Motorola batteri

micke-71

Active Member
Jag har kommit över några radios till en spottstyver. GP 340, GP 360 och en Icom 4002 i UHF bandet. Kommer sannolikt att flippa dom vidare eller byta mot vhf efter att proggat till 444mhz kanalerna om de inte redan ligger inne.

De är ju otestade och ev defekt. Icom har spänning i batteriet och startar så tillvida att den tänder led på tx. Har inte haft tid för mer kontroll då jag hämtade dom idag.

Men Motorola apparaterna är utan laddare och batterierna visar 0.00V. Dvs stendöda. 2st li-ion och ett ni-mh batteri. Jag vill kunna starta upp dom med extern ström innan jag köper batterier.

Jag borde kunna lägga på spänning på batteriets utvändiga terminaler eftersom det med största sannolikhet ligger en diod där som kan avslöja hur det ser ut.

Men jag är ju lat, bekväm eller bara korkad. Jag har googlat i en timme på vad som är + och - utan resultat. Jag hade nog kunnat mäta det på kortare tid.

Har någon här kunskapen om hur spänningen från batteriet ser ut?
 
Undra om det inte brukar stå på batteriet på motorola apparaterna vilket som är +/-

Ska kika om en stund hur deras ser ut på mina. Vet att jag märkte på nån radio iallafall vilket som var +/-

- är ju lätt att lista ut, tex bakstycket i aluminium är nog jordat.
 
Jag listade ut det. Vänstra terminalen på radion var + Den mittersta är tydligen data från batteriet.

GP340 hoppade igång med inte 360’n. Började mäta lite och har kommit fram till att den saknar både 5 o 3.3v. 7.5v finns däremot runt om i radion.

Gissar på 3st möjliga kandidater. Spänningsreg 5v, on off mosfet eller en 10uf elektrolyt. Bekymret är ju att jag måste löda av metall kapslingar vilket är lite bökigt.

Elektrolyten sitter utanför och visar 1.5ohm mätt på plats. Det kan gå bakvägen så den bör lödas bort o mätas.

Det är dock lite luddigt med data från batteriet. Det verkar som att det finns något där som kan spöka också.

On off mosfet benämnd Q400 finns det lite uppgifter om att de kan paja
 
Back
Top