Ralph Lundsten SK

En epok är över.

Han gjorde ett stort intryck i svensk musikvärld, med sitt engagemang
i Elektronmusikstudion som kompositör och även filmkonstnär.

Har faktiskt hälsat på honom 1975 när min gymnasieklass
gjorde en skolresa till Stockholm, och vår idéhistoria-lärare, fil.dr. Sture Nilsson som
var mycket intresserad av modern musik, hade ordnat ett besök på Elektronmusikstudion på
dess gamla adress på Kungsgatan 8 (Radiotjänsts gamla lokaler).
 
Last edited:
Jag var på ett av hans födelsedagspartyn i det ganska speciella huset vid Skurusundet i början av -90 talet. Jag kommer ihåg att SM0FIX stod i köket och pratade om det då populära filöverföringsprotokollet Kermit....

Radioamatörer förnekar sig aldrig..... :)
 
Det var länge sedan jag pratade med SM0FIX.

Råkade på honom vid ett par tillfällen för dryga 10 år sedan, bl.a. var
han talare på ett årsmöte hos Radionavigeringsnämndens, och han gjorde ett reportage
om en av mina tidigare verksamheter vilket sedermera blev en artikel i serien "lyckade lösningar"
som har skrev i TechWorld eller Nätverk och Kommunikation.

KERMIT...
En flashback till filöverföringarnas barndom, fick installera det på PDP-11/70 med RSX-11M+ 1986
och det var inte bara någon "exe-fil", utan assemblera och länka PDP-11 makroassembler.

1688587480374.png

Tempus Fugit...
 
RL var sommarpratare i SR P1 vid minst ett tillfälle där han uttryckte åsikten att "Om staten bestämde att alla medborgare skulle ha en gul och en blå strumpa skulle inte debatten inte handla så mycket om beslutet som sådant utan huruvida färgblinda skulle beviljas dispens och om allergiker kunde få välja material."

SVT hade ett reportage från hans skära villa när han skulle avveckla Andromeda studion. På ett bord låg (litet listigt) en bok betitlad "Vad män vet om kvinnor" (*). Journalisten tog upp den och bläddrade i den. Alla sidor var blanka...

Frid över Ralph Lundsten. Gärna kontemplaterande över stycket "Summer Longings":

(* Eller möjligtvis "Vad Mannen vet om Kvinnan" - Minnet sviker mig ibland...)

 
Last edited:
På ett bord låg (litet listigt) en bok betitlad "Vad män vet om kvinnor" (*). Journalisten tog upp den och bläddrade i den. Alla sidor var blanka...

(* Eller möjligtvis "Vad Mannen vet om Kvinnan" - Minnet sviker mig ibland...)
I det ämnet så har jag en väl tummad bok, efter en genomläsning har jag tyvärr inte erhållit några särskilda insikter i ämnet.
hurkvinnanupplevermannen.png
 
Plakat jag såg på 70-talet:

"Kvinnor har många fel,
män har bara två.
Allt de säger
och allt de gör
" :)
 
Sett på en engelsk pub i London vid ingången till toaletterna:

"Men to the left because Women are always right".

Googlade. Det fanns en uppsjö av dessa skyltar i olika
utföranden. Den puben var nog inte ensam med skyltningen...
 
Britterna har en ganska underbar känsla för språket.
Brukar erinra mig favoriten bland "intellektuellt klotter":

"Blessed are the meek;
for they shall inherit the Earth,
as they haven't the balls to refuse it"

:)
 
Tänker osökt på något ur "Blandaren" för länge sedan:

-Saliga äro de saktmodiga, ty de skola besitta jorden... men det kommer ta en jävla tid.....
 
Back
Top