Märkning av komponent

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Har slaktat gammal rör-radio för kommande projekt och sett märkningen 425V SURGE på en 8uF eluyt konding. Vad innebär detta? Samma konding har 350V MAX WKG, det förstår jag däremot.
 
"Surge" betyder att kondensatorn tål denna spänning kortvarigt,
t.ex. vid spänningstillslag när de andra rörens katoder inte hunnit bli varma, och då går
likriktaren obelastad.

Vet inte på "raken" hur lång tiden anses vara, men 30 sekunder är nog rimligt.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Ok, Karl-Arne. Trodde att den började dra ström vid denna spänning. Tack för hjälpen. Ska börja med att bygga ett nätaggregat med rörspänningar till mindre rör på upp till ca 350VDC.

När vi ändå håller på.....keramiska rörkondensatorer, när det bara står 100 på den, är det 100pF? Och om det står 10K...är det 10 000pF? Ibland står det bara 270 A....270 är väl ett standardvärde....är det 270pF?
 
Last edited:
Ur en applikationsnot från en stor tillverkare av elektrolytkondensatorer:

"Rated surge voltage

Rated surge voltage is the maximum DC overvoltage to
which the capacitor may be subjected at 25 °C for short
periods not exceeding approximately 30 s at infrequent
intervals of not less than 5 min."

Beträffande märkningar på keramiska kondensatorer så finns det en ganska stor spridning beroende
på var komponenterna är tillverkade.

Äldre europeisk standard var att låta pF vara ensam märkning upp till 1000 pF,
sedan antingen nF (n eller nF) eller tusentals pF (K).

I Tyskland fanns en branschstandard för toleransangivelser där färgen på kondensatorkroppen samt en bokstav efter värdet angav temperaturkoefficient och tolerans. A på ljusgrön botten betyder N100 och 10% om jag inte alldeles missminner mig.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Radion som jag har plockat isär är tillverkad i Europa, och märkningen stämmer bra med vad du beskriver Karl-Arne.

Huruvida jag ska använda samma elektrolytkondingar till labbaggregatet som jag ska bygga, får jag se.
 
Hmm! Gamla kondingar?

Du kan utan vidare ha +/- 50% deviation paa gamla kondingar!!!

Brukar dock bara spela ngn roll vid frekvenstillaempningar, inte foer PSU's... Om du inte bygger switchade ( med gamla kondingar?! ) aggregat.

//m0dfi
 
Back
Top