Slutsteg till skanti trp 9250

SA7BUJ

Well-Known Member
Jag har köpt ett begagnat slutsteg till en fartygsradio skanti mod trp 9250
Någon som vet var man får tag på ett schema till det?
Tanken var att jag skulle laborera lite med det och bygga om det till ett fristående slutsteg vad jag förstått ska det kunna ge 250W utan problem kanske mer. Ett schema på det hade underlättat.
Jag har googlat och hittat en hel del men inte ett schema.
Någon som har, eller vet var jag kan ladda ner ett?

SA7BUJ
 
Jo den första manualen har jag tittat i, och den för system 4000
Benämner slutsteget med 721 vilket är samma som i 9250.
Så det stämmer nog att det är samma.
Jag får leta efter schema till system 4000.

Tack
 
Det stämmer det är samma steg.
Hur kunde du hitta det jag har googlat som en galning.
Tack
 
Alla någorlunda moderna Skanti-produkter har ett starkt släkttycke, ända från TRP87xx-serien från mitten av 80-talet. Jag var på väg ned i källaren för att leta fram min servicemanual för TRP8750 när SM6XUN förekom mig.

Saker man bör tänka på när sådana slutstegsmoduler körs "lösa":

- De har en mycket hög och påtagligt frekvensberoende förstärkning, skulle uppskatta att runt 10 mW in räcker till för 250 W ut på de lägre HF-banden

- En hög förstärkning kan i värsta fall leda till självsvängning och då är det "godnatt"

- Ingen överstyrnings/strömbegränsning finns eftersom "Control Board" tar hand om detta i den kompletta radion. Det finns dock en riktkopplare på utgången som går till någon form av komparator vilken drar ner drivningen ifall uteffekt/SWR blir för höga.

- Det behövs ett minst 5-poligt, gärna elliptiskt, lågpassfilter mellan modulen och antennen för varje band som undertrycker i synnerhet den 3:dje övertonen

- Samma krets som väljer rätt lågpassfilter kan med fördel reglera den separata ingångsdämparen så att det blir någorlunda lika förstärkning på alla band

Lycka till i fortsättningen,

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Det stämmer nog att den behöver väldigt lite drivning.
Det står på schemat 2.5V PP vilket jag får till ca 12dbm.
Det sitter även ett relä som kopplar in en dämpare som aktiveras utifrån.
Jag har inte fått hem det ännu.
Jag ska bygga en lämplig spänningskällaförst, sen får man väl öka insignalen efterhand. Jag har en lämplig signalkälla till det.
Men sedan får jag väl bygga en dämpsats till min radio för det lägsta jag kan få ut ligger runt 5W.

Vad menas med elliptiskt filter?
 
Ett elliptiskt (eller "Cauer") lågpassfilter har en brant övergång mellan passband och spärrband, samt ställen i spärrbandet där dämpningen är mycket hög.

Detta åstadkoms genom att det även har serie- och/eller parallellkretsar som kretselement.
De LP-filter som finns avbildade på sidorna 138 resp. 141 i pdf-en är 5- och 7-poliga elliptiska filter.

En beskrivning av sådana som jag kan tänka mig är signerad SM5JAB finns på de två första sidorna av:

http://www.es.isy.liu.se/courses/ANIK/download/ANTIK_0020_LN_scFiltersSwedish_A.pdf

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag har inte hållt på med just den här modellen då den är nyare, de HF-stationer jag monterade på fartyg då det begav sig var Skanti 6000, en stabil radio med rejäla knappar :)

Antennvarianterna och det mysiga klickandet från ATU:n när man testade grejorna är nog en av anledningarna att jag fattade tycke för kortvågsradio!
 
Back
Top