Reparation av gammal kenwood

SM0NOR

Well-Known Member
Tjena,
Jag sitter med lödjärnet och löder ur läckta kondingar ur en gammal Kenwood. Men jag noterar att det också på lödpunkterna på många av de andra komponenterna t ex smd eller ytmonterade ic-kretsar att det ser ut som saltavlagringar. Nån som vet vad det är? Löser sig inte jättebra i IPA. Kan ni rekommendera något bra rengöringsmedel för både dessa avlagringar och för oljefläckar från lytar?
Burken är en 850s från 1991-1992.
/Uffe
 
Det var poppis att limma och sen våglöda SMD komponenter i vissa apparater, då flussades hela kortet vilket innebär att det blir en del rester kvar efter lödningen. Ofta när dessa typer av fluss no-clean och ska inte behöva tvättas bort.

Vill man ändå ha bort det så är någon typ av fluss borttagning lämplig. IPA löser inte upp det tillräckligt bra.

En bild säger mer än många ord! Ta gärna en få se hur det ser ut.
 
OK. Det låter ganska rimligt. På bilden ser det ut som ett vitt ludd mellan benen på IC:n. Men det finns på övriga smd-komponenter också. Kan tyvärr inte ta foto genom luppen, men i den ser man tydligt att avlagringen är kristallin till sin karaktär - ett salt alltså.
/Uffe20230907_073423[7916].jpg
 
Last edited:
IPA är väl ett helt opolärt lösningsmedel, kan vara mindre effektivt med salter. Destillerat vatten eller T-sprit kan vara alternativ.
 
IPA är väl ett helt opolärt lösningsmedel, kan vara mindre effektivt med salter. Destillerat vatten eller T-sprit kan vara alternativ.
Just det. Jag borde ju frågat min fru från början. Hon jobbar ju med kristallisation. Nej, alkoholer fungerar inte. Vattenbaserat, kanske med inslag av någon syra och värmning. Hon är dock inte expert på specifikt flussmedel utan läkemedel :)
 
Back
Top