ihop dom två plasthalvorna så att dom snäpper ihop, kanska monteras en skruv som håller ihop halvorna också.
Detta görs nog i en skitig lokal utan öppningsbara fönster, utan naturutsikt, men så kan man köpa en radio för det man har i myntfacket också...

Jag är ju ingen riktig radiosamlare, med något speciellt mål, utan jag tar tillvara sånt jag kommer över billigt, men däremot finns det några apparater jag har på min önskelista.

En ryska Zvezda 54 är ju oerhört vacker och får väl representera "Öst" (även andra gamla ryska mottagare är intressanta såklar)

Någon Amerikansk mottagare från ungefär samma epok, jag blev erbjuden ett gammalt vindkraftverk som såldes ute på den icke elektrifierade landsbyggden för att driva radion/ladda batterier när jag var i USA 95, men hade inte förstånd att ta tillvara på erbjudandet.

En Öst-tysk mottagare och en Väst-tysk från ungefär samma tidsepok för att se skillnaden

En Volksempfänger, för att täcka in den i övrigt trista epoken.

Sen letar jag en MT 910 (har missat flera på tradera)

en Svensk trådradiomottagare (jag har två ryska) för att täcka upp den teknikhistoriska biten.

Och sen snubblar jag på nya modeller hela tiden som jag gärna skulle ha på hyllan.

Och skulle någon ge mig en "Kuba Komet" så kastar jag ut platt-tv'n och resten av den moderna multimediabänken :D

Men dom modellerna är ju riktiga samlarmodeller som kostar pengar, så det lär inte bli av i första taget.
 
Fantastiska filmer från en försvunnen epok :(. Finns idag inte mycket ikring oss som inte köpts från Kina.
 
Luxor, ja det namnet ger är för mig omgärdat med ett nostalgins skimmer...

Min första bandspelare, min första "stereo", min första skivspelare (ja, vinyl alltså), den första
dator jag kom i kontakt med och sedermera mitt första jobb där Luxor ingick bland de märken
firman förde och som jag då förmodades reparera...

SABA fördes också men var av nån anledning alltid mycket knepigare att laga, förmodligen för att dom
i likhet med Grundig hade många egna lösningar jämfört med de Luxor och Telefunken som passerade
revy i verkstaden :)
 
Back
Top