Modifiera RA-200 avstämningsenhet?

SM5AKU

Janne i Vingåker
Samlare och "bevara-orginal-freaks" bör nog inte läsa vidare här ...

Använder en antennavstämningsenhet från RA-200 på 80- och 40-metersbanden och det tyx fungera utmärkt. Har gjort lite snabba jämförelser med en låda från MFJ. Är det någon skillnad så är det till "den gröna" burkens fördel. På högre band får jag inget bra resultat, och det är rimligt eftersom RA-200 går på 2-8 MHz.

RA-200 lämnar max åtta watt bärvågseffekt. Jag har kört 30 watt till avstämmaren och kan inte se att den tagit skada av detta och detta är rimligt med tanke på de marginaler som grön utrustning brukar ha.

En av kranarna manövererar tre mekaniskt gangade permeabiltetavstämda spolar och jag funderar på att linda av ett antal varv på en eller fler av dem för att kunna använda burken även på 30m-bandet. Kanske behöver man även ändra i kondensatorbanken. 20m är nog ej att tänka på. Skall se till att hitta schma och kolla hur det ser ut.

Är det någon i gänget här som har moddat denna avstämmare? Tacksam för tips och erfarenheter, eller tankar kring detta över huvud taget.

/Janne
 
Ra200-avstämmare är byggd för att arbeta med väldigt korta antenner och vi amatörer har ofta betydligt längre antenner än de taktiska antennerna försvaret använder. Jag har lindat om en enhet så att två spolar kan kopplas serie- parallellt omväxlande för varierat L likt dina tankar, funkar "bra". Har för mig att ferriterna i kärnorna inte var alltför bra över 10 - 15 MHz, men kommer inte ihåg några värden mer än att det funkade hyfsat "bra".
 
"Vanlig" M10 som man köper i järnhandeln har 1.5-stigning men om jag tvingar mig att minnas så har antennspröten en ganska fin gänga..
någon får helt enkelt damma av en grön pinne och kolla med en "vanlig" M10 :)
 
M10 x 1.5, 1.25 eller 1?

F'låt jag var nog lite slarvig :D
Den är M10 x 1,0 mm :eek:
Den gängade längden är c:a 10 mm lång.

Jag borde ju komma ihåg detta då jag blev utbildad på denna radio (RA200) när jag gjorde 'lumpen' 1960 - 1961.

Nu är den 'utgången' och det är nog jag också :)
 
Det ser ut som gängan till antennen till Ra200 har sina rötter i äldre amerikanska konstruktioner sedan WWII. Fann en intressant sida med lite mer info där det framgår att gängan är 3/8-24.

AT-271 Antenna





De antenner som jag har till mina RA-200 har M10x1 gänga.

Om jag provar med ett gängsnitt M10x1 så pasar det utan problem.

3/8-24 kan inte passa till ett M10x1 gängsnitt.
 
Tumgänga har väl aldrig varit första valet för Standard radio..
De amerikanska och brittiska antennerna har med största sannolikhet varit utgångspunkten då RA200 antennerna togs fram, alternativt har antennens nederdel (presspassad?) bytts ut mot en M-gängad dito, någon kanske var med och vet hur det gick till vid framtagandet av radiotillbehören?

Antennerna till Ra195 och Ra145/146 är ju ommärkta och modifierade amerikanska apparater så där har man behållt fingängad 3/8", i alla fall på Ra195.
 
Last edited:
Eftersom normalantenn 524 (M1921-524010) uppges passa till både Ra100 (BC-1000) och Ra200
har den sannolikt 3/8"-24 UNF gänga i fästet. Tror knappast att BC-1000 var försedd med metriska gängor.

73/

Karl--Arne
SM0AOM
 
Nu har jag rotat fram en Ra200 antenn märkt "Normalantenn M1921-522010" som även har ursprungsmärkningen "Antenna AT271A/PRC Apex Airtronics Inc." kvar och den har bevisligen inte gänga M10x1.

Jag provade att gänga ett extradjupt hål i en bit mässingstång med en mellantapp M10x1 och antennen går då att skruva i för hand till c:a 80% av gänglängden. Det glappar dock väldigt mycket de första varven för att bli stumt på slutet. Med skiftnyckel och milt våld skulle det gå att dra de sista varven också.

Med M10x1 tappen mot antenngängan så syns det tydligt att antenngängans stigning är något högre. Uppskattningsvis gör detta c:a 20% på hela gängans längd.

Så med all sannolikhet är det UNF 3/8"-24
 
Gängan på antennfästet på RA-200 antennavstämare är 3/8 tum med 24 gängor per tum.
Jag har mätt upp med gängmätare så det är ingen tvekan.
3/8 är normalt 9,52 mm, här är diametern 9,05, men kanske antennen är aningen sliten, dock har tumsaker rätt stor tolerans, och kan avvika rätt mycket beroende på fabrikat. Kanske avsikten med undermåttet är att den skall gå lätt.....
Ja man kan förstå Henry Ford som köpte skruv från olika tillverkare, och fick skruvar och muttrar som inte passade om de inte kom från samma fabrik. Han blev i alla fall glad för CE Erikssonn passbitar varmed han kunde göra tolkar för att få en kvalitetsäkring.

De
SM4FPD
 
Nu har jag rotat fram en Ra200 antenn märkt "Normalantenn M1921-522010" som även har ursprungsmärkningen "Antenna AT271A/PRC Apex Airtronics Inc." kvar och den har bevisligen inte gänga M10x1.

Jag provade att gänga ett extradjupt hål i en bit mässingstång med en mellantapp M10x1 och antennen går då att skruva i för hand till c:a 80% av gänglängden. Det glappar dock väldigt mycket de första varven för att bli stumt på slutet. Med skiftnyckel och milt våld skulle det gå att dra de sista varven också.

Med M10x1 tappen mot antenngängan så syns det tydligt att antenngängans stigning är något högre. Uppskattningsvis gör detta c:a 20% på hela gängans längd.

Så med all sannolikhet är det UNF 3/8"-24



AOM: Eftersom normalantenn 524 (M1921-524010) uppges passa till både.......

EQL: Nu har jag rotat fram en Ra200 antenn märkt "Normalantenn M1921-522010" .......

Mina antenner heter: Tc24220 !

Alla tre har tydligen olika beteckningar, så militären använde väl vad dom kunde hitta :)

Om jag tar min antenn och försöker skruva in den i en chuck med märkningen: 3/8-24 så går den inte in mer än en - två gängor !
Den är för stor som pigan sa :D

Mitt SKF gängsnitt som är märkt: M10x1 passar hela vägen på antennen, men man kan nog inte lita på SKF (made in Japan) :eek:

För övrigt så kan man fråga sig varför frågeställaren har detta stora intresse för en antenngänga, att man använder sin svarv för att borra upp och gänga ett hål med M10x1 för att se om antennen passar, när han redan har en antenn som han kan mäta på ?
 
XYY undrade; "För övrigt så kan man fråga sig varför frågeställaren har detta stora intresse för en antenngänga, att man använder sin svarv för att borra upp och gänga ett hål med M10x1 för att se om antennen passar, när han redan har en antenn som han kan mäta på ?"

Ja det är i allra högsta grad en befogad fråga. När jag ställde frågan så hade jag inte tillgång till antennen eftersom den befann sig på ett annat ställe 1 mil härifrån och jag var så himla nyfiken på vilken gänga man använt så jag kunde inte hålla mig. Tänkte att det alltid fanns någon som visste besked. När ingen visste så började jag Googla och det gav ju resultat. Hade själv ingen aning om att antennen inte var svensk utan kom från utlandet.

Men det blev ju en intressant diskussion ändå och nu kan man fråga sig om det verkligen tillverkades två versioner av Ra200-avstämmarna, för M10x1 resp UNF 3/8"-24 antenner. Det låter osannolikt?
 
Osannolikt - inte alls. RA200 kom ut, om jag inte missminner mig, i slutet av 50-talet så då försökte man säkert att använda sig av redan befintligt material. RA-200 har modifierats ett antal gånger sedan jag gjorde lumpen men det är väl endast en (1) viktig mod. som gjorde att man var tvungen att sätta på en varningsetikett att sändaren och mottagaren måste vara mod. för att användas tillsammans. En station har inte denna etikett men den andra har den. Jag vågar nog inte blanda enheterna !

73/Jan
 
Denna "gängade" diskussion ledde till att ett besök i källaren där mina Ra200 står i väntan på
bättre tider.

Antennfästet på ATU:n hade ingen M-gänga, utan en inre UNF-gänga i duralfästet med stigningen
24 tpi. Däremot var den gängade tappen på antennen (Tc24271) tillverkad i stål med ett undermått av c:a 0,4 mm.

Den passade med lite spel i ATU:ns gänga och bottnade helt utan att behöva dras med mer än fingerkraft.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Andra av försvarets antenner har M10 gänga, som exvis spröt till min radiobil, RAPTGBIL 9033. De som skall passa på de stora kraftiga fjädrande fästen som finns på bilar, oftast glasfiberspröt.

de
SM4FPD
 
Jag har forskat vidare på antennerna och fann två TC24220 djupt ner i junkboxen. Gänga 3/8"-24 på båda. Dock noterade jag att TC24220 har 8 sektioner och är 3,26 m lång.

Den modellen som jag nämnde tidigare, "Normalantenn M1921-522010" som även har ursprungsmärkningen "Antenna AT271A/PRC Apex Airtronics Inc." har bara 7 sektioner och är 2,88 m lång.

Antennen med 8 sektioner har använts för Ra 100, Ra 120, Ra 122, Ra 200

Antennen med 7 sektioner tillhör Ra105
 
Back
Top