Rekommendationer för (bords)mikrofon, filter till Yaesu FT-101E?

SM7TLH

Well-Known Member
Jag hämtade i söndags ytterligare en radio jag kommer att använda alldeles för litet. Men, den behöver litet tillbehör.
- Mikrofon ingick inte. Nätet verkar föreslå Shure 444 och några CB-mikrofoner jag aldrig hört talas om. Vad säger ni?
- Filtret som sitter i är ett XF-30A. Jag skulle mycket gärna sätta in det smala 600 Hz-filtret vilket det svjf finns plats på kortet för. Men: senare modeller använde tydligen XF-32A med 8 i stället för 6 poler för SSB-filtret. Är det en skillnad jag kommer märka eller är det s.a.s. på klänningen det skiljer? Det verkar finnas en del XF-32+XF-30C på eBay som inte är mycket dyrare än ett ”löst” XF-30C.

I övrigt gläder jag mig åt en radio utan display, även om det känns rätt ovant.

Brasklapp: jag hoppas jag fick skrivit rätt på alla ”XF-”-filter. Annars så blir jag gärna rättad.
 

Attachments

  • IMG_6694.jpeg
    IMG_6694.jpeg
    1,3 MB · Views: 13
Användarmanualen anger att apparaten ska kunna användas med alla högimpedansmikrofoner (kristall- eller dynamisk), så då är det väl fråga om att hitta en dynamisk mik med inbyggd transformator. De ligger väl ofta runt 50 kΩ på utgången, medan själva elementet utan trafo brukar ligga på några hundra Ω. Det är inte osannolikt att det bästa är en kondensatormik med förstärkare inbyggd om det ska vara nytt, annars misstänker jag att du får leta begagnat. Jag har en Yaesu bordsmik med omkopplingsbar utimpedans (600Ω - 50 kΩ, YM-34) som jag inte använder. Den skulle kunna få byta ägare om intresse finns.
 
Börja med den mikrofon du har, även en dynamisk utan transformator fungerar, men kanske ger lite för låg effekt, micgain i bott är inget fel att köra med, men då får du ju reda på det i alla fall.
Idag är det svårt att hitta mikrofontransformatorer, eller mikrofoner med inbyggd sådan.
Riggen har ingen phantommatning, dvs överlagrad likspänning på mikjacken.
Men sådan är ju lätt att fixa så funkar även elektretmikar.
Kristallmikrofoner, är högohmiga, och lämnar hör utnivå, men är idag sällsynta, och kanske åldrade till döds.
SM0UAN förslag är förstå bra.

SM4FPD
 
Börja med den mikrofon du har

-TLH>- Mikrofon ingick inte

Det är exakt det jag gör :)

Tack alla för tipsen så här långt. Har någon något att tillägga om filtren är jag tacksam. Min karriär började med en Icom 725 1990 så i sammanhanget är jag en nybörjare.
 
Back
Top