NAC 144MHz April

SA0AZT

Well-Known Member
Tjenare!

Var första gången jag varit med på 2m SSB testet, hamnade rätt låångt ner på listan men kul som bara den var det! Jag körde med 10el yagi + rotor monterat på mitt hus tak (masten är inte färdig för att sätta upp dessa saker i än).

Jag kan rekommendera dessa aktivitetstest då man kommer längre en var man tror och det är roligt när man kan fixa med antenner i lite mindre format än kortvåg! Mot sommarn får jag upp en till mastsektion som jag sedan kommer montera upp alla yagis och annat på, sen blir det väl att skaffa något maffigt slutsteg (iaf på 100W) så man hörs lite bättre!

Setup jag hade:

Icom IC-706 10W - Körde endast SSB
Yagi 10 element - (köptes på esk. mässan och säljaren påstog att det var en gammal Vårgårda antenn, men inte så säker)
1/2" kabel - Upp till antenn
Rotor - Vet ej sort

Skit kul grej som jag kommer att fortsätta med, även 70cm om jag får tag på någon transverter!

73 de SA0AZT
 
Körde också med 10W, 7 el yagi med en 706a ett tag, med 10w blir det roligast med lite tropo som hjälper till.
Annars är ~100W att rekommendera & upp med yagin så högt det går.
Med 100W går det mycket bättre via Aurora och FSK441
 
Jo jag ska försöka hitta ett slutsteg med 100W+ och kanske en bättre rotor som klarar av lite mera. En annan grej är också att försöka stacka några yagis, men det blir nog att bygga egna då. I sommar smäller det!
 
Back
Top