Modern rörprovare

SA2CLC

Well-Known Member
Köpte för något år sedan en rörprovare i kitform, en utracer 6, rätt fiffig konstruktion:
Ger upp till 1000v anod och gallerspänning, 0- -100v styrgallerspänning.

Nu har den legat till sig en stund och jag har tänkt dra igång bygget under vintern.
Hittade en perfekt låda av stål att husera den i på Ikea

Då man gärna vill göra så rätt som möjligt från början (eller kanske så flexibelt som möjligt) så funderar jag kring vilka olika rörsocklar att montera för att kunna skaffa saknade innan bygget kan ta fart. Inser dock att jag behöver lite hjälp med vettiga socklar att ta med.
"Vanliga" (oktal, locktal, B7G, B9G) har en given plats, och finns i junkboxen, sen blir det för mig en djungel.
Brunnsockel kan vara bra(finns 2 olika varianter har jag för mig?)
UX5 för 807/1625 känns som ett måste. "I lager"
Övriga UXx socklar? Har jag förstått rätt att det skiljer på europeiska/engelska/amerikanska?
Socklar till linjeslutrör? Magnoval har jag i junkboxen (PL519), i övrigt har jag dålig koll.
Ge gärna förslag på vettiga socklar att beakta.
Septar(?) Finns nog en sådan sockel i junkboxen också.
B7D (813) finns i junkboxen, men att testa ett 813 vid 1000v känns ju inte lönt.

Specialfall:
Tyska Y8/Y10? (Kanske finns fler?) Har ett gäng DDD11 iallafall så det känns väl nästan motiverat.
Till RV12P2000 har jag två socklar. Sitter en massa sådana rör i min EK10. Nästan motiverat.

Som sagt, fyll gärna på med vettiga socklar att ta med i funderingarna, kommer bli gott om plats på frontpanelen.
En variant kan ju vara att göra en adapter till ex. oktal ifall man springer på ett mysko rör (typ RL12P35) som man vill testa.
 
Vore det inte bättre med EN uppsättning flexibla mätprober istället för att försöka knô in alla otaliga socklar som funnits de senaste 100 åren?
 
"Vanliga" (oktal, locktal, B7G, B9G) har en given plats, och finns i junkboxen, sen blir det för mig en djungel.
Brunnsockel kan vara bra(finns 2 olika varianter har jag för mig?)
UX5 för 807/1625 känns som ett måste. "I lager"
Övriga UXx socklar? Har jag förstått rätt att det skiljer på europeiska/engelska/amerikanska?
Socklar till linjeslutrör? Magnoval har jag i junkboxen (PL519), i övrigt har jag dålig koll.
Ge gärna förslag på vettiga socklar att beakta.
Septar(?) Finns nog en sådan sockel i junkboxen också.
B7D (813) finns i junkboxen, men att testa ett 813 vid 1000v känns ju inte lönt.
De vanliga socklarna; B7G, B9A och oktal/loktal är väl motiverade
Sedan finns det ett urval av USA-socklar med UX4 för t.ex. 811A, UX5 för 807
UX7 för 1625 m.fl.

Europeiska socklar skiljer sig rejält från USA-varianterna, det finns 4-poliga och 5-poliga
som är helt olika. Sedan finns det mycket speciella brittiska socklar, t.ex. Mazda-oktal som används i en del surplus. En annan typ som förekommer är B9G som ser ut som loktal fast med 9 stift.

Brunnsockeln finns i 5 och 8-polig variant.

Sändarrör har egna socklar, Septar för 832/5894 familjerna och sedan större rör.
Dock är det ganska diskutablt att testa lite större sändarrör i en provare av detta slag
eftersom man endast mäter med korta pulser. Om emissionen inte räcker till mer konstant
får man inte reda på det.

Vill man testa specialrör är nog en lös adapter med sladdar som kan anslutas i en jacklist det bästa.

AVO Valve Data Manual är "rekommenderad läsning".

 
Jag använder både den "lilla" µTracer 3+ och µTracer 6 med stor framgång, de är mycket kompetenta och testar rör med god repeterbarhet.

Tips 1: Använd ett externt labaggregat för glödspänningen, särskilt gäller detta µTracer 3/3+ med den gamla konstruktionen för glödström.

Tips 2: Gör två boxar för rörtest, en box med färdigkopplade socklar för rör du kommer testa ofta, exempelvis två B9A och en K8A för ECC8x och EL84 respektive 6L6/6V6 där a, k, g1, g2 är dragna till varsitt uttag, kanske ett B7A för 6J6 eller 6AK5?
Den andra boxen har en sockel av varje sort och pin 1..9 från varje sockel är dragna till respektive uttag.

Tips 3: Använd korta 2mm labbsladdar för enkel omkoppling, jag använder olika färger till den "färdigpinnade" testboxen och motsvarande färg på µTracern, på så vis undviker jag att koppla fel (Rött - A, Svart - K, Gul - G1, Blå - G2 och grönt för glöden).

Tips 4: Använd gott om ferriter, µTracer har en tendens att oscillera, detta gäller mest µTracer 6 av någon anledning. Placera ferriter både vid kretskortet men framförallt direkt vid socklarna. Jag strösslade ut lödiga mängder av denna modell: https://www.electrokit.com/produkt/ferritkarna-3w800-o2-4mm/

Tips 5: Se till att du använder din tänkta strömförsörjning även under själva kalibreringsprocessen, så inte mätningarna sedan avviker för att du har högre eller lägre spänning i det nätaggregat du sen använder.

Tips 6: Använd plastlådor! Med tanke på de höga spänningarna under test känner jag mig mer trygg med lådor i plast, sen finns det ingen risk för stötar eller gnistregn om nån labbsladd råkar landa mot plastchassiet.
 
Smart med färdiga lådor!

Extern glödspänning hade jag redan tänkt använda.

Hur upplever du användargränssnittet?
 
Jag använder både den "lilla" µTracer 3+ och µTracer 6 med stor framgång, de är mycket kompetenta och testar rör med god repeterbarhet.

Tips 1: Använd ett externt labaggregat för glödspänningen, särskilt gäller detta µTracer 3/3+ med den gamla konstruktionen för glödström.

Tips 2: Gör två boxar för rörtest, en box med färdigkopplade socklar för rör du kommer testa ofta, exempelvis två B9A och en K8A för ECC8x och EL84 respektive 6L6/6V6 där a, k, g1, g2 är dragna till varsitt uttag, kanske ett B7A för 6J6 eller 6AK5?
Den andra boxen har en sockel av varje sort och pin 1..9 från varje sockel är dragna till respektive uttag.

Tips 3: Använd korta 2mm labbsladdar för enkel omkoppling, jag använder olika färger till den "färdigpinnade" testboxen och motsvarande färg på µTracern, på så vis undviker jag att koppla fel (Rött - A, Svart - K, Gul - G1, Blå - G2 och grönt för glöden).

Tips 4: Använd gott om ferriter, µTracer har en tendens att oscillera, detta gäller mest µTracer 6 av någon anledning. Placera ferriter både vid kretskortet men framförallt direkt vid socklarna. Jag strösslade ut lödiga mängder av denna modell: https://www.electrokit.com/produkt/ferritkarna-3w800-o2-4mm/

Tips 5: Se till att du använder din tänkta strömförsörjning även under själva kalibreringsprocessen, så inte mätningarna sedan avviker för att du har högre eller lägre spänning i det nätaggregat du sen använder.

Tips 6: Använd plastlådor! Med tanke på de höga spänningarna under test känner jag mig mer trygg med lådor i plast, sen finns det ingen risk för stötar eller gnistregn om nån labbsladd råkar landa mot plastchassiet.
Stämmer med mina erfarenheter, jag använder uTracer 3+ för att testa mina hembyggda rör. Mätprincipen med pulser från uppladdade kondensatorer är smart, man kan mäta höga spänningar och strömmar utan ett groteskt stort nätaggregat. Gränssnittet är utmärkt och lättanvänt.

Men som påpekats är glödspänningsmatningen kass, den är dåligt kalibrerad för låga glödspänningar och kan i värsta fall bränna sönder glödtråden, den kan skicka ut hela spänningen från nätaggregatet om mjukvaran låser sig. Man bör använda ett separat DC-aggregat för glödspänningen, och den får inte vara refererad till jord, eftersom uTracern är det via datornätaggregatet till den.

uTracern tål inte rör med kortslutning mellan elektroderna, kommer det anodspänning på gallret så smäller man matningen för gallret i uTracern.

Vill man kunna kolla att rör inte tappat vacuum kan man addera ett motstånd på några hundra kohm i serie på gallerterminalen, med en strömbrytare över för att kortsluta motståndet. Normalt är det kortslutet, men bryter man kortslutningen så ändras kurvorna drastiskt om röret har dåligt vacuum. Då drar det gallerström på grund av joner i röret, och gallret far iväg och blir positivt. Det är ett känsligt test som avslöjar rör som tappat vacuum.

Som andra påpekat kan man få självsvängningar om man mäter på rör med hög förstärkning med långa mätkablar. Håll dem korta och krångla inte till de med en massa parallellkopplade socklar för olika rör eller snörväxlar för omkopplingar.

En del komponenter på kortet blir varma och sitter nära ömtåliga elektrolyter, så stäng inte in kortet i en trång låda utan luftväxling, särskilt inte om uTracern ska vara inkopplad länge på sin matning.

Man får ta det lugnt vid monteringen av komponenterna på kretskortet, det är kompakt. Man måste följa de utmärkta testanvisningarna efter varje steg. Men när det är klart får man en billig rörprovare med smart konstruktion.
 
Last edited:
KEF>mina hembyggda rör

Har jag missat något eller är detta ett projekt du skulle vilja dela med dig av?
 
Första test gjorda med för långa testsladdar.
Svept några 6V6. Stämmer bra mot datablad.
Ett 6SN7 visade galna värden, gissade på självsvängning el. liknande. Flyttade jag testsladdarna ändrades värdena.
Måste beställa fler bananpluggar så jag kan göra korta sladdar.
Gillar snabbtestfunktionen. Har inte läst igenom manualen tillräckligt ännu. Ni som redan har koll, finns det något bibliotek med olika rörtyper att koppla mot denna funktion?6V6.jpg
6v6crv.jpg
6V6QT.jpg
6V6dS.jpg
 
Last edited:
Back
Top