Pirat!

Per!

Member
Hej!
Mitt intresse för radio började för ca 35 år sedan med enklare handapparater (cb) för att senare gå över till basmonterade mobilstationer och man pratade med varandra ungefär som folk gör idag när dom chattar på internet själv kallade jag mig för station Delta och pratade ofta med en som hette station Skälby.Senare utvecklades intresset för själva tekniken började bygga små fm-sändare 101mhz:eek:och vi blev så duktiga på det så en av oss åkte dit:( Sedan var det dax för mönstring för kommande lumpen och då fick vi avlägga test om man hade anlag för att kunna lära sig CW gissa hur det gick:mad:
Efter lumpen skaffade jag en bok om vägen till C-cert insåg direkt att det här med CW är
inget för mig trots brinnande intresse och så omusikalisk som jag är:( Men jag ville ju bli Radioamatör så när vi var på Europa semester året var 1988 så shoppade jag vilt det blev en ´President Lincoln,3 elements yagi,5/8 rundstrålande basantenn,300w slutsteg.
Mina kontakter sträckte sig från Kapstaden sydafrika till Brasilien,dom bästa kontakterna var från Sydamerika Canada det gick väldigt bra,Jag var imponerad av den disiplinen som vi alla hade att aldrig gå utan för bandet så att vi hamnade på tex 10m även om vi kunde.
Vi höll oss strikt mellan 26.000 mhz till 27.995 mhz den sista kontakten jag hade var 1991.
Nu till mina frågor jag har googlat lite om att bli S-amatör men inte hitta så mycket vad är det som gäller? måste man kunna CW? eller stämmer det att det är borttaget? var får jag tag i kursmaterial för att kunna plugga på?hur går det till när man skall avlägga prov?
Man vill ju fortfarande bli Radioamatör :D men denna gång inom lagens riktmärken.

Mvh/Per
 
Hej Per!

Nej CW kravet är borttaget, men du måste ändå avlägga ett kunskapsprov.

Informat finns under Föreningen Sveriges Sändaramatörer

Under rubriken "Sektioner och diskrikt" välj "Utbildning".
Där finns det ytterligare sidor du kan läsa.

mvh
Markku

Markku vet du ungefär vad det är för frågor som kommer upp på kunskapsprovet? är det mycket uträkningar osv ?

Mvh
/Per
 
Markku vet du ungefär vad det är för frågor som kommer upp på kunskapsprovet? är det mycket uträkningar osv ?

Nej egentligen inte. Jag själv gjorde mitt prov på 70-talet, så mycket har säkert förändrats.

Via ssa-länken finns dock länkar till exempelfrågor:
http://www.ssa.se/docs/ovningsprov_teknik.pdf
http://www.ssa.se/docs/ovningsprov_reglemente.pdf

Jag tror inte proven är svåra, för den som är tekniskt intresserad. Du får dock räkna med att lägga ner en del tid på detta, men det är oftast inget problem om man verkligen vill få cert.
 
Jag vill också bekänna mina synder...

Mitt radiointresse började också som radiopirat. Jag och några andra byggde sändare som gick på FM-bandet på 60-talet, så jag antar att mitt brott är preskriberat. Det var mycket spännande trotts, att jag kände till att det var olagligt. Även några åkte fast, då Televerket var ute och pejlade.

I början hade jag inte en aning om hur sändarna fungerade. Man fick ett schema av en kompis och sedan gick man till radioaffären och köpte delar. På radioaffären var de lite undrande över inköpen, men jag blev aldrig nekad att köpa. Sedan fick man lära sig att använda en lödkolv också. Eftersom sändarna var rörbestyckade krävdes det hög spänning. Vi använde inte några nättransformatorer (utom för glödspänningen 6.3 volt AC), utan likriktade nätspänningen direkt! 220v AC blev alldeles lagom mycket likspänning för anodspänningen. Det gällde dock att vända kontakten rätt i uttaget. Vände man fel fick man spänning i chassit! Vilket hände några gånger. Så jag vet hur det känns att få en stöt av ca 250 V likspänning. Inget jag rekommenderar!

Dessa sändare på ca 10-20W hade en räckvidd på ca 2-3 km, då vi oftast bara hade inomhusantenner. Utomhusantenn hade underlättat för Televerket! :)

Så småningom var nyhetens behag över, och slutade med dessa svartsändare, men utan den här perioden, hade jag knappast haft amatörcert idag.
 
-5FLM,
du syndar fortfarande med dina beräkningar!

Det gällde dock att vända kontakten rätt i uttaget. Vände man fel fick man spänning i chassit! Vilket hände några gånger. Så jag vet hur det känns att få en stöt av ca 250 V likspänning. Inget jag rekommenderar

220 x (roten ur 2) = 220 x 1,14142 = ~325V ! Du glömde att 220V var 71% av U(topp).

Du kan masischistiskt sträcka på dig och skryta med 325V-kyssar! ;-)
Var glad att du inte var eller blev jordad.

73 de SM0ETT / Hans
 
Gammal vits...

Gubben stod på en stol och skulle byta glödlampan i taket. Gumman stod och tittade på.
Akta dej Oskar, det kan vara likspänning! :rolleyes:
 
-5FLM,
220 x (roten ur 2) = 220 x 1,14142 = ~325V ! Du glömde att 220V var 71% av U(topp).
73 de SM0ETT / Hans

Hm.. Det stämmer. Jag får skylla på att det är över 30 år sedan det var aktuellt.

Jag har dock för mig att spänningen inte var så hög pga. inre spänningsfall i likriktare och drossel.
Snarare var nog spänning ca 280 volt, men jag kan komma ihåg fel.

Hur som helst, tycker jag det är bättre med transistorer. Någon rör-apparat kommer jag troligtvis aldrig mer att bygga. Det är mera hälsosamt på det viset. :)
 
Tror de flesta radioamatörer hade så stort radio/teknikintresse innan dom började plugga till certifikatet så dom halkade ut i kategorin "radiopirat" ;)
 
Back
Top