Skall jag ta bort eloxeringen från en kylfläns?

SM5OCI

Well-Known Member
Jag har en kylfläns jag tänkte använda till en konstlast. Den är svarteloxerad runt om. Behöver jag ta bort eloxeringen där jag tänker montera motstånden? Jag tänkte parallellkoppla två sådana här för 100W.
SM5OCI Per
 
Om det är eloxering (och inte lack/målarfärg) så består den till allra största delen av aluminiumoxid (som även isolerbrickor görs av). Aluminiumoxid är en god värmeledare, och i detta fall åven extremt tunt.

Det är dock viktigare att anläggningsytan är helt plan, och att det inte blir några luftfickor, även minimala sådana har en hög termisk resistans. Om man tvivlar på ytornas planhet/släthet, kan man slipa både fläns och motstånd helt lätt mot fint våtslippapper, som man har lagt ovanpå en plan yta, tillexempel en glasskiva. Slipa i "åttor" och vrid ett kvarts varv efterhand, så är det minst risk att det blir snett eller vint.

För att minimera luftfickor bör man så gott som altid använda en termiskt ledande pasta, det behövs bara ett väldigt tunt lager, men det gör stor nytta för värmeöverföringen. Hur släta ytor man än tycker att man har, så består de av toppar och dalar i stark förstoring. Den termiska pastan fyller ut dessa dalar.

Utöver det är det en god ide att ha en om möjligt fjädrande fastsättning, använd en tillräckligt lång skruv och gärna en kombination av plan- och fjäderbrickor samt låsmutter. Det finns även kupiga brickor, som ansätts till de blir plana, och då innehåller en fjäderförspänning som säkerställer god anliggning.
 
Last edited:
Nej man brukar inte ta bort eloxideringen.

Men vill man vara snäll mot motståndet kan man montera dem på en kopparplåt som är 3mm + i tjocklek som man sen monterar på kylflänsen. Koppar leder värmen bättre och sprider den jämt över kylflänsen.
 
Med två 100 W kommer ju värmen att spridas ut mer över kylaren, men allt beror ju på hur länge du tänker sända....
Jag har gjort en del konstlaster med sådana motstånd och har då möjligheten att seriekoppla, parallellkoppla eller använda ett, och får då 50 100 och 200 Ohm. Praktiskt vid test av antennavstämmare baluner etc.
Motstånden går rätt bra upp till 50 MHz, (dvs god anpassning)

De
SM4FPD
 
Observera att 100W gäller endast vid en kapseltemperatur om 25C.
Kolla databladet. Jag hittar inte data för termisk resistans mellan
komponenten och en tänkt kylfläns. Kylflänsen bör vara väl
tilltagen, ev fläktkyld.

Annars gäller det att prova snabbt om man vill använda dessa till konstlast
förutsatt att dom är rent resistiva på den frekvens man avser använda dom på.

Här är å andra sidan en "innovativ" metod för att använda trådlindade motstånd på HF...

 
Så om jag använder två 100-ohmsmotstånd parallellkopplade skall de tåla 110C, eller?

Återkommer en annan dag med kylflänsens dimensioner. En hastig sökning antyder att den är för liten.
OCI
 
Så om jag använder två 100-ohmsmotstånd parallellkopplade skall de tåla 110C, eller?

Återkommer en annan dag med kylflänsens dimensioner. En hastig sökning antyder att den är för liten.
OCI
Derating-kurvan gäller för varje enskilt motstånd, vid en kapseltemperatur på +110 grader C så begränsas max tillåten förlusteffekt till omkring 50% av den nominella effekten.
 
Back
Top