Nytt från PTS om amatörradio m m

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Den 25/1 2012:

PTS har idag publicerat sin konsekvensutredning om förslag till ändringar i undantagsföreskrifterna för amatörradiotrafik m m. En stor del handlar om att göra förtydliganden ang kunskapskraven och kopplingen till CEPT T/R 61-02 och HAREC när det gäller harmoniseringen. Man förtydligar även definitioner på bl a vad som avses med en sändares effekt. Likaså rättar man den sedan länge ofullständigt översatta ITU-RR 1.56 definitionen av amatörradio.

---------------------------------------

2 kap. 1 §
PTS föreslår att ett tillägg av ordet amatörradiosändare görs i listan med definitioner samt att definitionen av ordet amatörradiotrafik förtydligas med ordet ”radiotekniskt”. Vidare föreslår PTS att ordet prov i definitionstexten till amatörradiocertifikat tydliggörs så att det framgår att det handlar om kunskapsprov. Tillägget och förtydligandena görs för att ingen tveksamhet ska uppstå om vilken utrustning som avses.

----------------------------------------

Utökning av 1,8 MHz bandet men när det gäller 2,3 GHz så finns följande skrivning att begrunda;

-----------------------------------------
3 kap. 117 § [PTSFS 2010:8]

PTS föreslår att ta bort undantaget för radiosändare för amatörradiotrafik i frekvensbandet 2300-2450 MHz (2,3 GHz-bandet). Bestämmelsen undantar amatörradioanvändning upp till 100 mW.

Enligt uppgift från radioamatörer används inte bandet nämnvärt idag pga. låg effektbegränsning varför PTS gör bedömningen att effekterna av att ta bort undantaget för amatörradioanvändning är små.

PTS avser att tilldela 2300-2400 MHz-bandet som blocktillstånd under 2012.

Eftersom mobil kommunikation omsätter flera tiotals miljarder kronor per år i Sverige, efterfrågan på mobilt bredband växer snabbt och kapaciteten i tilldelade frekvensband är begränsad, bland annat för att bibehålla en god konkurrens till konsumenternas fromma, överstiger samhällsnyttan av ytterligare spektrum för publika mobila nät i detta band kraftigt nyttan av undantaget för dagens begränsade amatörradioanvändning. D.v.s. samhällsnytta uppstår i form av tjänster som konsumenter värdesätter och kan använda som annars inte hade kunnat tillhandahållas, som blivit dyrare att tillhandahålla eller som fått högre priser pga. bristfällig konkurrens.

--------------------------------------------

Här finns dokumenten att ladda ner; PTS - Remiss av föreskrifter om undantag från tillståndsplikt för vissa radiosändare


/Bengt
 
Last edited:
Max 1000w ut FRÅN SÄNDAREN enligt nya regler. Äntligen något att referera till.

1000w ut från sändare = ok
1500w ut från sändare = inte ok, dvs ILLEGALT.

Detta enbart ut från sändaren, "förstärkning i antenn" inte räknat.

Blir att "skruva ner" uteffekten på diverse slutsteg för att vara LAGLIG.

Och man vill ju inte vara en "SVARTFOT" eller hur?

Noterar att SSA inte direkt är meddelsam om denna dylika omvälming på sin hemsida.
 
Last edited:
Nej, det infördes (som uteffekt till skillnad mot 500W förr som inmatad effekt) i andra halvan av 90-talet, före vi hade tillgång till WARC-banden
 
Last edited:
Jag noterar två saker:
1. I bandet 135,7-137,8 kHz är högsta effekt 1W ut från sändaren. Då lär det inte höras långt. Slut på tidigare mer vidlyftiga tolkningar.
2. Det gäller att dra ned till 10W om man halkar över 1850 kHz.
 
De flseta tolkar effekten på 137 kHz som ERP, varvid det krävs sändare på 1000 W minst. Detta i hela EU.

Man kanske får tolka 1850 - 2000 kHz som att bandet 1810 - 1850 kHz blir kvar som amatörband???

de
FPD
 
Man kanske får tolka 1850 - 2000 kHz som att bandet 1810 - 1850 kHz blir kvar som amatörband???

de
FPD

Man menar väl att det på 1850 till 1930 ska gälla samma bestämmelser som på 1930-2000kHz, alltså 10W?
 
Eller att 1930 - 2000 kHz ersätts med 1850 - 2000 kHz och att bandet 1810 - 1850 kHz inte berörs.

Roy
 
En sak jag inte förstår är våra begränsningar på 160 m , om våra närmaste grannländer har hela bandet plus högre effekt så måste det störa dom intressen som tydligen finns i sverige störas nästan lika mycket som om dom funnits i våra närmaste grannländer.
Detta är inkonsekvent !
 
En sak jag inte förstår är våra begränsningar på 160 m , om våra närmaste grannländer har hela bandet plus högre effekt så måste det störa dom intressen som tydligen finns i sverige störas nästan lika mycket som om dom funnits i våra närmaste grannländer.
Detta är inkonsekvent !

Det visar också att SSA är tandlösa i dialogen med PTS...

Att öppna upp bandet med 10W effekt är ett stort skämt och inbjuder till samma typ av effektfusk som fanns under 160-metersbandets första år - samt vad som idag sker i Ryssland där INGEN får köra mer än 10W på hela 160-metersbandet.

Precis som BUX säger är det minst lika stor risk att våra grannländers legala kW-sändare stör svenska "kommersiella eller militära stationer" i minst lika hög grad.

Man undrar om det finns tillräcklig kompetens om vågutbredning och omvärldsanalys bland de som författat den remissen...

Mitt betyg till författarna av remissen och de som misslyckats med att påverka den (bland annat SSA) med avseende på delen som berör 160 metersbandet, utan tvekan är Icke Godkänt!

För övrigt finns det positiva inslag till förändringar som EQL tydligt pekar på.
 
Last edited:
Kände att jag skulle kolla lite på 160m för säkerhetsskull, i bland får jag för mig saker som kanske inte riktigt stämmer :)

Har surfat lite och försökt kolla och både Norge och Finland verkar ha liknande effektgränser som vi har/får enligt uppdateringen.
Danmark har jag inte hittat än.

Uppdatering: hittade en liten undersökning som DK4VW har gjort: http://www.raag.org/LH2Uploads/ItemsContent/358/power.pdf

Den närmaste grannen som verkligen utmärker sig är Estland som verkar tillåta 1 kW på 1850-2000.

Däremot är det ett skämt att ha 1 W uteffekt på 137 kHz, där specar både Norge och Finland 1 W ERP/EIRP.
I det fallet borde det gå att få PTS att revidera den texten.
 
Last edited:
Kände att jag skulle kolla lite på 160m för säkerhetsskull, i bland får jag för mig saker som kanske inte riktigt stämmer :)

Har surfat lite och försökt kolla och både Norge och Finland verkar ha liknande effektgränser som vi har/får enligt uppdateringen.
Danmark har jag inte hittat än.

Den närmaste grannen som verkligen utmärker sig är Estland som verkar tillåta 1 kW på 1850-2000.

De administrationer som tillåter 1 kW mellan 1850-2000 kHz har nog inte läst eller förstått fotnoten 5.96 till Artikel 5 i ITU-RR.

Där står det:

"In Germany, Armenia, Austria, Azerbaijan, Belarus, Denmark, Estonia, the Russian Federation, Finland, Georgia, Hungary, Ireland, Iceland, Israel, Kazakhstan, Latvia, Liechtenstein, Lithuania, Malta, Moldova, Norway, Uzbekistan, Poland, Kyrgyzstan, Slovakia, the Czech Rep., the United Kingdom, Sweden, Switzerland, Tajikistan, Turkmenistan and Ukraine, administrations may allocate up to 200 kHz to their amateur service in the bands 1715-1800 kHz and 1850-2000 kHz. However, when allocating the bands within this range to their amateur service, administrations shall, after prior consultation with administrations of neighbouring countries, take such steps as may be necessary to prevent harmful interference from their amateur service to the fixed and mobile services of other countries. The mean power of any amateur station shall not exceed 10 W. (WRC-03)"

Jag tror att de 1000 W mellan 1850 och 2000 kHz som tillåts i Estland är ett utslag av s.k. "missriktad välvilja"...

73/
Karl-Arne
W6/SM0AOM
 
De administrationer som tillåter 1 kW mellan 1850-2000 kHz har nog inte läst eller förstått fotnoten 5.96 till Artikel 5 i ITU-RR.

Där står det:

"In Germany, Armenia, Austria, Azerbaijan, Belarus, Denmark, Estonia, the Russian Federation, Finland, Georgia, Hungary, Ireland, Iceland, Israel, Kazakhstan, Latvia, Liechtenstein, Lithuania, Malta, Moldova, Norway, Uzbekistan, Poland, Kyrgyzstan, Slovakia, the Czech Rep., the United Kingdom, Sweden, Switzerland, Tajikistan, Turkmenistan and Ukraine, administrations may allocate up to 200 kHz to their amateur service in the bands 1715-1800 kHz and 1850-2000 kHz. However, when allocating the bands within this range to their amateur service, administrations shall, after prior consultation with administrations of neighbouring countries, take such steps as may be necessary to prevent harmful interference from their amateur service to the fixed and mobile services of other countries. The mean power of any amateur station shall not exceed 10 W. (WRC-03)"

Jag tror att de 1000 W mellan 1850 och 2000 kHz som tillåts i Estland är ett utslag av s.k. "missriktad välvilja"...

73/
Karl-Arne
W6/SM0AOM


Det vore intressant att få en insyn i vilken svensk/nordisk kommersiell trafik som använder frekvenser mellan 1850-2000 kHz.

Man behöver kanske inte hävda att hela denna del borde släppas fri för normal effekt, men ett större segment än dagens 1810-1850 borde kunna motiveras.

1810-1900 kHz eller liknande segment med 1 kW och om reella behov skulle finnas - 10 W ovanför detta segment. Om inga behov föreligger, 1 kW även där.

Dessutom är lagar tandlösa om de olika ländernas myndigheter saknar resurser (eller vilja) att se till att effektregler efterföljs... När varnades en svensk amatör senast för effekt överskridande reglerna? När drogs ett sändningstillstånd in av samma anledning.

Om PTS agerar myndighet vid vissa tillfällen (som vid stipulerandet av orimligt låga effektgränser), så borde man även agera på samma sätt för att efterleva reglerna. Så är inte fallet och detta skapar flexibel tolkning av reglerna och effektöverträdelser i system.
 
Last edited:
En fundering rörande att PTS ändrar till "Högsta uteffekt från sändaren:"

Är det helt klart vad det betyder ?

Är det CW effekten man skall kontrollera då ?

SSB PEP mässigt blir väl 1 kW lite mera ?

Eller är det medeluteffekten ?

I Finland skriver man så här (Talvärde tex. 1000 W):

Talvärdet avser modulationstoppeffekt, om sändningens bärvåg dämpats
minst 6 dB. I annat fall avser talvärdet bärvågseffekten.


http://www.ficora.fi/attachments/ruotsiav/5l252bLdA/Viestintavirasto_06H2009M.pdf

Norge:

Tillatt maksimal utgangseffekt fra sender skal forstås som den maksimale øyeblikkseffekt som leveres til antennesystemet inkludert transmisjonslinjer og eventuelle passive tilpasningsledd.

FOR 2009-11-05 nr 1340: Forskrift om radioamatrlisens
 
Jag tycker vi skall vara nöjda med PTS skrivning och som baseras på texten i konsekvensutredningen;

"PTS föreslår även att ”högsta effekt” förtydligas genom att istället skriva ”högsta uteffekt från sändaren”. I det tidigare fallet råder oklarhet om det avses effekt in till sändaren, effekt ut från sändaren eller effekt ut från antennen. Eftersom det kan göra stor skillnad inom amatörradio, där förstärkande antenner ofta används, behöver det klargöras att effekten avser signaler från sändaren, dvs. ”högsta uteffekt från sändaren”.

Vi ser att man både i konsekvensutredningen och förslaget till de nya föreskrifterna gör mycket tydliga kopplingar till ITU-RR på flera områden och att man kanske indirekt ansett att ITU:s mätmetoder är bra. Skillnaderna av hur uteffekten mäts i praktiken är ganska oviktig i sammanhanget. Mer viktigt är att vi får behålla frekvenstilldelningarna och en uteffektgräns som tillåts i många andra länder.

Det är en bra kompromiss även om det kanske vore bra att det hänvisades till ITU-definitionen och de mätmetoder som där beskrivs.

/Bengt
 
Last edited:
De administrationer som tillåter 1 kW mellan 1850-2000 kHz har nog inte läst eller förstått fotnoten 5.96 till Artikel 5 i ITU-RR.

Där står det:

"In Germany, Armenia, Austria, Azerbaijan, Belarus, Denmark, Estonia, the Russian Federation, Finland, Georgia, Hungary, Ireland, Iceland, Israel, Kazakhstan, Latvia, Liechtenstein, Lithuania, Malta, Moldova, Norway, Uzbekistan, Poland, Kyrgyzstan, Slovakia, the Czech Rep., the United Kingdom, Sweden, Switzerland, Tajikistan, Turkmenistan and Ukraine, administrations may allocate up to 200 kHz to their amateur service in the bands 1715-1800 kHz and 1850-2000 kHz. However, when allocating the bands within this range to their amateur service, administrations shall, after prior consultation with administrations of neighbouring countries, take such steps as may be necessary to prevent harmful interference from their amateur service to the fixed and mobile services of other countries. The mean power of any amateur station shall not exceed 10 W. (WRC-03)"

Jag tror att de 1000 W mellan 1850 och 2000 kHz som tillåts i Estland är ett utslag av s.k. "missriktad välvilja"...

73/
Karl-Arne
W6/SM0AOM

Hej Amtörvänner!

Betr Karl-Arnes mycket korrekta återgivning av fotnot 5.96, så har jag när talat med representanter från olika IARU-medlemsförbund, fått intrycket att de länder som tillåter högre effekter för amatörradio i bandet 1850-2000 kHz stödjer sig på RR provision 4.4, som enkelt uttryckt kan tillåta avsteg från ITU RR i den mån störninger ej orsakas radioanvändning i enlighet med RR i andra länder.

Kort sagt så kan man se det som att dessa länder har ansett att den högre effekten ej orskar skadliga störningar och därför kan tillåtas.

73 de SM3PXG, Hans.
 
Jag tycker vi skall vara nöjda med PTS skrivning och som baseras på texten i konsekvensutredningen;

"PTS föreslår även att ”högsta effekt” förtydligas genom att istället skriva ”högsta uteffekt från sändaren”. I det tidigare fallet råder oklarhet om det avses effekt in till sändaren, effekt ut från sändaren eller effekt ut från antennen. Eftersom det kan göra stor skillnad inom amatörradio, där förstärkande antenner ofta används, behöver det klargöras att effekten avser signaler från sändaren, dvs. ”högsta uteffekt från sändaren”.

Vi ser att man både i konsekvensutredningen och förslaget till de nya föreskrifterna gör mycket tydliga kopplingar till ITU-RR på flera områden och att man kanske indirekt ansett att ITU:s mätmetoder är bra. Skillnaderna av hur uteffekten mäts i praktiken är ganska oviktig i sammanhanget. Mer viktigt är att vi får behålla frekvenstilldelningarna och en uteffektgräns som tillåts i många andra länder.

Det är en bra kompromiss även om det kanske vore bra att det hänvisades till ITU-definitionen och de mätmetoder som där beskrivs.

/Bengt

För att amatörbestämmelser i olika länder ska vara jämförbara vore det synnerligen bra ifall även effektnivåerna var definierade på samma sätt.

Så vitt känt använder alla andra kulturländer definitionen av PEP ur ITU-RR Art 1.157 för att ange tillåtna uteffekter. Det "hemgjorda" begreppet "maxeffekt" som används i Sverige utan definition kan bokstavligen betyda vad som helst i detta sammanhang, beroende på instrumentets egenskaper.

Slutligen anser jag att det är en ganska farlig väg att börja släppa loss amatörradion fullständigt med hänvisning till Art 4.4

Vem avgör vad som är "skadliga störningar" eller inte, och hur
blir ansvarsfrågorna ifall effektgränserna i praktiken tas bort?

Enligt mitt sätt att se blir detta samma sak som ett tyst medgivande att använda hur mycket effekt som helst om det anses nödvändigt.

Om "publikum" får reda på sådant kan det bli ett snabbt slut på amatörradio i tättbebyggda områden.

73/
Karl-Arne
W6/SM0AOM
 
Det jag menar är bara att den nya definitionen är bättre än den gamla som ju var vidöppen för vida tolkningar. Nu har PTS dragit till dörren på glänt i alla fall. Kanske har man helt enkelt utgått ifrån nedanstående passus i konsekvensbeskrivningen och nöjt sig nämnda regel för att undvika att s k skadlig störning uppstår.

"PTS föreslår också att stycket tas bort som handlar om att uteffekten på amatörradiosändare ska anpassas så att den inte stör användningen av andra radioanläggningar. I det fallet gäller regeln i 3 kap. 13 § LEK."

En annan sak som slog mig när jag läste igenom dokumenten var hur PTS skall kunna fullgöra sitt ansvar som tillsynsmyndighet då de skriver att;

"Något register finns inte över radioamatörer men uppskattningsvis finns det idag cirka tiotusen bosatta radioamatörer i Sverige. Till det antalet kommer besökande personer från andra länder, med svenska eller utländska amatörradiocertifikat."

Det framgår ju klart och tydligt att det krävs ett amatörradiocertifikat och vilka kompetenskrav som kommer att gälla;

"Styrande för kompetenskraven på radioamatörer är CEPT-rekommendationen T/R 61-02 från 2004. Den utgör en s.k. harmoniserad utbildningsrekommendation (”HAREC”) till vilka många länder relaterar sina kompetenskrav för att åstadkomma reciproka kunskapsbevis. Detta är grunden för att man ska acceptera andra länders certifikat då en radioamatör använder sig av sin utrustning i andra länder än hemlandet. För att förtydliga kraven bör därför gällande skrivning i undantagsföreskrifterna ändras så att hänvisning görs till rekommendationen av CEPT."

Jag förstår att det för de andra grupperna såsom Privatradio inte krävs något register på användarna eftersom de inte behöver avlägga prov och visa sin kompetens etc samt att de enligt föreskrifterna är hänvisade att använda godkänd radioutrustning.

I övrigt är det bra att PTS skärper till skrivningarna på flera punkter och varje steg i den riktningen ökar avståndet mellan PMR/jaktradio/privatradio och amatörradio.

Ju större avståndet blir desto mer troligt är det att amatörerna på lång sikt får behålla de unika privilegierna som undantaget för CE-märkning då det gäller hembyggda eller modifierade radiosändare samt stora delade frekvenstilldelningar. För detta krävs att vi kan övertyga myndigheterna om att vi har den tekniska kunskap som krävs för att inte orsaka s k skadlig störning och framkalla andra faror för folk och fä. Så måste det ligga till för att logiken skall gå ihop eller hur?

/Bengt
 
Någon smart har uttalat sig. om 2.3Ghz

Den 25/1 2012:

PTS har idag publicerat sin konsekvensutredning om förslag till ändringar i undantagsföreskrifterna för amatörradiotrafik m m. En stor del handlar om att göra förtydliganden ang kunskapskraven och kopplingen till CEPT T/R 61-02 och HAREC när det gäller harmoniseringen. Man förtydligar även definitioner på bl a vad som avses med en sändares effekt. Likaså rättar man den sedan länge ofullständigt översatta ITU-RR 1.56 definitionen av amatörradio.

---------------------------------------

2 kap. 1 §
PTS föreslår att ett tillägg av ordet amatörradiosändare görs i listan med definitioner samt att definitionen av ordet amatörradiotrafik förtydligas med ordet ”radiotekniskt”. Vidare föreslår PTS att ordet prov i definitionstexten till amatörradiocertifikat tydliggörs så att det framgår att det handlar om kunskapsprov. Tillägget och förtydligandena görs för att ingen tveksamhet ska uppstå om vilken utrustning som avses.

----------------------------------------

Utökning av 1,8 MHz bandet men när det gäller 2,3 GHz så finns följande skrivning att begrunda;

-----------------------------------------
3 kap. 117 § [PTSFS 2010:8]

PTS föreslår att ta bort undantaget för radiosändare för amatörradiotrafik i frekvensbandet 2300-2450 MHz (2,3 GHz-bandet). Bestämmelsen undantar amatörradioanvändning upp till 100 mW.

Enligt uppgift från radioamatörer används inte bandet nämnvärt idag pga. låg effektbegränsning varför PTS gör bedömningen att effekterna av att ta bort undantaget för amatörradioanvändning är små.

PTS avser att tilldela 2300-2400 MHz-bandet som blocktillstånd under 2012.

Eftersom mobil kommunikation omsätter flera tiotals miljarder kronor per år i Sverige, efterfrågan på mobilt bredband växer snabbt och kapaciteten i tilldelade frekvensband är begränsad, bland annat för att bibehålla en god konkurrens till konsumenternas fromma, överstiger samhällsnyttan av ytterligare spektrum för publika mobila nät i detta band kraftigt nyttan av undantaget för dagens begränsade amatörradioanvändning. D.v.s. samhällsnytta uppstår i form av tjänster som konsumenter värdesätter och kan använda som annars inte hade kunnat tillhandahållas, som blivit dyrare att tillhandahålla eller som fått högre priser pga. bristfällig konkurrens.

--------------------------------------------

Här finns dokumenten att ladda ner; PTS - Remiss av föreskrifter om undantag från tillståndsplikt för vissa radiosändare


/Bengt

Man kan ju undra vilka smarta amatörer som påstått följande???

>Enligt uppgift från radioamatörer används inte bandet nämnvärt idag pga. låg effektbegränsning varför PTS gör bedömningen att effekterna av att ta bort undantaget för amatörradioanvändning är små.

Smart!!!!!!!
 
Back
Top