PowerBox 3000

SM7UDB

Well-Known Member
Hej alla, jag undrar om någon av er har schema eller service manual till en PowerBox 3000.

Har en utgång som går mellan 0-20VDc normalt. Men som nu ger 0V ut och strömbegränsningen ligger på hela tiden. Det i sig få mig att tänka att det är något som ligger efter denna krets. Hade hoppats finna något enkelt fel, men tji fick jag. Har lite svårt att se igenom hur den fungerar utan ett schema.

Mvh
Micke
 
Sitter det en skyddsdiod över utgången? Kolla i så fall att det inte är kortis i den.
 
Har hört att andra har vänt sig direkt till Powerbox och fått hjälp med just detta agg.
Kan vara värt ett försök att ringa direkt till dom.

POWERBOX Sweden (HQ)

Powerbox International AB
Powerbox AB
Powerbox (PRBX) AB

Västra Storgatan 22
Box 148
646 22 Gnesta
Sweden

Phone: + 46 158 703 00 (main switchboard)
Phone: + 46 158 703 10 (sales)
Fax: + 46 158 703 20
Email: info.se@prbx.com
 
TLH: Den har jag kollat och jag trodde att den eller kondensatorn som sitter på utgången var kass. Men jag har ju inte kollat ESR på kondingen... Kan ju prova att lyfta bort den och se...

GLD: Aha, bra att veta. Ska följa upp detta. Läste en tråd på elektronikforum från 2004 att någon fått hjälp.

Tack för hjälpen.
 
Hej jag undrade hur ett sådant här aggregat ser ut så jag gjorde några sökningar på google och hamnade på elektronik
forumet där det också var någon som hade kört sönder ett Powerbox 3000 och det var en drivtrissa bc 141 som hade
gått sönder stod det.

mvh Lasse sm0ydo
 
GLD: ah, trevligt...

YDO: det är flera BC141-16 i den. Tror att det är två per kanal. Det finns även en RC3403ADB, en opamp, per kanal. Varav den ena sitter på en sockel och den andra är inlöd.

Jag lyfte på kondensatorn (220uF/40V) på utgången och nu fick jag en konstant 6 V utspänning. Troligen kondensatorns ESR som sjunkit. Har lite dåligt med utrustning för att mäta höga kapacitanser och ESR.
Det verkar som reglerkretsen också har blivit skadad. Hittade ett litet motstånd som var helt svart av värmeslag också. Fast jag är osäker om det är rätt kanal...
Om någon är intresserad ska jag se om jag kan lägga upp lite bilder på den.

Med vänlig hälsning,
Micke
 
Powerbox-aggregat är stabila grejor, går de sönder är det oftast handhavandefel som är orsaken ;)

RC3403 är en quad opamp, helt obsolet idag men du kan ersätta den med TL074 om någon sådan visar sig vara trasig.
 
XUN: bra tips med TL074. Tack. Jag köpte aggregatet för någon vecka sedan. Hade hoppats på att det skulle vara lätt att fixa då det var trasigt när jag provade det. Säljaren har erbjudit sig att ta tillbaka det men jag hoppas som sagt att jag kan fixa det.

Med vänlig hälsning,
Micke
 
DFF: tackar, hör av mig om behov uppstår:)

GLD: skickade en e-post igår till PowerBox och de svarade idag med två servicemanualer för en äldre och en nyare enhet. Snacka om service!! Nu ska jag bara få lite tid och grotta ner mig;)

Provade att ladda upp bilder fast de var nog lite stora. Får göra ett försök via dator istället för padda:)

Med vänlig hälsning,
Micke
 
Dags att lyfta denna tråd :) Har ett trött analogt 3000B som jag tidigare gjorde ett halvhjärtat försök att laga. Blev irriterade på hur serviceovänligt det var uppbyggt... och ställde det sedan åt sidan. Har någon ett schema att dela med sig så vore jag tacksam, annars får väl jag också ta kontakt med PowerBox. Och väldigt tråkigt att EJN är SK.
/Lasse SM5GLC
 
Ja de är lite krångliga att hålla på med, mitt var det avbrott i kortet på, det glappade och bråkade. Efter mycket om och men hittades en spricka.

Ett svalt tips är att installera en fläkt på baksidan av kylflänsen vid transistorerna. Den behöver inte gå fort alls, bara fläkta lite lätt. Det blir väldigt varmt vid större strömuttag vid låg spänning. Nu är det väl inte hela världen, sitter ju en bimetall som släcker hela agget om det blir för varmt. Men kan ju vara lite drygt det också om man grejar med nått.

Lycka till!
 

Attachments

  • PB3000_new.pdf
    1,2 MB · Views: 23
Last edited:
Back
Top