Passiv RF-detektor

den intresserade kan till exempel googla på "DIY RF METER" så kan det dyka upp träffar på en konstruktion med nio germaniumdioder
:DJu fler dioder desto högre spänning......eller hur var det nu?
Dom lyckas ju sälja många dioder i alla fall.
 
AM detektorn i en radiomottagare är ofta en detektor av det slag vi talar om.
För att få den lite mer linjär, och då särsklit vid låga nivåer är den ofta försed med en lie likströms-BIAS.
Se exvis AM detektoprn i ICOM:s riggar IC-735, 100 kohm eller så matar dioden med en liten likström.
Vanligen en enkel Ge diod.
Utan dennna BIAS låter Am pyton.... ja många har väl lysnat på komradio på 27 MHz.
Men det kräver ju strömkälla och det ville inte trådstartaren ha...... Så då stryker vi detta, eller lägger till nödvändigt vetande..

Glömde en del,
Jag har för mig ha sett något byggprojket, i en tysk tidning, för länge sen, där man då byggde en RF-detektor, eller RF-probe, som skulle vara linjär och mäta från mkt låga nivåer.
Man labbade med en del olika dioder, och just bias på detektordioden.
Efterföljande steg vara antilog steg med OP för att få en linjär skala.

SM4FPD
 
Last edited:
Om det är någon som undrar varför jag funderar på dessa enkla diod-detektorer som kan tända en LED i olika situationer.......

Där jag bor vill man inte veta av några antenner eftersom det är fult men också för att den kan generera farlig strålning och störningar på TV:n.
Detta gäller som ni förstår personer i den äldre generationen som kommer ihåg när det störde på TV1 en gång i tiden.
Yngre människor har ingen erfarenhet av detta så dom bryr sig inte utom vissa överkänsliga "miljönissar"
Trots detta går dessa människor omkring med en smartphone i bröstfickan och den har ju mig veterligen en antenn inbyggd.....eller hur?

En annan i mitt område är elöverkänslig och påstår sig vara överkänslig för just dipolantenner. Ja det var ju så dom skrev i rapporten som "vetenskapligen" bevisade elöverkänslighet med hjälp av en dipolantenn.

För att kunna komma till tals och på en avslappad nivå prata med dessa människor krävs ett visst mått av utbildning (för alla parter)
Därför försöker jag få till lite olika spännande apparater som tydligt visar var "strålningen" finns.

Jag vet att detta kan skrämma somliga men ibland måste man ta till lite "special effects" för att folk ska fatta.

Jag har en idé, vi får väl se om det blir något av med det.
 
Det var en väldig tur att jag använde en HB9CV när jag körde lite från ditt grannhus för 10 dagar sedan !
/ Tommy
 
Back
Top