Rimlig induktans i DIY Konstlast

SA6BJE

Active Member
Hej,

Man kan ofta läsa att en konstlast är amatörens bästa vän.

Dessa är dock inte alltid så lätta att få tag på och kostar även en del pengar.
Jag tänker då såklart. Det kan jag bygga en själv.
Värmeutvecklingen i motståndet och dess överföring till omgivande luft på lämpligt sätt kan vi lämna utanför då jag har bra koll på den biten.
Effekttåligheten på motståndet får såklart anpassas efter rådande förhållanden.

Det jag läst mig till är att man vill ha liten induktans och såklart 50 Ohm.

Jag har tittat runt lite på ELFA och hittat tre olika effektmotstånd med 1% tolerans.
60-575-66 1% 40W <2nH 257:-
60-606-36 1% 30W 10nH 43:-
60-623-27 1% 100W 20nH 117:-

Vad är då en OK induktans undrar den nyblivna amatören.

Jag antar att det är lite beroende på frekvens. Jag behöver konstlast till såväl 2m som 80m. Bör man i så fall bygga två olika?

Tacksam för klargörande.

73 de SA6BJE
 
Jag kör denna från Elfa: 60-623-27, den funkar bra.

Här är en bild på hur jag monterat den: K3/DSC_7718.jpg

Kylningen är ju inte den grymmaste ;) men jag använder den bara väldigt kort stund med 50W uteffekt.

// Åke
 
Dessutom blir detta motstånd en balanserad last om du vill mäta efter balun Åke.

de
OC71
 
Alla motstånden går bra att använda på 3,5 MHz, medan det som har 20 nH induktans endast med tvekan går att använda på 144 MHz utan vidare.

Den "tumregel" som jag använder är att reaktansen inte ska överstiga 10% av resistansen på arbetsfrekvensen. 1 nH motsvarar 0,9 ohm reaktans på 144 MHz, så 20 nH motsvarar 18 ohm. På 144 MHz är det därför bäst att begränsa sig till en induktans av 4 nH.

Man kan dock tillgripa ett "knep" för att få även ett motstånd med högre induktans att bli rent resistivt även på högre frekvenser.
Genom att sätta en trimkondensator i parallell med lasten går det att få bort induktansen, och genom att värdet blir litet kan man försumma inverkan på låga frekvenser. Ett utgångsvärde är c:a 7 pF på 144 MHz för att kompensera bort 20 nH.
P.g.a. strökapacitanser och -induktanser blir det nödvändigt att prova sig fram.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för er visdom.

Det blev ett MP9100-50 från elfa då jag har ca 50m fågelvägen dit.
Eftersom lasten blev förhållandevis billig blir det att bygga 2st och trimma en för 2m och en för de lägre banden.
Jag har för avsikt att montera den på en större kylfläns för att få bort mer värme vid högre effekter.

Tyvärr har jag bara daglig tillgång till en enklare Hameg HM8118 200kHz LCR mätare som är något opålitlig. Den visade induktans upp emot en halv uH. När tid finns får jag besöka SK6AB och mäta lite bättre.

Bifogar några bilder på det färdiga resultatet.

73 de SA6BJE
 

Attachments

  • IMG_1175.jpg
    IMG_1175.jpg
    45,4 KB · Views: 252
  • IMG_1176.jpg
    IMG_1176.jpg
    56,2 KB · Views: 277
Trevligt bygge, dock ser benen lite väl långa ut om du skall ha den till 144MHz :)
 
Tack för input.
Funderade lite på det när jag lödde dit motståndet. Det får helt enkelt bli ett till för 2m med bättre lösning.
Är det bäst att korta benen och placera motståndet så nära kontakten som möjligt eller skall man korta benen och köra en bit koax som ledare? Eventuellt borde jag kunna kapa en bit fyrkantsstav av koppar som distans för att flytta upp motståndet i höjd med centrum av kontakthuset eller kommer det påverka andra faktorer i systemet?
 
Med den typen av motstånd föreslår jag en sån här approach:
50watt01.jpg


Använd gärna en BNC-hona så kommer motståndet närmre, kontakten tål ändå mer HF-effekt än motståndet, de flesta av mina mätkablar har BNC eller N men inte PL.. :)

Koaxstumpversionen är annars en väldigt bra lösning.
 
Jag tog PL för att jag hade liggande i kontaktlådan.
Vart köper man rimligt prissatta N eller BNC. Det blir lätt dyrt att köpa på ELFA?
Tar gärna emop tips på bra ställen att handla koax.
Är det någon av de svenska radiobutikerna eller finns det någon bra internationell affär. Ebay - kina brukar vara billiga på annat.
 
På ELFA kan du välja leveranssätt 'brev' så blir det billigare, men det måste isåfall vara små/platta grejor du beställer.

Electrokit.se har en BNC hona för 9.- art. 41000849 kvaliteten är inte toppen men den duger för 144MHz, de har även lite RG-58 om det var vad du var ute efter.
 
Dummy Load

Hej alla "Dummy-lodare" !
När det gäller konstantenner för 144-MHz och uppåt gäller det ju att få bort ev reaktanser precis som AOM skrev. Ett bra sätt är att dessutom använda (eller skarva i) så långa 50-ohms-koaxialkablar fram till konstlasten. Ju högre förluster (gammal RG-58) kabeln har - desto bättre. Dessa förlustkablar kommer att "släta ut" reaktanser och andra ojämnheter vid konstlasten.
Har du en rulle på 500 m av RG-58 avslutad "öppen eller kortsluten" i ena ändan tror jag inte du behöver några motstånd när du pumpar in 100-watt. Hi.

73
Bengt SM6APQ
 
Är PL-kontakter verkligen så dåliga som det påstås?
De heter ju UHF-kontakter, men anses ändå för dåliga att använda på 144 MHz som ju är VHF!
Är det impedansproblem eller petitesser?

/SO-239
 
Köp alltid de dyraste och finaste kontakterna ni kan hitta. Sunhner uppfyller dessa krav.
Så är risken att få problem minst.
Släng alla begagnade kontakter. Finns det något värre att se än PL-259:eek:r som varit lödda fem ggr. eller en BNC plug som används flera ggr. Det ärså ögonen blöder.

Vist lite ironisk kanske jag är, men.

Finns det något det har klagats på så mycket som kontakter för RF.
Ändå är det enda, eller åtmionstone en mycket viktig del, dess priser.
Kvalitetskontakter har genom tiderna aldrig varit så billiga som nu.
Fraktkonstnader från Elfa har aldrig varit billigare.

Lägg en slant på hög kvalitet så håller det längre.

Vad är det för fel på banankontakter?

de
OC71
 
ELFA-frakten är gratis då jag har (o)turen att bo granne med butiken i mölndal. Vad jag läst mig till tidigare så borde PL funka till 2m. Varför skulle annars Icom valt att sätta det i min 2m radio. Sitter även PL i min IC-730. Sen så kanske inte de gamla oxiderade PL-kontakterna jag fått av morfar är de bästa...

Jag kommer säkert vilja ha N eller BNC på kablar osv i framtiden. Speciellt om jag köpter lite bättre kabel med lägre dämpning att ha ut till antenner.

Hur avgör man kvaliten på en kontakt? Behöver man mäta upp den eller räcker det att se? materialval i isolering? Är dyrast alltid bäst om man väljer ibland ELFA's sortiment?

RG58 kan jag tänka mig att köpa på ELFA, det är nära och finns i lager. Men jag tänker mig att om man vill ha 100m av någon "bättre" blir slår 10:-/m extra ganska mycket pengar.

Jag vill inte snåla i onödan så hade jag köpt en radio för 20000:- eller mer hade jag direkt köpt bästa kontakterna. Men att investera mer i kontakter än radio känns inte aktuellt såhär i början :)

Nu flyttar jag iaf. ut till mitt sommar-qth och tar med mina radios. Isolatorer ramlade ner i brevlådan igår, det finns en rulle FK1,5 kabel och en MFJ-949E är påväg via post. Några meter RG58, crimptång och lite kontakter finns. Då blir det provkörning på riktigt!

73
SA6BJE
 
Annars säljs ju fortfarande den gamla bakelit-varianten.
Den torde väl tåla i alla fall en 300 grader.

/Emil
 
Är PL-kontakter verkligen så dåliga som det påstås?
De heter ju UHF-kontakter, men anses ändå för dåliga att använda på 144 MHz som ju är VHF!
Är det impedansproblem eller petitesser?

En eller ett par PL-259 gör ingen märkbar inverkan i ett system på 144 MHz eller lägre band. Däremot bör man sträva att undvika den på 432 MHz och högre.

Vill man läsa lite mer om inverkan av "omatchade" koaxialkontakter i hela system
kan sidorna 11- 14 i http://www.esr.se/resonans/ESR Resonans nr1 2009.pdf studeras.

För att kunna komma upp i en påverkan som är mätbar med amatörmedel behöver man runt 3 - 4 kontakter på 144 MHz.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för input.
Funderade lite på det när jag lödde dit motståndet. Det får helt enkelt bli ett till för 2m med bättre lösning.
Är det bäst att korta benen och placera motståndet så nära kontakten som möjligt eller skall man korta benen och köra en bit koax som ledare? Eventuellt borde jag kunna kapa en bit fyrkantsstav av koppar som distans för att flytta upp motståndet i höjd med centrum av kontakthuset eller kommer det påverka andra faktorer i systemet?

Jag tror att vinsten blir minimal, men däremot är kylningen viktig.
Vad är det för material du har höjt upp komponenten med?
Idén med en bit koppar är bra, tycker jag.
Sätt även kylfett mellan komponenterna. :)

/Ingvar
 
Back
Top