Minsta mikrofonen

SM4FPD

Well-Known Member
För er som tycker att mikrofoner är för stora, eller ni som liksom jag tycker det är intressant att labba med mikrofoner.
Här är en av de minsta mikrofonerna jag någonsin provat.
https://www.ebay.com/itm/302315223886 man får fem för en femtiolapp.
Väldigt rak kurva i hörbart område, men skall även funka i ultraljudsområdet, därav att de kallar den för ultarsonic sensor.
Jag köpte några för experiment, och har nu provkört.
De är små, lödplättarna mindre än en halv millimeter, men det gick att löda dit små trådar, hade kvar forna tiders virtråd.
Till HF riggen, IC-765PROIII och med 0,47 uF seriekonding lät den mycket bra, väldigt känslig, eller hög utnivå skall det väl heta.
ett 1,5 V AAA fick tjäna som bias, miken behöver separat spänningsmatning.
Avsikten sen är att köra den på mina ultraljudsprylar, men det blir en senare fråga.
Vill man koppla den direkt till en ingång med fantommatning behövs en koppling som ser ut som HM-12 - HM36, plus en spänningsdelare närmast micken för att få 1,5 - 3,6 V.
Datablad för dessa mikar hittade jag genom att Googla typbeteckningen: SPU0410LR5H-QB-7
Ja den är små, bara några mm. Tryckänsliga dvs de är närmast rundtagande.
Kallas för "siliconmikrofon", men är troligen någon variant av elektret.
Troligen är det sådana här saker vi har i våra mobiler, och de låter ju bra, och har god känslighet för tal, även om man lägge den på bordet och talar på en halvmeters avstånd..
Imponerande med tanke på forna mickar vars kapsel var riktigt stora och tunga.
Mikrofonen finns även monterad på ett lite kretskort, för den som vill ha lite mer utrymme för lödkolven.
Ett litet tips bara för den som vill meka med något litet .... hoppas att det bara är inom ramen för vad som kan kallas amatörradio...........

SM4FPD
 
Back
Top