Miljöbrott?

SM6VVG

Well-Known Member
Vart är amatörradion på väg?

Tänker närmast på den s.k "kommunjakten", där aningslösa amatörer sätter sig i sina bilar och kör 70-100 mil för att jaga kommuner.
Har dom inte hört talas om miljön? Att sätta sig och köra extrema sträckor och smutsa ner miljön enbart för att vara med i en "hobby"?
Tycker att idén kan vara godkänd men definitivt inte utförandet, tycker likaledes att upphovsmännen helt glömt var miljö är.
 
Intressant inlägg SM7VVG, nog borde Miljö ha varit en stor del av villkoren för kommunjakten. Cykelmobil exvis borde ha varit alternativet och ge höga poäng.
Bil mobilt endast om annat ärende till kommunen i fråga finns. exvis hälsa på Mor och Far
Särsklida poäng till de som kör Elbilsmobilt, eller Etanol mobilt.
Kanske man inte tänkte i den banan, men nog hade ett starkt miljötänk ha varit en intressant propaganda sak för amatörradio.
Nog borde Miljö kunna kombineras med amatörradio. Och särkilt vid tester och jakter.

Ja man kan förståss jämför med biltävlingar, en det är ju inte tanken nu.

Fler ideer om miljötänk i kombination med amatörradio?
 
Den stora frågan är väl snarare "vart är allting på väg"?

Vi har "aningslösa" semesterfirare som åker halva jordklotet runt i en Boeing som väller ut avgaser just där de *inte* behövs. Och det är inga små mängder. Det finns en hel transportsektor som tar sig fram på kolvätebaserade drivmedel.

Men på samma sätt som man är beredd att acceptera detta (någon större folkstorm har jag i vart fall inte märkt) får man nog acceptera att det fortfarande används bilar för ren nöjesåkning. På rak arm kan jag lista ett antal hobbybetonade aktiviteter som garanterat inte fyller höga krav på låga utsläpp men som fortfarande avnjuts (utombordare, veteranbilar, fotogenlampor, öppna vedeldade spisar,... ).

Sedan får man lägga ansvaret för att åka 70-100 mil på den enskilde amatören, inte på hobbyn som sådan. Radiohobbyn kräver inga fortskaffningsmedel *i sig*, även om det är praktiskt med bil om man ska åka till ELFA och köpa transistorer. Det är ju i själva verket i radions natur att fortskaffningsmedel *inte* ska behövas, liksom.

För övrigt tycker jag FPD's tanke med cykelmobil låter hur kul som helst - och en verklig utmaning!

/Micke
 
Läs mellan raderna på mitt inlägg så finner du att det står ett ord som "propaganda". Genom miljörelaterade saker kan man propagera för att detta är en "ren" hobby.... ja visst är det ironiskt, men vad håller då plitikerna på med då? De får in mer skatt ju mer energi vi förbrukar.
Det iroinska är ju att man kör radio och anvädner teleförbindelser just för att slippa åka upp kolväten.
Tänk all radio till transportdirigering som gör att man slipper åka tom.
Och här gör radioamatörerna tvärs om. Har aktivieter som kräver bilresor för att kunna köra radio.
Bara att hoppas att inte någon tidning får nos på saken.
 
Givetvis är det förskräckligt om nån svensk HAM skulle åka bil 100 mil. Det bränslet skulle ju lika gärna kunna driva 400 indiers 50-tals-tvåtaktare i flera minuter.....

Nej, nu är det solceller och QRP som gäller för min skull. Tyvärr blir det QRT ifrån Lucia till slutet på januari. Men det är inte så farligt jämfört med SM2:eek:rna.

Intressant att frågan om energi kom upp just nu, när snart närmar oss energivansinnets höjdpunkt. Jul. Då blir det SM i att belysa utsidan av huset och alla träd och plastrenar. Precis då förbrukningen är som högst och produktionen som lägst.

/RNA
 
Ett tillägg jag kom att tänka på när det skrevs om att flyga och jetmotorer.

Har haft lite kontakt med en ham som bor i södra Texas och han jobbar på ett "powerplant". Jag måste säga att jag blev ytterst förvånad hur de genererar el där. De har helt enekelt ett antal jetmotorer av samma typ som används på stora flygplan som står på marken och driver generatorer. Dygnet runt på fullgas står dessa motorerer på marken och bränner fosilt bränsle för att generera el. På ett ställe där solen är ett problem....

Å som kanske många gör så ojjade jag mig över hur amerikanare är, tills jag pratade med en resemontör som jobbar år Atlas Copco. Samma utrusting används t.ex. i Saudi Arabien. När jag tyckte det var hemskt att göra så på ännu en plats där de har mera sol än de önskar så frågade han mig om jag kunde gissa hur de gjorde för att bekämpa damm på vägarna och i småstäder. Givetvis kunde jag inte gissa. De spred ut diesel.......

Jag vet att det är fult att se helheter. Alla ska dra sitt strå till stacken oavsett hur lite det gör och hur besvärligt det är. Men ibland kan jag inte låta bli att undra över hur folk tänker..... För egen del så är jag säker på att olja kommer att användas så länge den finns oavsett om vi gör det eller inte. Det är dags att kliva av våran pedistal och inse helheten.
 
Jo jag håller med du. RNA.
I Karlstad fanns det ett gasturbinkraftverk, av den typ du beskriver. Det är dock 15 år sedan den lades ner (stängdes av), avsikten var att ta upp toppar, med ett snabbstartat kraftverk som ger bra med kräm, men som var dyrt att driva, (läs drog mycket bränsle). Jag såg ibland när de körde detta, och flera 5 meter tjocka korstenar där det rök med ganska kraftigt drag. Då är ångmaskinerna bättre, dvs atomkraftverken.
Idag är miljö en populistisk aktivitet. Men ger förstås feta inkomster och skatter.

Men samtidigt är det ju en form av utmaning för experimenterande radioamatörer, kanske kan vi lösa energikrisen i världen. Framtida jobb kommer oxo att vara just i det ämnet, och de som lärt sig mycket och experimenterat har givetvis chans på sådana jobb.
Men med ett enklet ord, vad RNA säger, idag råder "den liberala självregleringens princip". Dvs tvärt emot en gammal regelerteknikers tänk. Och inte finns utbildning i reglerteknik för ekonomer och politiker inte.

Och visst är det trevligt med en nöjestur med bilen.
 
Skulle det finnas utbildning i reglerteknik för ekonomer skulle de finna att
ekonomins överföringsfunktion har poler i högra halvplanet.

Om de skulle kunna dra rätt slutsatser av detta ska vara osagt...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Mycket intressanta tankar och vinklar men......

Jovisst finns det idealister som är renlevnadsmänniskor både för egen del och för att rädda moder jord och våra arvingar till ett drägligt liv.

Men jag upplever (utan att ha tillgång till några större undersökningar) att:

Lägg ner all godstransport med lastbil, transportera med tåg. BRA...men...
Vart gör vi av alla jobbare som håller all denna trafik igång?? Däck, bränsle, lackerare, montörer, flaktillverkare, och hundratalet andra...det blir ganska många det.:confused:

Flyget?? Samma där....Allt som vi ändrar får en kedjereaktion.:(

Jaga kommuner behövs väl inte göras ??? Inte måste man besöka den kommun man skall föra in i loggen:D

Politiker är bra på att tala om hur vi skall göra, de är idealister de...INGEN propagerar för att slösa med energi eller att man skall roffa åt sig, så gör inte dom inte.

Handen på hjärtat....vad gör det?? Huvudsaken är väl att JAG får en fetare plånbok, bekvämare och skönare. Om bara jag kan få det så kan väl alla andra försaka?? :rolleyes:

En snubbe tog en teori en gång om att: Om alla äter sojabönor och liknande proteinrik mat så får alla det bättre. Jo...en ko och en gris måste äta massor av gröda (kg) för att producera 1kg proteinrikt kött. Med andra ord...odla enbart proteinrik gröda på alla marker och gör till föda, avskaffa alla kor och grisar. som enbart är en mellanhand och ett slöseri med resurser.:rolleyes:

Tjaaa kanske det...jag bryr mig inte om det, jag följer med utvecklingen och åker på både bil och flygsemester...MÅNGA tycker DET SAMMA HAR JAG MÄRKT på Landvetter och på vägarna.. konstigt..:confused:

Nej...nu skall vi sadla om ordentligt och vara snälla mot miljön. VI BÖRJAR I DAG !!
Sverige, Finland, Norge, Tyskland, England och Polen har tillsammans mellan tummen och pekfingret ca 170 000 000 invånare.

Om nu alla dessa börjar att äta 2st. tomater extra/dag så blir det 340 000 000 extra tomater/dygn....Hur mycket extra butangas blir det per dygn som släpps ut???

För att inte tala om alla sojabönorna om vi snappar den teorin....

Hur vi vänder oss så får vi rumpan bak:D

Tuta och kör/åk så länge du lever, Ät hamburgare, drick mycket kaffe som innehåller massor av antioxidanter och kör mycket radio, men passa dig för all HF strålning.
Erland SM6KTC
 
Jo du Karl-Arne, man förvånas över PID-regleringens frånvaro inom ekonomin.

Men om försäljning av huslån till personer med bristande betalningsförmåga, genererar provision till lånesäljaren, blir ibland situationen den som vi haft den senaste månaden.

Kanske silas det mer mygg en sväljs elefanter när det gäller miljödebatten i denna tråd.
De få som deltar i kommunjakten med bil, får nog räknas som en försumbar påverkan på miljön.

Om istället alla radioamatörer, tar sig en funderare på alternativet kollektivtrafik.
Själv bor jag perfekt för ett spårbundet alternativ. Skönt att slippa köer och istället läsa tidningar eller leka med mini-laptopen. Antingen aktivt eller mer passivt som att titta på en film. (Jag har skrämt en tågvärd en tidig morgon med en skräckfilm):)
 
Last edited:
Om politikern och ekonomen hade läst lite om reglerrteknik, (PID Proptionellt Integrerande och Deriverande), så skulle man inte höja räntan om det är för kallt i sovrummet. Eller sänka räntan om gräset behöver klippas. Risken att de gjorde en åtgärd som förknippas med sakfrågan skulle vara lite, ja lite större i alla fall.
Något som vi vanliga människor faktiskt gör utan att vi ens vet om det, dvs reglerar mer rätt.

Men jag vidhåller att vi talar om att miljö är en propaganda sak, och med lite miljötänk skulle amatörradion kunna stoltsera med att "radioamtörer tänker på miljön."
Men visst är det en droppe ihavet som reglerar bort sig i andra änden, det lär gå åt energi att tillverka cyklar oxo, och cyklaren behvöer mer enegergi, oxfile som under sin tillverkning orsakat utsläpp. Dessutom blir den cyklande radioamtören törstig och gör ett litet men distinkt CO2 utsläpp vid öppandet av den blå kaviteten.

Däremot borde "alla andra" tänka lite mer på miljön och inte använda gasturbinkraftverk, som har 5 procent verkningsgrad när man kan använda ångmskiner med 20 procent verkningsgrad. Var inte Stenungsund en ångmaskin och den är väl stängd.
 
Ingen som reflekterat över att priset på E85 hela tiden matchar bensinpriset så att det knappt är värt att köra på E85?
 
JODÅ ROY du har rätt.

Om politikern och ekonomen hade läst lite om reglerrteknik, (PID Proptionellt Integrerande och Deriverande), så skulle man inte höja räntan om det är för kallt i sovrummet. Eller sänka räntan om gräset behöver klippas. Risken att de gjorde en åtgärd som förknippas med sakfrågan skulle vara lite, ja lite större i alla fall.
Något som vi vanliga människor faktiskt gör utan att vi ens vet om det, dvs reglerar mer rätt.

Men jag vidhåller att vi talar om att miljö är en propaganda sak, och med lite miljötänk skulle amatörradion kunna stoltsera med att "radioamtörer tänker på miljön."
Men visst är det en droppe ihavet som reglerar bort sig i andra änden, det lär gå åt energi att tillverka cyklar oxo, och cyklaren behvöer mer enegergi, oxfile som under sin tillverkning orsakat utsläpp. Dessutom blir den cyklande radioamtören törstig och gör ett litet men distinkt CO2 utsläpp vid öppandet av den blå kaviteten.

Däremot borde "alla andra" tänka lite mer på miljön och inte använda gasturbinkraftverk, som har 5 procent verkningsgrad när man kan använda ångmskiner med 20 procent verkningsgrad. Var inte Stenungsund en ångmaskin och den är väl stängd.

Jodå, det ligger mycket i de rader du skrev

Kul att du tolkar mig på rätt sätt och läser lite mellan raderna, kul att bolla och även provocera ibland, livet är ju inte endast VITT ELLER SVART utan har en otrolig gråskala, kanske rentutav ett färgspectra som är stort.

Visst måste alla tänka på hur man lever, även jag måste det som har barn och barnbarn och känner många andra som har det.

Men...kan det inte vara så att vi haft många ISTIDER som en del hävdar?? Går inte vårat klimat oxo i "perioder" liksom solens utbrott ca vart 10/år

Klart vi skitar ner miljön....Att blommorna kommer varje vår och mycket annat är otroligt, med den belastning vi förorsakar naturen.

KTC Erland
 
Jo visst, men bara du inte kissar i min brunn.

Ang istid blir det spännande att få uppleva en sådan, skall bli kul att se hur vi håller värmen då. me med istid menar n ju en lägre temperatur på bara några grader, och det blir att skruva upp värmen lite bara.
Lite synd om inlandsisen skrapar bort alla våra fina antenner master och QTH, men vi får väl göra som fåglarna och flytta söderut.

Men nu har vi väl spårat ut lite. Amatörradio och miljöhänsyn var ju ursprunget.
 
Miljö?

Istid...hmm
Vilket blir det nu? Medeltemperaturen har ju ökat enligt vissa undersökningar.
Vem ska man lita på? Nää, jag tror det går upp o ner och har gjort det länge.
Men det är vad jag tror. :cool:
En annan sak...
Plastpåsar ska vara skadligt för miljön. Det tror f-n, när folk slänger dem i naturen! :mad:
 
Plastpåsar ska vara skadligt för miljön. Det tror f-n, när folk slänger dem i naturen! :mad:

Ja om man tittar i dikerna längs de större vägarna så ser det ju ut som en soptipp. Om man tittar när de vårstädar så ser man hur mycket det är...

På skogsvägar och vändplaner i skogen så står utbrända bilvrak och läcker. Högar med dumpade bilbatterier och annat skräp. Högar efter bilstädningar med fimpar, MC'd-påsar och skräp.

Undrar hur det kan bli så här när alla är så miljömedvetna?
 
Ett ekonomiskt system som uppfyller reglerteorins stabilitetskrav kallas för "planekonomi" vilket sannolikt är det fulaste ord som kan uttalas i västvärlden.

När jag läser sådana här diskussioner brukar jag tänka på indianhövdingen White Clouds ord för över 100 år sedan:

"Only after the last tree has been cut down; only after the last river has been poisoned; only after the last fish has been caught; only then will you find that money cannot be eaten."

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja om man tittar i dikerna längs de större vägarna så ser det ju ut som en soptipp. Om man tittar när de vårstädar så ser man hur mycket det är...

På skogsvägar och vändplaner i skogen så står utbrända bilvrak och läcker. Högar med dumpade bilbatterier och annat skräp. Högar efter bilstädningar med fimpar, MC'd-påsar och skräp.

Undrar hur det kan bli så här när alla är så miljömedvetna?

Själv har jag i skogarna under mina QRP-utflykter ibland hittat högar med plastisolering som koppartjuvar lämnat kvar när de "slaktat" alla stulna kopparkablar, både vanliga elledningar och minst 25 mm2 kablar... Tänk er sedan när något djur kommer och kanske vill ta en tugga..
 
Hej Jan och alla andra

Många gör sig löjliga över mitt inlägg om miljön. Var säkra på att om någon officiant börjar botanisera över amatörernas bristande miljö-insikt så lär det komma ändring och då lär det inte bli roligt.

Det behövs bara att en granne klagar på att han/hon blivit utsatt för skadlig strålning från en amatöranläggning så kommer det snabbt ett förbud för diverse höga effektkällor och slutsaten blir troligtvis maxeffekt 100w ERP från antennen. Lättast att förbjuda slutstegen än att förbjuda de 100W ERP som de flesta amatöranläggningar har idag.

Nästa steg blir väl förbud mot diverse yagis etc. Återstår dipolantenner då.

Är det det scenariot vi vill ha? Om så är det PMR som återstår. Den generella dispansen att eftersom vi är så duktiga och utbildade inte klarar av att hantera potentionell farlig utrustning lär flyga sin kos.

Jan

Hejsan

Miljö och framtid överhuvudtaget väcker ofta viss oro hos många.
Inte tusan VET vi hur det kommer att bli?? Tänker på det Karl-Arne skrev om att vi kommer kanske för sent att upptäcka att det inte går att äta pengar.

Några små reflektioner:
De atomdrivna U-båtarna som ligger vid kaj uppe i Murmansk, här är en länk som är ganska ruggig för den som liksom jag ibland skojar om eländet för att inte titta sanningen i vitögat (detta liknar mer "brunögat")
http://www.koms.se/ul_pdf/278_Jan_Nordenman.pdf

Och denna utrikespolitiska debatt från våran riksdag 1995 om bland annat detta ämne.
Kammarens protokoll - Riksdagen

Alla måste ta hänsyn till att INGEN får MAKT utan att människor är livrädda och söker tröst.
Debatter om det farliga och hur det skall elimineras tycker människor är bra.
Frågan är: Har det gjorts någonting ang. U-båtarna som ligger där uppe och troligtvis kommer att välla ut en massa atomsopor.

Detta får mig att tänka på Hasse och Tages "SPIK I FOTEN"
KTC Erland
 
Back
Top