Piratradio mer eller mindre nu?

SM4FPD

Well-Known Member
Det är snart helg och lite mer tid att ratta lite på banden. Är det dåligt på HAM banden kan man ratta på andra frekvenser. Det är nästan alltid något att lyssna på var man än lyssnar på kortvåg. Bla Pirater.

För en tid sedan ondgjordes det över att det råder anarki på banden utanför amatörbanden, dvs att det var pirater som skulle ta över kortvågen.
Men jag tycker snarare att det tystnar på de typiska piratfrekvenserna.
Nu talar jag om QSO pirater.
Vad tycker ni?
Är det någon som kollar på andra band?

Typsiska QSO piratband och QRG är:
3480 kHz +-20 kHz LSB
45 meter 6600 - 6700 KHz typiskt på 6640 kHz LSB
13900 - 14000 kHz USB ("Urban")
Förr var det rätt friskt med trafik här, och man hörde ofta Svenskar och Norrmänn.
Numera någon enstaka Italienare Tysk etc
Har de blivit radioamatörer eller tröttnat?
Eller är det jag som inte orkar vara uppe på helgnätterna så mycket numera?
Nån som vet fler band?

Rundradiopirater däremot verkar öka och deras AM ljudkvalitet och effekt ökar.
Sådana hör vi lätt på 6200 - 6400 kHz AM På helgerna särskilt dagtid

På Kvällen är det ofta aktivitet på 3900 - 3950 kHz 3927 kHz är typiskt AM.
På övre mellnvåg är det varenda kväll full gas, 1610 - 1680 kHz AM oftast Holländare.
1611 KHz är Påvens frekvens, som kör AM eller DRM.

Förr hade en radiooamtör en plikt att rapportera sådana här saker. Idag skiter väl alla i vad som händer.
 
Jo SM7CZR, det har genom tiderna förekommit Piratradio i stor skala.
Det jag menar är de hem-BC stationer som flitigt förekommer idag, liksom även förr.
Söndagen bjöd på massor av underhållning på 6200 - 6400 kHz AM vid 10.00 - 13.00 tiden.
Nästan varje kväll är någon igång och spelar sin skivsamling på 3927 +- kHz. Typiskt för dessa BC pirater är att de inte ligger med 5 kHz kanaler utan exvis 6276, 6297, 6301 etc kHz.

Jag funderarade oxo på QSO pirater exvis på 6640 kHz LSB. Där det tyx ha minskat.

Att lyssna utanför amatörbanden är spannande ibland, men det finns så många frekvenser att en enda lysnare inte har en chans. Därför vore et kul om någon annan hör kul saker.

Vi har redan behandlat sifferstationer exvis.
 
Så länge dom håller sig utanför amatörradiobandet må det väl vara hänt. På min ö har jag ett helt annat problem: spanska fiskare. Dom använder amatörradioutrustning i sina båtar och sänder företrädesvis på 30, 40 och 80m CW del. Man hittar dom precis i bandkanten eller jämna 10 KHz upp från bandkanten. Någon berättade för mig att i fiskelägren runt den spanska atlantkusten har många hus en 3-el yagi och det är INTE radioamatörer...

Det är ingen idé att försöka störa ut dem med CW. Det brukar alltid finnas någon optimist som sänder CW och försöker störa ut men dom blir inte imponerade. Däremot har jag med viss framgång tystat dem med några sekunders OLIVIA 2000 Hz och 32 toner och full KW.
 
Back
Top