Piratradio SWL kortvågslyssning

Just nu lyssnar jag på 6422 kHz AM med 10 kHz bandbredd.
Spelar 599 men det är ändå svårt att höra vad han säger. Musien däremot låter skön AM i bra högtalare.
Tror mig höra att han kallar sin station för Radio Sunshine

Nu är 2011-01-07 kl 1343

de
FPD

lite svag i JO99 men bra låtval.

Grutte Pier = station i PA-land ?
 
Det är nog rätt att han kallar sig R. Sunshine - jag har hört honom förut. Mikrofonen är inte av samma kvalitet som resten av anläggningen, alt. vi han inte bli igenkänd på rösten. Myndigheten, som motsvarar PTS, hade lovat ta i ned hårdhandskarna i samband med helgerna, men han klarade sig tydligen. Han finns nog i glesbygderna i nordöstra Nedeländerna och försvann i bruset omkring 1700, när gränsfrekvensen sjönk under 6 MHz.

de PB3SM/SM6CPI
 
Intressant det du säger SM6CPI, "han finns nog i glesbygderna"
Då ställer jag mig frågan, och till forumet:
Var klarar man sig bäst? i storstad med en dold trådantenn eller ute i glesbygden?
Det måste vara svårare att pejla i storstan, eller ?

de
FPD
 
Intressant det du säger SM6CPI, "han finns nog i glesbygderna"
Då ställer jag mig frågan, och till forumet:
Var klarar man sig bäst? i storstad med en dold trådantenn eller ute i glesbygden?
Det måste vara svårare att pejla i storstan, eller ?

de
FPD

beror väl på vem som pejlar och därmed vilken utrustning man besitter, det skiljer på om det är t.ex PeTeÄss eller om gemene radioamatör "pejlar" med sin vanliga utrustning.

storstan är som sagt svårast med delay spread/selektiv fading på signalerna, har man bara en plats att pejla ifrån kanske en dsp-baserad multi-rx pejl med signalbehandling, typ fasmätning, som är igång under längre tid - kan ge en sannolik bäring på markvåg.
Att ha flera samtidiga mobila stationer som gör vanligt triangulering med en liten mobil antenn är rätt arbetsintensivt så det lär inte hända förrän piratverksamheten blir "en fara för allmänheten" ;)

Men - positionering skulle nog en amatörradioklubb klara av lätt om man samordnade sig med f.d församlingsjägare i bilar som snurrar runt och provar sig fram.... kanske en ny amatörradioklubbsverksamhet ...;)
 
Men - positionering skulle nog en amatörradioklubb klara av lätt om man samordnade sig med f.d församlingsjägare i bilar som snurrar runt och provar sig fram.... kanske en ny amatörradioklubbsverksamhet ...;)

Ser fram emot att se sportnytt presentera de senaste resultaten mellan Amatörerna och Piraterna. :D
 
Kollade lite idag, söndag FM, 2012-01-22
NU : kl 0955
6305 kHz mkt stark njutbar musik
6260 och 6282 kHz spelar bra oxo.

De
Nedre Frykens kontrollstation
 
Hörde ingen av dina förslag nu 10.55 däremot hördes "Mighty KBC" på 6.095 med 125kW från Lithuania men dom kanske är en legal station.
Blev nästan lite "radio luxemburg" känsla .
/roy
 
6305 kHz

Nu kl 1020z börjar stationen "fada" ut.
Dock tyckte jag mig höra att speakern nämnde "Radio Caroline". Dialekten var definitivt "engelsk".

73
Bengt SM6APQ
 
Han skojade nog lite Bengt, eftersom jag kallade mig Nedre Frykens kontrollstation så borde jag väl också ha pejlmöjligheter

de
FPD
 
Nästan varje kväll kör LHH på 4015 kHz AM.
Ibland kan det spela lite på 3900 - 3020 kHz
Skaplig hörbarhet, ibland njutbart som gamla tiders Radio Luxemburg.

Att pejla HF sändare är nog inte det enklaste vad jag förstår.
Särsklit inte när det låter som det gjort de senaste dygnen med konstig vågutbredning norrsken solutbrott etc.
Så jag bryr mig inte om att värma upp den utrustningen, dessutom finns ju inte piraten i SM.

Förr hade vi ju som radioamatörer anmälningsplikt, dvs vi skulle anmäla om vi hörde något som strider mot radiolagen. Och nog fanns det radioamatörer som "satt dit" priater.
Idag finns väl inte ens någon att anmäla hos.


de
Roy
 
Just nu 6220 kHz en pirat med five nine och njutbar med 10 kHz bandbredd.
= 2012-01-29 kl 1030
Spelar spotnincs just nu, nostalgiiiiiii
de
Roy
 
Jakten på Black Peter

Lyssna på inslaget om Black Peter.
 

Attachments

  • sommarpiraten_730617_inslag.om.black.peter.zip
    262 bytes · Views: 55
Nu är "dom" igång igen, RWI, Radio Waves Int. på 11401 kHz.
Går med njutbar signal AM, just nu, kl 10.14 (den 2014-01-05)
Störningsfritt så AM med 10 kHz Bandbredd låter fint.
Lite AM-nostalgi om det nu finns någon som överhuvudtaget lyssnar på HF utanför amatörbanden numera????

Piraten på 4015 kHz finns numera på 4029 kHz och hörs så gott som varje kväll, även nu på morgonen faktiskt.

Igår kväll var det fart på 3905 kHz AM.

Med mindre och mindre BC stationer som är värda att lyssna på blir det mer och mer utrymme för piratradio, och de verkar ha skaffat bättre sändare.

Mellanvågen verkar numera mer som en bortglömd sak, skit-tråkigt, jag lyssnade lite igår kväll, svagare och svagare stn tråkigare och tråkigare. Kanske blir mellanvågen en utmärkt soptunna för EMI i framtiden, eller kanske ett amtörband???
Är mellanvågen på väg att dö ut????

De
SM4FPD Roy
 
Nu så vill jag ha frekvenser. :)
Efter att ha bytt station hemma så är det välljud I vardagsrummet.
Ja iallafall enligt mig.
Frugan uppskattar inte CW och PSK ljudet.
Men tänkte få henne att vara med och lyssna lite på ovanlig radio.
Men har snurrat runt lite på mellanvågskrevenserna men vill ju nu höra mer rundradio.
Vart letar jag.
Pirat stationer är ju samtidigt väldigt spännande.
Lyssnade lite på dom frekvenser som fans I tråden men där hordes inte mycket.
 
Back
Top