Omdöme om MiniVNA Pro?

Kul. Uppdatera gärna tråden när du testat ett tag. Vilken programvara använder du?

Eric
 
Är också sugen på extendern, just för 70cm och 23cm.

Men just nu är det för många HF/VHF projekt för att motivera kostnaden för egen del. Men det kommer nog :)

I övrigt fortfarande supernöjd med miniVNA.

73 de Kai
 
Jag svepte trebandsantennen jag har på taket,
det är en Diamond X5000 för 2/70/23 med 12-15 meter H2000.

en vettig funktion i programmet är färdiga mätprotokoll i pdf, kanske inte högsta standard men ändå :)

.pdf filer:
70cm
23cm
 
Kul. Uppdatera gärna tråden när du testat ett tag. Vilken programvara använder du?

Eric

Jag kör stenhårt med java-versionen då den funkar utmärkt i Windows såväl som i mina pingvindatorer, det andra programmet körde jag i början men det var mest krångel då den tappade kontakten eller inte hittade VNA'n och nån gång bytte den portnummer utan förklaring :mad:

Innan jag började använda extendern sköt jag in senaste firmwaren i miniVNA'n,
det är V2.6 som gäller nu och den verkar fungera fint den med och den har stöd för blåtandsremote med Android även med extendern numera.
 
Fungerar blåtanden till datorn också, eller bara Androidlur?

Jag har dedikerat en liten Asus EEE PC med inbyggd blåtand, det fungerar tillfredsställande och räckvidden är relativt begränsad, med en extern dongle går det förstås mycket bättre.

Normalt använder jag kabeln ändå :)
 
Det går ju alltid att kalibrera bort ev. extra koax, så behovet av bt kanske inte alltid finns.

Eric
 
RCL: kalasbra!

XUN: Att skaffa en liten Asus var väl en fundering för mig också, eller Bootcamp i Macen, men jag laddade ner javaprogrammet och det hoppade igång jättefint i min MacBook pro. Så långt man nu får det att funka utan själva miniVNAn.

esn: Då kan man alltså ganska lätt även kalibrera bort nödvändiga adaptrar, kabelstumpar och omvandlingar, bra!

Ja, det här kan bli nästa leksak till mig själv... :D
 
Till alla som använder minivna.

Vad är det för skillnad mellan minivna och minivna-pro?
Varför ska man välja proversionen?

Man ser ofta miniVNA-plottar men mycket sällan visas smithdiagram.
Är det något problem med att visa smithdiagram?

/Micke (sugen på att köpa)
 
Till alla som använder minivna.

Vad är det för skillnad mellan minivna och minivna-pro?
Varför ska man välja proversionen?

Förutom pris?

Kan det här dokumentet hjälpa? Det nämner även andra liknande produkter.


Man ser ofta miniVNA-plottar men mycket sällan visas smithdiagram.
Är det något problem med att visa smithdiagram?

/Micke (sugen på att köpa)


Det finns i princip 3 olika program att köra till miniVNAn. Det första är originalprogrammet som tillverkaren inte rekommenderar, de tipsar istället om vna/J som är ett Java program. Till sist finns en Android app som tyvärr inte funkar i min LG-lur, utvecklaren har lovat att nästa upplaga ska stödja den.

Kör därför med vna/J och i det finns stöd för smithdiagram men jag har nog egentligen aldrig använt mig av funktionen. Vet i teorin hur diagrammen fungerar men inte övervunnit motståndet att börja. Jag är väl medveten om att det är min förlust!

PS
Såg att den nya upplagan av androidappen kommit, den klarar av att hitta vnan nu men blev inte så imponerad. Det får bli laptop ut i trädgården i år också ;)
DS
 
Last edited:
Pron har möjlighet till att koppla in extender. Osäker dock på om alla buggar i extendern är fixade; det har rapporterats om några.
 
Man kan driva "gamla" VNAn på batteri:
"Operation from 3.6V Phone Batteries possible (current drawn <150mA)"

Men det verkar smidigare med tillhörande laddbart batteri och inbyggd laddare som i Pro.
 
Varför behöver jag blåtand?

Om jag kör via USB drivs miniVNA pro fortfarande på sitt innbyggda batteri?

/Micke

Nja, det inbyggda batteriet laddas om du kör via USB, kopplar du bort batteriet inne i VNA:n så drivs den FB på bara USB.
 
Back
Top