Radiosport-QSO med sig själv som motstation

SM7MCD

Well-Known Member
Jag gav mig ut på lite SMFF-jakt idag och hittade mig själv på bandet. :eek:

Jag tog med mina två RT320-stationer och två digitala röstminnen, vid den första platsen så monterades station och ett meddelande lästes in i röstminnet som fick stå och upprepa detta meddelande som en ändlös slinga.

Jag ställde radion i skogen på en SMFF-plats och trampade iväg till en angränsande SMFF-plats där mina signaler hördes bra i radio nr två. Ett nytt meddelande pratades in på den andra stationen som lämnades i sändning, samtidigt som jag trampade och hämtade den första stationen. Väl tillbaka till station ett så avlyssnades det andra meddelandet och båda stationerna kunde brytas och jag trampade hemåt med ett QSO med två stationer i varsitt SMFF-område men med samma signal på bägge... Asynkron kommunikation ger helt klart fördelar... och en hel del motion. :rolleyes:
 
Jag roade mig igår med att tjuvkika på Reverse Beacon Network och noterade att mina halvmanuella morsetecken från den halvautomatiska mekaniska buggen sänts så snyggt att de datoriserade Skimmer-stationerna snappat upp och avkodat dom korrekt. Utöver min egen radiostation så hade fem andra CQ-ropande SM-stationer fastnat i nätet. Detta var på 18 MHz och under en hel dag.

Med sådan modern teknik behöver jag inte längre köra några innehållslösa och meningslösa 2-vägs 599 TU QSO utan det räcker med att kolla på Internet vilka "halva QSO" som loggats efter varje CQ-session.

Ja, vill man dra det här ett steg längre så behövs ingen mottagare heller och utan mottagare så lider man inte av bruset från grannarnas plasma-TV och annan störande elektronisk utrustning som ibland sätter käppar i hjulet för gammeldags radioamatörer som bara vill sitta och prata med andra om allt möjligt utom radio.

Så du som har störningar, skippa mottagaren. Ropa CQ på telegrafi för fulla muggar. Blindsändning är numera tillåten och om du anger din anropssignal med jämna mellanrum är allt i sin ordning. Du blir garanterat registrerad av flera Skimmer-stationer runt om i världen.

Detta kan automatiseras. En CQ-maskin kan stå och tugga dygnet runt på slumpvis valda frekvenser och band. Med moderna datorstyrda auto-tunade radioapparater är framtiden redan här! Och bäst av allt, inget tråkigt skitjobb med QSL-kort och annat kontorsarbete som bara tar tid från viktigare göromål!

Först när jag hörde talas om Reverse Beacon Network för några år sedan tyckte jag det var ännu en dum nymodighet men faktum är att man kan se "tjänsten" som ett antal fjärrlokaliserade mätmottagare betydligt mer värdefulla än de subjektiva rapporter som plastradiooperatörerna med sina "banan-mätare" är kapabla att ge. (Du är fem bananer här eller full mätare)

På så sätt kan man utvärdera antenner, jämföra konditionerna från dag för dag och jämföra sina egna utsända signaler med andra stationer i närområdet. De SNR-värden uttryckt i dB som listas i Reverse Beacon Network är inte nödvändigtvis sanna SNR-värden då de olika Skimmer-stationerna inte använder standardiserade mottagarantenner och sannolikt inte heller använder kalibrerad utrustning. Dessutom vet vi inget om huruvida den lokala stördimman ser ut hos respektive Skimmer-station.

Men ändå ser jag ett stort värde i Skimmer-systemet. Är man som jag, primärt intresserad av den experimentella sidan inom amatörradiohobbyn (radioteknik och vågutbredning) så är radioförbindelsens form i sig ganska oviktig. Om den är envägs- eller tvåvägs spelar inte så stor roll. Det som är mer intressant är utbredningen i radiokanalen mellan punkt A och B samt hur signalnivåerna varierar över tid, från dag till dag eller mellan olika årstider.

Den andra ytterligheten inom amatörradiohobbyn som 99% av amatörkollektivet sysslar med är att samla QSL-kort och hänga upp diplom på väggen. I den delen av amatörradiohobbyn kvittar det om S-metern visar S1, S5 eller S9+20 dB. Vad den än visar så skrivs ändå 59 i loggen i de fall 59 nu inte är "förtryckt" i datorloggen.

Jag tycker Leifs applikation med digitala röstminnen och asynkron kommunikation låter vettig ur ett experimentellt perspektiv. Motion och cykelturer skadar inte heller liksom frisk luft är bra, särskilt för stillasittande radioamatörer. På så sätt slipper Leif också att vara beroende av andra radioamatörer som kanske ställer till det för honom med falska signalrapporter.

Här är länken till Reverse Beacon Network

/Bengt
 
Leif:
Kul experiment. Har du fått loggen godkänd på SMFF-sidan också?

Bengt:
Och vill man inte köra CW så är WSPR ett alternativ och får samma funktion, dvs andra kodar automatiskt av din signal och laddar upp resultatet till WSPRnet | Weak Signal Propagation Reporter Network .

Precis som du skriver, så kan man nu fokusera på t.ex. antennen eller testa hur få mW man kan ta sig till andra sidan jorden med.

Eric SA5BKE som hoppas hans WSPR-sändare snart är klar....
 
Den andra ytterligheten inom amatörradiohobbyn som 99% av amatörkollektivet sysslar med är att samla QSL-kort och hänga upp diplom på väggen. I den delen av amatörradiohobbyn kvittar det om S-metern visar S1, S5 eller S9+20 dB. Vad den än visar så skrivs ändå 59 i loggen i de fall 59 nu inte är "förtryckt" i datorloggen.
/Bengt

I dina ögon måste jag vara en opassande amatör, jag har efter mycket om och men fått ihop ett DXCC och gläder mig åt detta. Qsl-samlande krävs ju för att detta skall kunna genomföras.

Varför är det alltid så i dina inlägg att allra andra hänför sig åt dumheter inom amatörradio medan du alltid gör det rätta?
 
I dina ögon måste jag vara en opassande amatör, jag har efter mycket om och men fått ihop ett DXCC och gläder mig åt detta. Qsl-samlande krävs ju för att detta skall kunna genomföras.

Varför är det alltid så i dina inlägg att allra andra hänför sig åt dumheter inom amatörradio medan du alltid gör det rätta?

Du får jag kontra med att fråga varför du, SM6FPG, anser att jag som inte kör CW, inte ägnar mig åt amatörradio?

Eric SA5BKE
 
FPG skrev; "Bättre så?"
---

Nej jag tycker att din gamla slogan om att amatörradio är CW och om det inte är CW så är det inte amatörradio, var alldeles mitt i prick. :D

Du får göra som jag gör, våga ha en helt egen tydlig åsikt och var beredd att försvara den även om en och annan hoppar jämfota och klagar i högan sky. Ibland har jag fel och då får jag revidera min uppfattning. Det är så man lär sig och kommer vidare. Ungefär som när en transformator blir så varm att den brinner upp. Då måste man sänka strömmen. Om man försöker hålla sig till sakfrågorna och undviker direkta personpåhopp så finns inga gränser för vad som är tillåtet eller inte tillåtet att tycka.

Jag tar gärna tillfällena i akt att slå ett slag för den tekniska sidan av amatörradio. Det är något som är bristvara i dag. Mycket av det som en majoritet inom amatörkollektivet sysslar med intresserar mig inte särskilt mycket. En del faller dessutom långt utanför min egen definition av vad amatörradio är och borde inte förekomma.

Om jag skulle tycka något innerst inne men skriva något helt annat så hade jag varit lika falsk som många andra och det vill jag inte. Då är det bättre att få en och annan ovän på kuppen som ändå inte delar mina intressen och åsikter. Är man rädd för att debattera och diskutera så får man låta bli.

FPG skrev; "I dina ögon måste jag vara en opassande amatör, jag har efter mycket om och men fått ihop ett DXCC och gläder mig åt detta. Qsl-samlande krävs ju för att detta skall kunna genomföras."

Nej då, du är inte på något sätt opassande. Du har funnit din grej inom hobbyn som säkerligen skänker dig glädje. Jag har själv kört ihop DXCC på flera band men jag anser att det inte är nödvändigt att offra pengar på ett Diplom hos ARRL. För min egen del räcker vetskapen om att jag kört tillräckligt många länder för att kvalificera mig.

Hoppas du är nöjd med svaret annars kan jag förtydliga min inställning.

/Bengt
 
... Ungefär som när en transformator blir så varm att den brinner upp. Då måste man sänka strömmen...
Tänk om det hjälpte! Då hade du uppfunnit en helt revolutionerande form av reverse engineering ... :D

/ Göstha

P.S. Det påminner mig om en skylt ovanför en förpackning antiseptiska servetter på toaletten på jobbet: "Mår du inte riktigt bra? Rengör toalettsitsen efter dig!"
 
Last edited:
Kul experiment. Har du fått loggen godkänd på SMFF-sidan också?

Jag testade att logga mitt QSO med mig själv och jag får ingen protest på att det är samma signal i båda stationsfälten. Däremot så blir inte kontakten "confirmed". Jag får väl kolla om det funkar om jag loggar mig själv igen för att konfirmera mig själv...

Update: Jag loggade mig själv med omkastade SMFF-områden, men det ledde bara till två obekräftade QSOn, och jag som trodde jag tänkt ut ett smart sätt att få 4 poäng / QSO.
 
Last edited:
För några år sen var den en deltagare í aktivitetstesten på VHF som körde sig själv och försökte få poäng för det. Ena stationen var fjärrstyrd och kördes med ett testcall, den andra var hemma och använde vanliga callet. QSO underkändes då det inte överfördes någon okänd information. För det krävs två hjärnor, nu inskrivet i testreglerna.

Intressant förresten att definintion av ett QSO är ett ärende till kommande Reg1-möte, med ett försök att få lika på HF och VHF. För kanske kolla om tvåhjärnekriteriet är med.

/Jan
 
HFI skrev; "För det krävs två hjärnor, nu inskrivet i testreglerna."
----

Jo men i Leifs fall var ju bevisligen två hjärnor inblandade, visserligen elektroniska sådana i form av röstminnen med bättre minne än en människa, men ändå. Helt tekniskt sett så har de båda radiostationerna haft en fullgod radiokontakt med varandra. Dock borde de haft två unika anropssignaler som t ex SM7MCD-1 och SM7MCD-2 precis som t ex Packetradionoder har.

Först när jag läste Leifs beskrivning tyckte jag bara det var en kul ploj med glimten i ögat men vid närmare eftertanke så är hans metod betydligt mer seriös än vanliga manuella QSO:n där det finns en okänd operatör i andra änden som Leif inte kan kontrollera var denne befinner sig, inte kan vara säker på vad denne kör med för effekt och inte kan veta om denne har förmåga att göra korrekta bedömningar när det gäller uppmätning av t ex fältstyrkan för att ge en teknisk korrekt rapport. Dessutom saknas spårbarhet så den överförda informationen i det gamla manuella systemet är i sak irrelevant.

Nej, tvåhjärnekriteriet är inte med i NRRL:s förslag till IARU. Förslaget är bara ett försök till jämkning av nuvarande rekommendationer hur ett QSO definieras under 30 MHz respektive över 30 MHz. I dagsläget finns två helt olika definitioner och när man läser dessa inser man att amatörradion tyvärr kan liknas vid en stor skrattspegel. Hela diskussionen om definitionen av ett QSO och huruvida det behövs en eller två hjärnor saknar all sans och har tillkommit enbart för att bromsa den tekniska utvecklingen där tekniskt intresserad radioamatörer som ligger i den absoluta framkanten i hobbyn vill använda ny teknik och inte stanna kvar i det förgångna. De som bromsar mest är med all sannolikhet de som man i USA kallar för Appliance Operators och som enbart använder amatörrdion för att samla QSL-kort och delta i tävlingar där en hög placering i resultatlistorna är viktigare än själva antenn- och radioutrustningen som används i tävlingen.

En- eller tvåvägsförbindelser med sig själv är en mycket bra inriktning för de radioamatörer som sätter tekniken i första rummet. Här finns massor av seriösa radiotekniska experiment att ta sig an.

/Bengt
 
Som tekniker definierar jag ett "QSO" ungefär som när "signaler som innehåller information som moduleras/demoduleras och överförs via radiovågor", att det skulle vara en eller fler "hjärnor" inblandade ser jag som helt oväsentligt.

Tanken med leken med röstminnen kom ifrån en av mina gymnasieelever när vi hade en lektion om synkron/asynkron kommunikation. Frågan var då om man kan föra ett samtal med sig själv och ändå bli "överraskad" av svaret.

Jag tänkte då så här: När jag läser in informationen i minne ett så vet jag inte från vilken position jag kommer att svara på meddelandet, jag vet alltså inte vilket svar jag skall få tillbaka. Anledningen är att det finns flera möjliga områden att åka till, och jag kan använda slumpen till att avgöra valet av plats för motstationen. Därför hävdar jag så är informationen som överfördes ofta mer slumpmässig än när jag går in på en hemsida och ser att station XXX är nu aktiv från plats YYY, all den informationen fick jag utan att använda radion. Om jag nu tar mina radiostationer och läser in meddelande ett, slår ett tärningsslag som avgör till vilket område jag skall cykla till så innehåller mitt svar mer information till mig själv än vad jag fått genom den vanliga vägen med att kolla aktiviteten på en hemsida... :rolleyes:

Så jag hävdar alltså att den information jag överförde med mig själv har ett större "värde" än ett QSO där jag läst på en hemsida om vem som är aktiv var. :p

Kanske lite filosofiskt... men tanken är kul att leka med ibland :eek:
 
Din elev borde ha ett hedersomnämnande för en bra ställd fråga, och du för att du som lärare gör något superbra av den!
 
Back
Top