Ombyggnad av Heathkit SB-620 för användning med 3395kHz MF mottagare

SM5DFF

Well-Known Member
Jag gjorde ett bandpassfilter för 3395 kHz till SB-620 och använde då två toroidspolar med 4C65-kärnor, troligen kopplade jag dem kapacitivt efter utprovning med trimkondensator till önskad bandbredd.

Lennart
 
Det är rätt enkelt att räkna ut värdena för induktanserna i ett sådant bandfilter för 3395 kHz.
Jag använde formlerna i Zobel och Terman och kom fram till induktanser för L1 och L2 på 20 µH resp. 16 µH.

Då blir bandpasskurvan ungefär 500 kHz bred med en lätt dubbeltopp när det simulerades i LTSpice

1696755290558.png

1696755381585.png

Detta förutsätter att induktanserna inte kopplar till varandra, men även med vanliga induktanser med järnpulverkärna är detta
hanterbart så länge man inte sätter dem precis intill varandra.
 
Last edited:
Jag öppnade SB-620 och fann att mitt minne har svikit mig, jag vet att jag började med 4C65-kärnor men antagligen fann jag att varje varv gjorde för stor skillnad för nu är det järnpulver. Parallellkondensatorerna är på 150 pF så induktansen måste vara 15 µH, spolarna på halvtumstoroid har 50 varv vilket motsvarar AL-värde 6 som är något högre än vad Amidon T50-2 ska ge. Jag använde toppkoppling med 20 pF.
sb-620-bandpass.jpg
 
Tack för era svar och hjälp! Nu har jag att bita i. Jag tror jag får starta en egen tråd för att inte kapa den här tråden mer än nödvändigt. Kanske kan admin flytta över ovanstående finfina inlägg i ämnet i så fall?
Nedan är ett utklipp ur Heathkits manual.
Screenshot 2023-10-08 211441.png
 
(Utbrytartråd ur vintage-radio nät-tråden)

Jag råkade nämna att jag planerar att konvertera min Heathkit SB-620 (panadapter) till SB-301's mellanfrekvens (3395 kHz). Detta generade på kort tid flera hjälpsamma inlägg som jag hoppas admin kommer flytta hit.
Just nu är den anpassad för Hallicrafter (1650 kHz). Delarna för att göra detta ingick i kittet men är såklart borta sedan länge. Blir nog att tillverka något eget, vilket borde vara ett lagom och lärorikt projekt för mig. Men originaldelar så klart alltid trevligast, om någon sitter på dessa. Heatkits partnummer på delarna jag behöver är 52-101 och 40-776.

Det finns en del information på nätet i ämnet.
http://tronola.com/html/sb-620_mods.html

Med de svar som kommer läggas in nedan har jag nog inga fler frågor just nu. Jag får återkomma när jag kommit igång med projektet.
(Fantastiskt att man får hjälp innan man ens hunnit be om den :D)

Bild ur SB-620-manualen nedan:
Screenshot 2023-10-08 211441.png
 
Jag flyttade några inlägg, hoppas det blev rätt nu. Hör av er annars så ordnar vi till det.
 
Jag flyttade några inlägg, hoppas det blev rätt nu. Hör av er annars så ordnar vi till det.
Kanon! Allra tydligast är nog om mitt sista inlägg hade hamnat högst upp men det kanske inte går då skrevs efter de andra?
 
Hmmf, ja det vete fåglarna hur det ska gå till. :)
Men du har rätt, hmm det bästa vore kanske om vi admins skapat en tråd å sen flyttat inläggen dit, nåja man får vara glad dom gångerna allt blir som man tänkt sig, för det blir det ju inte alltid. hihi
 
Back
Top