Ökat hot från PLC.

SM5AKU

Janne i Vingåker
På ssa.se/dev förstasidan finns en artikel om ökat hot från PLC, Power Line Communication, av SM7WT. Läs den!

Befintliga fall har ställt till det redan och får lobbyisterna igenom högre gränser så blir det etter värre.

Kolla "petitionen" och om du instämmer så gör en insats och skriv på där. (För oss som inte är helt komfortabla med tyska språket finns en översättning till engelska en bit ner på sidan.)

/Janne
 
Last edited:
Instämmer, jag är ganska chockad över hur min mottagning i ett nyproducerat hus från 2009 har försämrats över åren när det gäller mottagning (med samma utrustning) från början hade jag problem med en motorstyrning som var on/off men när dom fixat den så hade grannarnas elektronik skräp dränkt allt annat i en dimma som var bra mycket värre än när motorn var off, och värre blir det varje dag.

Sent from my C6903 using Tapatalk
 
Om detta problem har det skrivits massor om i ESR Resonans, bl.a. nr 4 2013.

Tåget har redan gått. Det har gjort massor av försök att stoppa den nya Standard som tillåter högre störnivåer. Den är också sedan den 18/12 2013 även implementerad i Sverige under beteckningen SVENSK STANDARD SS-EN 50561-1.

Det har protesterats högt speciellt från DARC och RSGB, men för döva öron. IARU har varit splittrad i frågan.

Tillväxt och jobb är viktigare inom EU än något annat. Då får kortvågen helt enkelt stryka på foten. Lobbyisterna har gjort sitt jobb.

Visst har det hänt (tror jag) att politiker backat i en fråga men i detta fall är det nog lika sannolikt som att solen skulle slockna imorgon.

Så här skrevs i Resonans 4 2013

"Tyvärr har IARU region 1 bidragit till PLT-problemen genom att inte tydligt kräva och bevaka att standarden granskades och uppdaterades för att överensstämma med övrig IT/telekom-utrustning. Om detta beror på bristande kunskaper eller andra för oss okända hänsynstaganden får de IARU Region 1-representanter som röstade positivt för standarden svara på själva"

Ordspråk: Som man bäddar får man ligga...

Göran
 
Om det sämre alternativet är en tusendels ettöring billigare -Så kommer det att väljas. I alla lägen, överallt.
Sparivern är som en ond religion.
Många väljer gladeligen en mindre men livsfarlig bilmodell över en säkrare fastän de har råd.
En bilhandlare jag diskuterade det här fenomenet med sade att det kan komma in kunder som har en 1år gammal bensinare och vill byta in den mot en ny diesel. Bilhandlaren frågade det aktuella paret; "Hur långt kör ni per år?" -"800mil" Svarade paret. De skulle promt ha en diesel p.g.a den var mera bränslesnål. 120.000:- fick de lägga emellan! Givetvis finns det inte en plan i världen att de kan "köra in" de pengarna.
Handlaren sade vidare; Att de verkar få en kick av att se bränslemätaren röra sig långsammare. En kick som tydligen är värd 120.000.
Fenomenet Ullared.mm mm.
Är själv tacksam över att rattarna och knapparna på mina radioprylar faktiskt fortfarande är gjorda av plast, gummi. Nästa generation kanske får nöja sig med en apparatfront gjord av regummerad lakrits.

Det finns en devis: Så fort det kommer in en säljare eller ekonom på VD stolen så börjar den kvalitativa störtdykningen. Ofta blir det några stadiga och varma "Byxpinkningar" som ger snabba pengar, sedan står företaget eller koncernen där med utarmade produkter och kanske även konkurrenskraft. Men då har hoppat över till en ny koncern för ännu en runda.
 
Last edited:
Många väljer gladeligen en mindre men livsfarlig bilmodell över en säkrare fastän de har råd.

Jag gör gladeligen det, en bils krocksäkerhet har aldrig någonsin varit en faktor för mig när jag har valt bil, men så har jag aldrig kört ihjäl mig på dom över 50 tusen mil jag har kört bil.

Jag kör ju dessutom motorcykel, kanske det livsfarligaste fordon man kan tänka sig.

Trygghetsnarkomaner får gärna köpa säkerhetskokonger om dom känner att det är den viktigaste aspekten för dom, men för mig finns det många andra aspekter som är viktigare.
 
Jag betalar gärna för kvalitet OCH säkerhet. Att transportera familjen i något med mindre än 5 stjärnor i EURO NCAP vore främmande för mig.

On topic: PLC är ett otyg och skulle förbjudas omgående!
 
Jag gör gladeligen det, en bils krocksäkerhet har aldrig någonsin varit en faktor för mig när jag har valt bil, men så har jag aldrig kört ihjäl mig på dom över 50 tusen mil jag har kört bil.

Jag kör ju dessutom motorcykel, kanske det livsfarligaste fordon man kan tänka sig.

Trygghetsnarkomaner får gärna köpa säkerhetskokonger om dom känner att det är den viktigaste aspekten för dom, men för mig finns det många andra aspekter som är viktigare.

Min sambos bror dog i en bilolycka där den han krockade med valde att köra om i uppförsbacke o kurva och möte där det var heldragen linje, mörker o dålig sikt. De möttes på krönet och det var isiga plogkanter så han kunde inte väja undan! Det berodde inte på hur min sambos bror körde. Han dog av en huvudskada.
Hade han suttit i en större bil med airbag så hade han med vad man vet om olyckan levt idag.
 
Last edited:
Back
Top