Radio i segelbåt

getbock

New Member
Hej
Jag är totalt grön på detta område och har inte tagit licens ännu, ska göra det i vinter.
Min fråga.
Jag ska ut på långsegling nästa år, medelhavet och kanske vidare, och funderar på en radio i båten. Dels för att kunna "ringa" hem men även för e-mejl.
Vad rekommenderar ni för utrustning?
Om jag går till en butik tror jag att jag blir lurad att köpa för dyr och avancerad utrustning.
Krav: någorlunda strömsnål, iallafall i standby.
Tacksam för svar
Stefan
 
Jo Getbock, amatörradio avser två-vägs kommunikation med likasinnade. Att bara ringa hem och prata med familjen och skicka lite èpost då och då, är kanske inte det som vår hobby är avsedd för.

En bättre lösning är nog för din del, en satellitbaserad internetuppkoppling. Denna utrustning kostar en del, men är och andra sidan driftsäker. Åtminstone i kommunikationshänseende.

Om du ändå vill gå vidare med amatörradioalternativet, finns det bilstereo-stora kortvågsapparater från ett flertal återförsäljare.
Dessa drar någon enskild ampère i mottagning och i runda slängar 20A vid sändning (12V). Jag rekommenderar att du lär dig telegrafi, för att ha störst chans till tillförlitlig kommunikation med hemlandet. Detta förutsatt att du känner en likasinnade HAM-kompis i Sverige. Vederbörande kan ju alltid vidarebefodra meddelande till nära och kära via det mobila eller fasta telefonnätet.

Sedan uppkommer, som alltid, problemet med såväl antenner som antennjord när det gäller mindre fritidsbåtar. Men, det är lösbart. Hur ingreppbar är båten? Förfogar du över äganderätten till denna?

Mitt huvudtips, är att du kontaktar de radioamatörer som t.o.m. farit jorden runt med sina farkoster. Det finns en och annan hemsida att gå till.
 
Det går att ha en HF station i båten och via Sthlm radio koppla upp telefonsamtal. Då måste man ha en uppgörelse med sthlm radio för detta ändamål. Stockholm Radio har en hemsida.
Att köra telegrafi, (Pactor till Pactor III) med de lanbaserade gateways som finns, som förmedlar trafiken till Internet, gör att man från båten kan köra långsam E-mejl. Läs om AIR-Mail eller SEA-Mail på nätet.
Ett bra säkerhetsystem är dock en HF station och om man är radioamatör, och kan hantera sin HF
station, kunna lite om frekvenser, vågutbredning etc. Dessutom är det mycekt trevligt att vara radioamör ute på havet där inga andra signaler än HF går fram.

Sattelit telefön är mycket bekvämt men kostar...

Studera på Ocenseglarklubbens hemsida.
 
Jag ska ut på långsegling nästa år, medelhavet och kanske vidare, och funderar på en radio i båten. Dels för att kunna "ringa" hem men även för e-mejl.
Vad rekommenderar ni för utrustning?

Kustnära borde GSM funka utmärkt för att ringa i Medelhavet. Internetuppkopplingar via GSM är dyrt utomlands. Satellittelefon funkar även till havs. Vissa system funkar inte vid nord- och sydpolen, men dit verkar du inte sikta :) Via satellit är samtalskostnaden i stort sett som dyrare mobiltelefonabbonnemang här hemma (typ 1 USD/min) enligt uppgift som jag googlade fram lite snabbt. Du ringer precis som med mobilen.

MF/HF i båten är ingen dum idé alls men det är förmodligen inte den enklaste lösningen om det i första hand är telefoni och e-post du söker. Däremot gör betydligt längre räckvidd att det är ett utmärkt komplement till VHF:en som sjöfarts-/nödradio och som backup för telefon/e-post. Skaffar du både LRC (long range ceritficate för sjöfart) och amatörcertifikat så kan du alltid komma i kontakt med någon på marin- eller amatörbanden. Bland radioamatörer finns det informella men livaktiga kommunikationsnät för långseglare där man "träffas" och snackar en stund varje dag.
 
Om du ska ge dig ut med båt är en kortvågsradio värt att satsa på. Inte kanske för att ringa hem utan möjligheten att ha kontakt med andra båtar och få tips o varningar från andra båtar, ta emot GRIB-filer, e-post mm. Det finns även ett skandinaviskt kortvågsnät som håller igång varje dag. Det bästa rådet jag kan ge dig är att söka på Oceanseglarklubbens hemsida, Oceanseglingsklubben online, Jordenruntseglarklubbens hemsida, JRSK | JRSK / Startsida samt Swedich Radio Suppleys hemsida, SWEDISH RADIO SUPPLY AB - ICOM och gå in på kortvåg i båt. Jag har en ICOM 706MKIIG som är en av de vanligaste modellerna på båtar när man har amatörradio och inte marinradio.
Lycka till
Kjell
 
Loggböcker

Har någon några bra ideer om loggböcker på dator. Jag har sett att det finns att hämta hem från nätet men vill gärna ha rekommendationer från vana användare. Mitt användningsområde är från segelbåt till andra båtar och båtnät så inget avancerat behövs. Nu har jag fört logg i vanlig bok men det blir dålig översikt utan sorteringsmöjlighet.
Aguila
 
Back
Top