Jag skulle likströmsmäta mot motorn, ta loss trådarna 4, 5 och 6. Sätt Ohm-meteen på den tråd som gick till 6:an, och mät sedan mot 4 respektive 5.
Det skall vara relativt lågohmigt och samma på båda lindningarna, kanske 50 - 300 Ohm.
Kondingen i motorn kan du ej se med mätare.
Det finns två ändlägesbrytare i motorn, de bryter ju då kontakten till en av lindningrna, och motorn stannar i motsvarande ändläge. Är en sådan trasig så blir det oändlig resistans mot den lindningen.
Men beroende på var rotorn står för tillfället så kan det ju vara så att ena ändlägesbrytaren är påverkad, och då får vi felaktigt resultat.
Låt oss då säga att du kan mäta upp båda lindningr, exvis 347 Ohm på både 4 och 5:an.
Då är ju motorn och ändlägesbrytarna hela.
Varför går då inte motorn?
1. Fasningskondingen är trasig, dock detta har laldrig hänt mig på en Japans rotor. Men är mycket vanligt på de amerikansk rotorerna.
2. Motorn har frusit fast, (läs) i torkad smörja.
Det är ju så att en sådan här motor är rätt klen vad gäller vridmoment, och den kan blir stående om smörjningen blir fel. Vilket det ju blir efter 20 plus år.
Ta isär och smörj upp är lösningen.
Styrkan och vridmomentet får man genom nedväxlingen, en växellåda som kan innebära havererade kugghjul, då blir det nog återvinningen för nya kugghjul kan var en bristvara.
Senare varianter av EMOTATOR:s rotorer hade likströmsmotor, fördelen var att man kan ändra rotoationsriktningen genom polvändning och man kunde para en ledare i kabeln. Verkningsgraden och vridmomentet ökade med en faktor 5 till 10.....
Att plocka isär en sådan rotor är fullt möjligt.
Se bara till att ha rätt verktyg, fasta nycklar som passar skruvarna och skruvskallarna, ( det är SI-mått).
En plats at jobba på som innebär at man ostört kan ha rotorn isärplockad en tid, och slipper plocka bort för att köksbordet skall användas till frukost.
Nu får du bruk av digitalkameran för att dokumentera hur det satt, en spritpenna är bra för att markera hur det att ihop. Papper och penna duger oxo fint.
Försök snurra på motorn med fingrarna går den trögt kan den gå igång om du hjälper den och slår på strömmen. Då har du svaret, den behöver plockas isär och smöras.
Motor av denna typ har glidlager, sk själsmördande bronslager. Smörjan stelnar, och helt bör man lösa upp den gamla fettet i lagren innan man smörjer tillbaka.
Helst skall lagren kokas i olja. (koka är väl drastiskt det räcker att värma upp i olja).
Vid isärplockad besiktar man kugghjulen noga för skador och deformerade kuggar.
Observera lägesgifvaren, som är en potentiometer, 400 - 1000 Ohm trådlindad, som skall följa rörelsen, den måste ju tillbaka på det sätt den satt innan öppnandet.
Ett annat fel kan vara att rotorn stått mot ett stopp och en ändlägesbrytare, och vid kraftig vind har brytaren förstörts. Men som sagt då borde den gå åt andra hållet.
Obs med en lindning trasig går inte rotorn åt något håll. Det är ju en tvåfasmotor som behöver båda lindningar där den ena får fasfördröjning av kondingen.
De
SM4FPD Roy