Mer fynd på nätet, TRADERA Blocket etc.

Det förekommer sextanter på TRADERA.
Men de blir ofta dyra, flera tusen kr. säkert väl värda detta.
Med mitt intresse för optik har jag ibland sökt på ett sånt instrument.

En gång vid besök hos en vän som var kapten på Nordsjön, med olja i lasten, frågade jag hur den funkar och om de används.
Han hade en hemma, och visade mig. Intressant!
På min fråga hur noga man kan navigera, med en sextant, menade han att vid sjöresa över Atlanten, från New Yourk till Norska västkusten hamnar man inom några km, imponerade!!

SM4FPD
 
Det förekommer sextanter på TRADERA.
Men de blir ofta dyra, flera tusen kr. säkert väl värda detta.
Med mitt intresse för optik har jag ibland sökt på ett sånt instrument.

En gång vid besök hos en vän som var kapten på Nordsjön, med olja i lasten, frågade jag hur den funkar och om de används.
Han hade en hemma, och visade mig. Intressant!
På min fråga hur noga man kan navigera, med en sextant, menade han att vid sjöresa över Atlanten, från New Yourk till Norska västkusten hamnar man inom några km, imponerade!!

SM4FPD
Med en bra sextant kan du komma ner till cirka en sjömil om tid och avläsning och korrektion för refraktion och lufttryck och temperatur blir bra. Och att du räknat rätt :) Och tittat på rätt stjärna
 
Astronomisk navigering är rätt fascinerande som "konstart".
Det är inte bara en noggrann sextant för vinklar och solhöjd, utan
även noggrann tidsgivning för att kunna bestämma longituden.
Sedan tillkom navigatörens skicklighet.

På 50/60-talen var man väldigt duktig på sådant,
ett exempel var "Kollsman Automatic Astrotracker KS-39" som automatiskt
räknade ut positionen hos ett Mach 2+ flygplan från observationer av stjärnor.

1697810876262.png


1697810929273.png
Man inser hur stor utvecklingen har varit, från vikingarnas "solsten" fram till moderna tröghetsnavigering och satellitnavigeringsmetoder.

Som tidigare styrelsemedlem i Radionavigeringsnämnden, och med både "sjöbusar" och flygande personal som kollegor har jag dessutom fått mig ett ansenligt antal historier i ämnet till livs.
 

Attachments

  • 1697810914756.png
    1697810914756.png
    1,4 MB · Views: 7
Varför heter det tröghetsnavigering?
Vad är trögt?

SM4FPD

Wikipedia - Inertial Navigation System

Det bygger i grund och botten på Newtonsk mekanik, acceleration förutsätter påverkan av en kraft, kroppar i rörelse fortsätter med det om de inte utsätts för yttre påverkan, lägsta energierna som åtgår/behövs i ett visst system och så vidare.

Genom att konstruera mekaniska system (med gyron, accelerometrar och andra sensorer), minimera dess förluster och felkällor, och därefter mäta på dem och räkna noggrannt, så kan man hålla reda på hur man har rört sig/var och hur man befinner sig i det tre/fyrdimensionella (x/y/z/(t)) rummet.

"Trögheten" (Inertia) är massans inneboende motstånd mot acceleration (förändring av rörelseenergin) som utnyttjas, därav namnet.

:)
 
Last edited:
Våra C-130 i flygvapnet har just tröghetsnavigering (INS) vilket jag fick mig förevisat av piloterna inne i cockpit i slutet på 90-talet. De förklarade just det som Christoffer hänvisar till. Tyckte det var konstigt tills de förklarade varför...;)
 
Tröghetsnavigering var ett revolutionerande genombrott på 60 och 70-talen.
SAS var tidiga med att införa detta i sina DC-8 och Boeing 747.

Jämfört med andra navigeringsmetoder så var INS mycket exakt och arbetsbesparande,
men till ett pris. VLF-navigering (Omega och liknande) var en konkurrent, som "mindre bemedlade" flygbolag fick nöja sig med.

Såg sådant användas i en Maersk B-727 under början av 80-talet, och noggrannheten var i häraden med ADF på större avstånd men betydligt enklare att använda.
 
Här har vi en äkta ICOM-keps på TRADERA
https://www.tradera.com/item/302069/612066065/icom-keps
Vi delade ut stora mängder av dessa på våra mässor och utställningar.
Vi såg radioamatörer som verkligen försåg sig, för att ha kepsar under resten av livet.
Man kunde gå in och ut flera gånger och lasta av i bilen, be vänner plocka liksom alla i familjen.
Kanske lite sniket ändå, men ....

Själv fick jag en av Eskilstuna radioamatörer där man hade låtit brodera anropssignalen, mycket trevligt och jag har den kvar än.

Säljaren här har även den gröna mikrofon som i själva verket är svart.

"Give away" saker har förstås alltid varit populära. Någon gång hade vi godisar, karameller i en stor skål.
de tog fort slut, hi hi.... Men i ett obevakat ögonblick såg jag ändå någon som proppade fickorna fulla, återkom sen efter en stud, hade förmodligen varit ute i bilen och lättat på lasten.

SM4FPD
 
Här har vi en IC-402 på TRADERA.
https://www.icomjapan.com/support/manual/?keyword=IC-78&open=tab2&type=4#download_result
Defekt står det. Inget brus menar säljaren.
Vi ser modifieringar som en BNC jack där antennkontakten satt, nog duger originalkontakt här som är snyggare.
DC jacken, i detta fall var den en trepolig sak som förstås är svår att få tag på så nu sitter en vanlig DC kontakt.
Som vet från annan tråd är det lättgjort att förväxla polariteten på de senare 202 och 215 som hade DC kontakt, de var ju med dagens standard bakvända.
felpolarisering med lite kräm bakom förstår skyddsdiod samt blåser LF-slutsteget, upc 575, som även det har avhandlats hr på forumet.
Övriga ingrepp och modifiering får inte veta något om, men kan förstås finnas. I värsta fall har en tänkt felpolarisering blåst driv och sluttransistorer oxo
Man ser heller inte om de omtalade plastplupparna finns kvar. Eller om batteripack är uppruttet av läkande batterier, kanske finns accapaketet kvar? Tyvärr får vi heller inte veta något om vilka kristaller som ingår. Vi ser heller inte den lilla söta teleskopantennen.
Men visst är den fin en relik från forna tider, sådana här amatörradio görs inte mer.
1981 kom de här radiostationerna dvs IC-202, 202S och 402.
IC-402 har ett koaxialrelä, PIN dioder hade ju inte något bra rykte på den tiden. Kanske beroende på hur de kopplades då.
402 är ett fint bygge, men kan vara klurigt att få liv i om man inte vet vad man ger sig in på. Har föregående ägare trimmat finns sådana fel oxo.'
(sådana fel: spräckta kärnor, feltrimmad, utbytta saker som inte var sönder, och är fel.)
Jag minns när 402 kom, den var efterlängtad och såldes bra. de första som reste till Karlstad för att få sin var överlyckliga.

Detta med felpolarisering var i princip de fel man hade på dessa apparater.
Kunden tyckte dock att den gick sönder av sig själv och krävde garanti.
En sak, ex LF steget kan gå sönder av sig själv men inte flera saker som sprängd skyddsdiod.. driv och pa.
En del garantikrav ställdes när trimkärnor var spräckta.......
Så var det på den tiden......

Det skall ändå bli kul att se varthän priset hamnar.

SM4FotPeDahl
 
Ja det fanns ju en för CW/SSB 70 cm också. Hittade en bild på Rigpix som visar en som är såld av Nord Tele i Öjebyn.
Den trepoliga kontakten finns också på tex TR2200. Plus, minus och laddning. "Be sure to connect.."
1699451944792.png
 
Ja se till att koppla rätt.
Vad som kan tyckas vara viktigare är att det på den tiden inte fanns någon säkring på DC-sladden.
Med ett PS på 13,8 V 20 A och felpolariserat så får det följder.

DC kontakten i fråga fanns även på AOR:s apparater.

Numera är det oftast en säkring på DC-sladden eller en i radion.

Men tanken var väl förr att det borde en radioamatör förstå, han var ju välutbildad förr.... men kanske det var ännu förrare...
Men så var det inte alltid som jag skev om ...

Ser att priset dragit upp ordentligt.
IC-402 är en "rare" radio.

SM4FPD
 
Har för mej det satt säkring i min Kenwood TR-2200 ist för på sladden.
En extra dc-kabel gjorde jag av en dito till en rakapparat som hade samma 3 poliga.
Även om det är ovanligt är det roligt när man får nytta av sparat elkablage snott från elskroten på jobbet.
Alla nätadapters, speciellt de med udda pluggar i änden åker med hem.
 
Visst vore det väl bättre att sälja hela IC-735:an, även om den inte funkade, skulle det finnas en chans att få ut summan i fråga, istället för att plocka isär den och sälja några enstaka komponenter.

SM4FPD
 
Jag vill nog påstå att annonsen "andas optimism".

Det är på sin höjd komponenter för en femtiolapp även om man skulle
handla dem nya på t.ex. Electrokit.
 
Visst vore det väl bättre att sälja hela IC-735:an, även om den inte funkade, skulle det finnas en chans att få ut summan i fråga, istället för att plocka isär den och sälja några enstaka komponenter.

SM4FPD

Ja, ett obegripligt beteende :oops: jag har svårt att se, även om man anstränger sig noga, hur man skulle kunna slakta en radio och lyckas välja ett mer ointressant och så gott som värdelöst urval av komponenter att spara på/försöka prångla vidare, än denna samling skräp.

Även kombinationen av att lägga energi på att faktiskt genomföra denna slakt, och samtidigt uppenbarligen inte ha nån aning om vad snarlika (fastän färskare och bättre) kostar att gå och köpa nya... (eller avsiktligen ändå sätta rena fantasipriset...) jag förstår bara inte.

Nästan allt annat i radion hade varit mer intressant, till exempel rattar/knappar/strömställare/kontakter/paneler/plåtar/skruvar, ja VAD SOM HELST annat än plastfilmskondensatorer, etc av fullständigt okritisk specifikation som kan köpas för enstaka kronor.

Är annonsen måhända menad som någon sorts skämt eller lustifikation, för en liten krets invigda? :oops:
 
Kollar man historiken så ser man hur säljaren fixat till och delvis gjort mods+recap på en risig 735a och sedan sålt radion vidare till glädje för någon annan. (bra så+++) Detta är alltså resterna som självfallet borde hamnat i runda arkivet. :rolleyes:
 
Man kan allvarligt fråga sig "vitsen" med att byta ur mylar och polyesterkondensatorer, eftersom de inte har någon
känd åldringsmekanism. Däremot kan Z5 keramiska kondensatorer och elektrolyter/tantaler åldras påtagligt.

Ska man utmana ödet och in och löda i en 35 år gammal radio är nog elektrolyter prioriterade.
 
Jag vill nog påstå att annonsen "andas optimism".

Det är på sin höjd komponenter för en femtiolapp även om man skulle
handla dem nya på t.ex. Electrokit.
Hej!

Finns möjligheten till "köp nu" för 450:-
"Verklighetsfrämmande"
 
Back
Top