Miljöbrott?

Oj den var fin, har faktiskt inte sett en sådan "väluppfostrad" SAAB tidigare. :) Kanske dags att du landar i Västerås på en fika så att jag kan beundra på nära håll? För det kommer väl ingen oljerök ur den som förstör miljön?
En Saab V4 i gott skick ryker inte. Det gjorde däremot den bruna rallytrimmade tvåtakts Saab 96 -64 jag hade åren 1968-1970. Och inte nog med det, den hördes också!! Dubbel miljöbov, liksom.

Saabs tävlingsavdelning kunde sin sak - Carlsson på taket vann Monte Carlo-rallyt i en bil med identiskt likadan motor. Synd att min bil gick hädan vid vid en vänstersväng en tidig vårmorgon.

/ Göstha
 
Tjenis 4WII

Har satt på ett takränefäste till komradion i SAAB'en, funkar rätt hyffsat :)

Ja, inte tror jag att våra veteranfordon kan lasta miljön så mycket... läste nån gång att fyrverkeritävlningen som går av stapeln varje år i Stockholm släpper ut mer tungmetaller på ett par dagar än totala mängden som biltrafiken åstakommer på ett år. Om det är sant låter jag vara osagt men det är helt klart tänkvärt. Skall vi då förbjuda alla fyrverkerier? Och Huvudstaden som ändå försöker sticka ut hakan när det kommer miljöfrågor på agendan :)

Här är en liten bild på min lilla veteranbil:
http://larven.no-ip.com/saab/Mina_SAAB'ar/SAAB_96/DSC_0016.JPG

Hej på dig.

Nää vi skall nog inte förstora upp saker och ting, ej heller vara för ironiska mot de som tycker motsatsen, eftersom det kan reta upp och göra olika debatter osakliga, dessutom blockerar det de som reagerar negativt.

Men...ironi och sådana paraleller som nämnts med raketer och väldigt mycket annat av "sila mygg" är lärorikt också,

Men klart att vi måste få ha lite skoj också:D

Tycker att din SAAB är fin och skulle gärna ha en sådan eller annan bil av den årgången som är välbevarad.

Detta med raketerna i Stockholm, lösningen av att hjälpa ishallen i Dalarna med el från diselmotor är ju helt otroligt.
Det finns mycket pengar/politik i sådana här arrangemang.

Etanoltransporterna med tankers från Brasilien är en sak att sätta funderingar på och det finns mycket annat i samhälle/världen som haltar med ideologierna och inte går hand i hand med annat än kapitalets spel.

Frågan är om vi har rätt att ignorera de små utsläppen, för att börsjättarna kör sitt "miljöspel"

Tjaa igentligen ingen ursäkt för att vi "på golvet" lever/handlar på samma sätt, vi får hoppas att våra barnbarn blir politiker och har fostrats med någonting annat än bankkontot och plånboken för ögonen, då har vi verkligen gjort en insats på sikt, som håller.
Lite bollande med tankar, värderingar som alltid är nyttigt.
Har jag rätt eller fel? Njaa..ingenting är svart eller vitt tror jag, det finns alltid en gråskala om man vänder och tittar på det lite

Vi får se om några hundra år skörden av det vi sått.

Tjaaba/ Erland SM6KTC
 
Har satt på ett takränefäste till komradion i SAAB'en, funkar rätt hyffsat :)

Ja, inte tror jag att våra veteranfordon kan lasta miljön så mycket... läste nån gång att fyrverkeritävlningen som går av stapeln varje år i Stockholm släpper ut mer tungmetaller på ett par dagar än totala mängden som biltrafiken åstakommer på ett år. Om det är sant låter jag vara osagt men det är helt klart tänkvärt. Skall vi då förbjuda alla fyrverkerier? Och Huvudstaden som ändå försöker sticka ut hakan när det kommer miljöfrågor på agendan :)

Här är en liten bild på min lilla veteranbil:
http://larven.no-ip.com/saab/Mina_SAAB'ar/SAAB_96/DSC_0016.JPG


Kan berätta att min Far har haft SAAB från första tvåtaktaren till sista V4, tänk vilken miljöbov han varit. Tror den sista V4 tillverkades i Finland.
Det var verkligen en fin V4 du har, var rädd om den:)
Går att ta bort det lilla SAAB märket på sidan vid takets bakdel (en liten plåt) där hade jag alltid mina Algon antenner för 11m ( då behöver man ej borra)

Mvh Janne;)
 
Jag har oxo kört tvåtaktare, den drog nsätan lika mycekt besnin som dagens SUV:ar. Därmed var väl utsläppen något lägre till och med.
Nu talde jag om CO2, som ju är i det närmaste propotionellt mot bensinförbrukningen eller uttagen effekt oavsett motorkonstruktion.
Däremot var det bly i bensinen förr och den slipper vi ju idag även om vi kör TVÅ taktare.
Om man med miljö menar oljeröken, dock något jag itne hört skyulle vara skadligt, så visst är det en viss del oljerök.
Sen har vi väl en del utsläpp som ktalaysatorn tar bort, HC bl.a. Men det går ju att sätta en kat på en gammelbil.
Dock är väl körsträckan med gammelbil den del i saken som ger minst miljöpåverkan.

Att "köra" radio är dock ganska liten utsläpp från, dock förekommer väl ett och annat CO2 utsläpp vid radion, dvs öppnande av CO2 haltig dryck, physsssst.
 
:) Röken från ett stort startfält av veteran-moppar gör att du slipper ha hårkräm:D Min SUV Toyota drar bara 0,78 så då drar nog Volvo och SAAB mer soppa:)

Vi har väl kommit ifrån ämnet i denna tråd, men visst måste vi alla tänka på vår miljö. Det bästa vore väl att åka buss och tåg mer och inte i äldre skitiga bilar typ Volvo. Felet är väl att många har inte råd att köpa nya miljövänliga bilar och då behåller många sina äldre miljöförstörare.
Man kan väl ha kommunjakt från tåg eller buss, cykel vore väl det bästa:D


Mvh Janne;)
 
Min tvåtaktare gjorde bessin.
Jag drar mig till minnes en story ur verkliga livet, det är ju så att bilars förbrukning har ju alltid diskuterats, till och med på 60 talet när jag blev med bil.
Kalle hade köpt sig en ny Bubbla, en WV 1200, och den menade han var väldigt snål, efter flera dagars bilkörande syntes det inte på bensinmätaren att den dragit något. Kompisarna noterade detta och tänkte att nu gäller det att busa lite. Så varje luchrast var de upp på parketingen och fyllde på några liter. Efter en vecka stog bensinmätaren fortfarande på full tank, Bubblan var väldigt snål. veckorna gick och nya fina bilen drog nästan ingen bensin alls det gick att köra hur långt som helst utan att tanka.
Efter långhelgen, och resan till Sälen, blev det soppa torsk dock, han hade räknat fel på förbrukningen... Nog skulle han kunna åka till sälen och hem utan en tanke på att tanka, men....
Så snälla var kompisrn på den tiden.
 
Saab tvåtakt var häftigt men jag körde Dkv sp 1000, tvådörrars ht, en härlig tvåtaktare som tyvärr rostade bort så den är ett med naturen nu. :)

Roger
 
Saab tvåtakt var häftigt men jag körde Dkv sp 1000, tvådörrars ht, en härlig tvåtaktare som tyvärr rostade bort så den är ett med naturen nu. :)

Roger


Ja dom var härliga dessa SAAB tvåtakt med trubbnos, vilken plåt de hade:) En röd 64a hade jag, det rök mycket och avgaserna stank. Det störde mycket i 11m radion från tvåtaktaren, man fick störa av så mycket att det blev svårt att starta:)

Mvh
Janne;)
 
Det störde mycket i 11m radion från tvåtaktaren, man fick störa av så mycket att det blev svårt att starta:)
Det lät jag givetvis bli i min rallymodell. Förresten hade det varit svårt att lyssna inom närmaste hörhåll i alla fall!:cool:

/ Göstha
 
... Det hela ledde inte till en ev omdaning av reglerna för kommunjakten ...
... Varför inte ha regeln att jakten ska bedrivas från sitt ordinarie QTH och med max 100W ut från sin rig? ...
I sak är jag beredd att hålla med dig. Ditt konkreta förslag skulle rentav kunna utgöra grund för en ny, separat diplomklass. Tyvärr utesluter man då dem som av olika skäl är förhindrade att köra radio från sitt ordinarie QTH men är aktiva från en alternativ plats (eller flera), men det kanske går att lösa.

/ Göstha
 
Intressanta inlägg SM7VVg och SM5DXU
Man kunde tycka att om man är förhindrad att köra som Gösta skriver så borde det ju vara en drivkraft för att få fram metoder att ändå kunna köra.
Exvis bekämpa störningar, konstuera antenner som går att använda på "omöjliga" QTH eller kunskpslyft.
Fjärrstyrning är en metod, dock lite tveksam enligt min mening.

Men tyvärr verkar det som att radiotrafikstävlingar inte går hand i hand med någon form av teknisk utveckling eller kunskapslyft.

Som SM7VVG skriver handlar radiotrafikstävlingar mest om plånbok, och väldigt lite om teknisk utveckling, kunskapslyft etc..

Obs att detta skrivet av en som inte är itresserad av radiotrafiktävlingar, men som har förtåelse för att andra tycker det är kul, men jag hoppas att en sådan oxo får vara med och tycka.

Men ändå är det många som lärt sig mycket om mobil HF, antenner för låg HF band, vågutbredning från bilen, och vad man kan förvänta sig av trafik från så små antenner.

Portabel radiotrafik från egen kommun i avsikt att komma ifrån störningar etc, är ju ett energisnålt sätt. Dessutom kanske det kan kombineras med motion.

Så nog finns det alteranativ.

eller varför inte som man hade förr, tävlingar i exvis att bygga den bästa mobilantennen.
Elbils QSO från alla kommuner.
Cykel mobila QSO fråna alla kommuner.

Vad blev det av tävlingen SOTA, Summits On The Air där man skulle klättra upp på berg och köra radio? det smutsar väl intener så mycekt, men är kanske ett tungt jobb.

Dock är väl den mesta trafiken från mobila HF stationer av typen QSO under bilutflkter som skulle köras även utan radiotrafiktävling, antenn och radio i bilen.

Trots allt gör en radiotrafiktävling av typen kommunjakt att det blir mer aktivitet. utan denna finns ju inget att säga varandra även om man kan köra radio.
Dvs vad skall vi prata om på radio?

Men detta med miljö etc är ju mest ett skådebröd, och görs med stadgar och regler som till synes bara är mijlövänliga.
Det är ju trots allt bra för BNP att folk köper massor av bensin.
Det är ju konsumtion som driver sammhället, även konsumtion av bensin.
 
En annan regeländring vore att man inte kan räkna sig själv i en ny ruta genom att helt enkelt åka till den. För att köra en ruta måste *en annan* amatör vara där. Då skulle man inte på samma sätt kunna påverka sin egen poäng genom att bara åka runt i landet tillräckligt länge. Man behöver ju inte heller åka hemifrån så till vida att man håller sig inom sin egen kommun - och då borde det väl finnas åtminstone någon lämplig plats?
 
Vad blev det av tävlingen SOTA, Summits On The Air där man skulle klättra upp på berg och köra radio? det smutsar väl intener så mycekt, men är kanske ett tungt jobb.

I mina ögon är det inte en tävling, snarare en aktivitet där man kan kombinera två olika hobbies eller intressen: bergsklättring/bergsbestigning (och fjällvandring) och radio. Även bergsklättrare samlar på antal toppar som är besökta precis som vi radioamatörer samlar på länder och qsl m.m.

Själv klättrar jag gärna även mindre toppar och småhöjder som inte räknas med i SOTA-programmet eller går en del vandringsleder som tex Bruksleden här i Västmanland men det är inte alltid radioprylarna är med i ryggsäcken. Massor av motion fås oavsett på köpet!
 
All amatörradio, som körs med el, borde förbjudas. Elen måste ju produceras på något sätt och de allra flesta är miljöförstörande.
Vindkraft säger någon då. Men den vindkraft, som går åt till amatörradio, måste ju ersättas i hushåll och industrier med t ex kärnkraft, olje- eller kolkraft.
Den enda amatörradio, som borde tillåtas, är den som körs med egentrampade "cykel"generatorer!
Militären har kanske några surplus?
Dessutom borde alla forum som t ex detta förbjudas. Det drar ju onödig el att ha datorn igång och läsa dem.
Varför skita ner mer än nödvändigt i naturen för en hobby?
73 / Kurt
 
Här är adressen till SOTA hemsidan: Summits On The Air - Welcome to SOTA!
Tänkte att det vore av intresse för de som inte vet vad det är, och som kanske vill göra lite motion.


Till dig SM6BZE så skulle jag vilja säga att man borde kunna göra någon klass av hobbyn som gynnar energi och miljö. Och visst har du rätt, allt det som debateras på elslukande internet bore man ju kunna prata om på radio. Bulletiner gruppfrekvenser, intressefrekvenser etc.
Exvis radioamatörer för noll enegergi på 3605 kHz dagar XX tid XX

Frågan är dock om alternativet pappersbrev som man använde för hundra år sedan är miljöbättre?

Vem kör flest QSO med minsta tillförd energi?

I SPRAT (GQRP klubben) fanns för några år sedan en lite tävling om vem som byggde strömsnålaste sändaren med en cell, dvs 1,5 Volt.

Själv körde jag solcellsdriven amatörradio för minst tio år sedan, jag körde nog två år.
Ett 90 Ah blybatteri och en 75 Watt solpanel.
Det var kul, jag är dock måttligt aktiv, på sommaren kunde na köra hur mycekt som helst, men under vintern var det klent med ström.
Men ett 90 Ah blybatteri som skall slängas efter 5 till 10 år, och en solpanel som skall tillverkas av speciella mineraler är nog inte särksilt miljövänligaa i den änden. Under tiden man kör dock.

Ett bättre alternativ är att skaffa en solpanel som alstrar varmluft, 3 m2 ger värme som en 1 kW elvärmare under vår sommer och höst. denna gratis solvärme byter man sedan mot elkraft att driva radion med.
Energiväxling kanske man kunde säga.
En sådan panel är lätt att bygga, milöjövänlig etc.

Här är ett exempel på en sådan solpanel: Välkomna till SolarVenti

Teoretiskt kan vi utvinna 1 kW från en m2 vid sol från blå himmel. den ger värme även vid mulet då IR strålningen går igenom molnen.
En solpanel som ger el har en verkningsgrad på i bästa fall 5-10 procent och är dyrare. den ger nästan ingen effekt om det är slöjor på himmeln. Denna solcell använder sig av UV strålningen som effektivt blockeras av moln.
Värme behöver vi alltid i SM. ja kanske inte under sommarveckan förståss.
 
Hej Roy (och ni andra),
hoppas ni förstog ironin i mitt inlägg. Att klaga på miljöförstöring i samband med kommunjakten är väl en storm, om inte i ett vattenglas, så i en mycket liten vattenpöl.
Den miljarddel av jordens "elkonsuption" eller miljöförstöring, som har med amatörradio att göra, gör säkert inte mycket till eller från i det stora hela.
Men alla strån till stacken.....
 
Hej Roy (och ni andra),
hoppas ni förstog ironin i mitt inlägg...
Precis! Skall man verkligen dra ut konsekvenserna till det yttersta, måste man räkna med energiförbrukningen vid produktion och transport av utrustningen. Därtill sak samma för trampcykel, generator/solpanel o.s.v. i det oändliga. Nej, tillbaka till stenåldern skall vi inte. Redan bronsåldern medförde energiproduktion för metallframställningen.

/ Göstha
 
Back
Top