Oxid på metalldelar.

SM0GLD

Vänsterhänt
Var just nere i källaren för att leta fram lite användbara metallchassin och rörhållare.
Ju längre tid jag sparar mitt el-junk desto mer oxid bildas det tydligen.
Oxiden täcker metallkåpan på pottar, omålade metallchassin, rörhållare med skärm, skruvar osv...

Vad är detta och vad kan man göra för att förhindra det?
 
Ja, luftfuktigheten är med största sannolikhet anledningen till den uppkomna korrosionen. Inom militära (och vissa industriella) applikationer så är torrluft ett sedan länge beprövat verktyg för att hålla nere felutfallen:

https://www.munters.com/sv/we-can-help-you-with/corrosion/

Det är ett kraftigt olinjärt förhållande mellan luftfuktighet och korrosion, under en viss procentsats är korrosionen liten/obefintlig, för att med tilltagande luftfuktighet öka mycket brant.

Det kan vara en god ide att förse källaren med ett torrluftsaggregat, som håller nere fuktigheten. Sök på "avfuktare" på tillexempel Elgiganten/NetOnNet/motsv, så finns det flera olika modeller att välja på, jag har goda erfarenheter av svenska(?) Woods. Även själva huset mår oftast bra av minskad fukthalt i källaren :) så det kan vara en god investering på många sätt...
 
Last edited:
Har du väldigt fuktigt i källaren?
Svårt att säga hur fuktigt men rent järn rostar inte.
Jag får en uppfattning om att det är en viss typ av ytbehandling.
Oxiden är vitaktig och det lossnar delvis när man tar i delarna.
 
Detta med att äldre potentiometrar bilar vitt pulver har även jag, trots att de förvaras i torr rumstemperatur.
Förmodligen är de gjorda av förtennat järn, och det är tennet som oxiderar.
Jag använder till många delar godislådor man kan tigga i affären, de är inte helt täta men skyddar bra.
Därmed får jag oxo en bra sortering med register över lådorna.
Vanliga plastpåsar verkar bra för förvaring.
En del äldre saker jag vill bevara har jag plastat in genom att rulla in dem i matplast. Typ gladpack sån där plast som liksom häftar i sig själv.
Bör bli väldigt tätt, (inbillar jag mig) givetvis måste prylarna vara riktigt torra innan inplastningen.

Med tanke på att många pryttlar har förvarats i många år, 50 - 60 år, så kanske man bör ta vis hänsyn och skapa säker förvaring.
Annars finns ju elektronikåtervinningen....

Större chassin är förstås svåra att säkra.

SM4FPD
 
Att mäta är att veta.

Jag har ett gammalt hus, källare och två våningar, upplevde en del fuktproblem och dålig lukt i källaren när vi flyttade in.

Köpte en Woods DS28 avfuktare på loppis vid tillfälle och satt i källaren som går när det behövs. Det gör stor skillnad för klimatet.

Upplever inga problem med fukt alls idag.


Jag jobbade med service för ett gäng år sedan och hamnade på ett reningsverk, där var lufmiljön så aggressiv att all koppar vart svart. Det var ett stort problem då även anslutningar / plintar angreps av den svarta oxiden. Ibland slutade saker att fungera och det var inte alls lätt med felsökning, man fick inte ens kontakt med mätproberna...
 
förtennat järn
Ja så kan det ju vara.
Jag trodde det eventuellt var zink.
Tråkigt bara att behöva putsa alla prylar varje gång man på nytt hämtar upp dom ur förrådet.
Sen är det obehagligt att ta i oxiden.
 
Jo jag tänkte även på Zink.
Gamla chassin är ju ofta försinkade, dvs belagda med ett tunt Zinklager.
Galvad plåt som det kan heta.
Chassin kan även vara cadimerade, de blir då gula, men gäller nog med senare årgångar av Japansk hemelektronik.
Så vitt jag ser det beter sig inte zink som tenn , dvs ger inte det vita pulvret.
Man kan se på gamla plåtbaljor, hinkar etc som på loppisar säljs so zink prylar, men i sjöälva verket är galvad järnplåt.
Att järn rostar är ju sant, och rent järn som sägs inte rosta, finns ju knappast , möjligen på laboratorier.

Förzinkning av järnplåt, kan ske endera med elektrolys, dvs ett tunt lager, eller genom varmgalvning då prylen doppas i smält Zink.
det senare står sig länge, exvis järnrör till lyktstolpar, master, vägräcken etc.
Efter många år blir det brunaktigt och är därmed "moget".
Förzinkning av exvis bilplåt håller några år mer än obehandlat plåt.....

Det mesta i den här branchen går att fuska med, dvs räkna med att ytbeahndlingen är fusk, och har begränsad hållbarhet.

Jag tror inte att det finns potentiomterkåppor med zink utan de tär tenn.

Eller sk bleckplåt, tunn järnplåt som är förtennad, och används i konservburkar skärmningar i elektronik et. Lätt att löda och ser blank och fin ut.
Ta gärna reda på denna tunnplåt från exvis plåtkannan du köper thinner i, fin att löda skärmburkar av och klippa till och vika.

För övrigt är belckplåt ett konstigt ord, då belck betyder plåt på tyska, exvis mässingplåt till trumpeter, därav bleckblåsare.
Dvs plåtplåt.....

SM4FPD
 
Tenn oxiderar inte så lätt, det kan däremot bli tennpest vid temperaturer stadigt under +13°C. Min misstanke är att nån viss galvaniseringsmetod med zink är känslig och vill bilda den här vita beläggningen när det är det minsta fuktigt.
 
Fenomenet kallas "vitrost" och är en oxidering av metallytor som sällan
påverkar hållfastheten men är ganska ful och svår att få bort.

"Torrluftning" är som sagt det mest effektiva sättet att undvika detta.
 
IMG_4311.JPG
Har mina inomhus i boxar modell typ RACO, har ingen källare men plats ändå. Förrådet får bara husera trädgårdsprylar. Kanske inte så lätt i en lägenhet Micke.....
IMG_4312.JPG
IKEAs skjutdörrsskåp med förvaring huserar det mesta, men så är min junkbox inte heller så stor ;)
 
Jag trodde vitrost bara uppkom på nyförzinkade ytor.
Vi pratar ju riktig gamla apparater som borde ha fått sitt skyddande oxidskikt för länge sedan.
Om torrluftning är bästa metoden så borde tättförslutna plastpåsar och igenstängda lådor som öppnas ibland vara helt kontraproduktivt.
 
Last edited:
Jag trodde vitrost bara uppkom på nyförsinkade ytor.
Vi pratar ju riktig gamla apparater som borde ha fått sitt skyddande oxidskikt för länge sedan.
Om torrluftning är bästa metoden så borde tättförslutna plastpåsar och igenstängda lådor som öppnas ibland vara helt kontraproduktivt.
Jag får erkänna att jag inte helt satt mig in i mekanismerna bakom "vitrost".
Den kan förekomma på de flesta metallytor, även aluminium, så av den anledningen eloxerar man gärna
aluminium för utomhusbruk.

När det gäller tättförslutna emballage så gäller den gamla sanningen att "alla hermetiskt slutna kärl bör ha ett
avrinningshål i botten
" fortfarande...
 
För övrigt är belckplåt ett konstigt ord, då belck betyder plåt på tyska, exvis mässingplåt till trumpeter, därav bleckblåsare.
Dvs plåtplåt.....
Det här kommer sig av att "Blech" ursprungligen betecknade alla former av tunnvalsad metallplåt;
"Schwarzblech" = obehandlat stål, "Weißblech" = förtent stål "Messingblech" = mässingsplåt etc.

Sedan kom man att tappa bort det första ledet i orden, och "bleck" blev en allmän synonym för "plåt".
Men för att hålla isär sorterna lite så växte en mer sentida praxis fram att stålplåt kom att få handelsnamnet "bleckplåt" på svenska. Dock är en "bleckhornsorkester" några personer vilka blåser i instrument av metall, vanligen mässing, eftersom ordet är härlett från den ursprungliga tyska betydelsen.
 
Last edited:
Vitrost:

I elektronikapparater finns ju en hel del olika metaller representerade. Om ytor nångång ibland blir kondensfuktiga, kan man troligen räkna med att en hel del olika lokalelement uppstår med åtföljande fenomen. Just vitrost verkar inte betraktas som särskilt allvarligt.
 
Just vitrost verkar inte betraktas som särskilt allvarligt
Dom nämner att närvaro av svavel i olika former kan vara orsak till vitrost.
Kan det vara så illa att det finns andra kemikalier eller olämpliga ämnen i grannens förråd som hjälper till att framkalla vitrost?
Jag vet ju att när jag en gång i tiden hade saltsyra i plastflaska under diskbänken så blev alla kopparrören gröna.

Att vitrost inte är allvarligt på en galvad plåt förstår jag men vitrost på till synes nya komponenter är inte roligt.
Särskilt inte när det gäller sådant som en gång var blankt och fint.
 
Back
Top