Söker tips på parabolreflektor till ultraljudsmikrofon

SM5KYH

Well-Known Member
Har någon tips på en användbar reflektor för detta ändamål?
Ett, av få, exempel på passande reflektorer finns på Large Parabolic Reflectors - 12", 18", 24" diameters | Edmund Scientific men kanske lite dyr typ 50 USD.

Syftet är att bygga en riktmikrofon för att finna defekta kraftledningsisolatorer som avger radiostörningar.

Önskad diameter mellan 30-45 cm. Lätt i vikt, plastmaterial kanske?

Ett alternativ är givetvis en "gammaldags" SatTV mindre parabol (inte offsetmodell) som eventuellt minskas till lämplig diameter men den blir nog tung att bära runt på.
 
En gång i tiden fanns det en lampa på IKEA som hade en bra parabol som skärm.
Har för mej den hette LOFT och funkade fint på 10GHz.
Kanske finns den kvar eller någon har en liggande.
Själv körde jag med en spegel från en flyvapenradar samt en 90cm satellit-spegel.
Finns säkert någon mindre att fynda. Dessa brukar vara i tunn alu-plåt.
Lycka till!
Göran
 
Jag har en plastskål, med form som funkar för LF.
En plastskål som fanns, eller finns i affärer för att lägga varor i. Strumpor exvis
C:a 800 mm i diamter och rätt djup, kanske 250 - 300 mm
Formen är sfärisk inte parabolisk.
Men fokus är nära dessa kant, dvs den är avsevärt djupare än en antennparabol.
Vilket oxo är en fördel när det gäller att reflektera från en mikrofon.
Mikrofonen har betydligt bredare öppningsvinkel, kanske 90 grader om den är riktad, vilket då gör att en djup parabol kan utnyttja micken bättre.

Funktionen på min parabol är bra, men användes på sin tid i hörbart frekvensområde.

För ultraljud kan en betydligt mindre spegel gör god nytta. Kanske 200 - 300 mm
Men mitt tillskott till diskusionen är att den bör vara djupare än en antennparabol. Gärna med fokuset vid kanten.
Dvs att man dragit ut den paraboliska formen längre än vid antenn.

Formefelet om man får tag i en spegel med sfärisk form varkar inte vara så viktig.
Då just micken är så bred.

Leta i affärer efter en skyltskål av någon typ.
Hur man får lös den är en bra fråga dock.

Kanske en navkapsel från en WV bubbla



Jag skall även passa på att fråga om någon har provat en sk rörmikrofon, dvs den typ av riktninkrofon där man buntar ihop en massa smala rör i olika längd. det florerade en byggbeskrivning på 60 talet för LF, där man använde 10 mm rör i längder från om kring en meter ner till 50 mm. Kanske 30 rör. Kanske en sådan borde kunna skalas om till ultraljud?



de
SM4FPD
 
Ang rörmikrofon; röret för ultraljud blir bara nån cm.
Jag tror verkningsgraden på en sån blir bättre nere i det hörbara området.
En parabol ger flera gånger bättre förstärkning.

I en "rörmikrofon" har man rör i olika längder som resonanspipor, fördelade över önskat frekvensomfång, som matar varsitt eget mikelement. Finns säkert olika varianter.
 
Jag tänkte mig smalare rör, kanske 3 mm mässingrör eller så.
Men kanske rörens resonans inte har med tjockleken att göra?

Sen har vi den där saken jag aldrig har fått svar på.
Ultraljushögtalaren som ser ut som en fläkt.
Och en högtalare borde ju gå att vända som mic.
Det florerade en artikel för många år sedan, någon hade en specilbyggd kikare, där ena röret var försett med en ultraljudshögtalare med riktverkan.
Kikarväskan hade batterier och effektförsärakre.
Objektiven ser ut som fläktar, eller rosettventiler.
Systemet användes på travbanan och man kikade på en utvald häst och tryckte iväg ett stark ultraljud, varvid hästen kom av sig och en annan häst vann loppet.

Jag har sett liknande i andra sammanhang och frågan är då om man bygger ultraljudshögtalare där man fokurar ljudet med denna metod.
Det borde då gå att göra motsvarande mikrofon.
Någon som vet mer?

Akustiska linser förekommer på diskanthögtalare i HiFi sammanhang, men är avsedda att sprida istället.

En diskanthögtalare i form av ett litet horn får ju en viss riktverkan.
Det finns de med diamtern 100 mm eller mindre.
Dessa har en pietzokristall och är högOhmiga, funkar även som mikrofon.
gåtr långt över 20 000 Hz.
Kanske ett alternativ till en oljudsmikrofon?



SM3KYH, vad har du för mikrofon som du har tänkt att placera i reflektorn?

de
SM4FPD
 
"mick"

Den här från electrokit.se

Vet inte så mycket om den men tänkte testa.
Roy och ni andra tack för tipsen hittills. Lampan LOFT verkar tyvärr inte finnas kvar i ikeas sortiment. Men ett besök på lamp-affären i stan blir det ändå.

Fler tips?
 
Ett väl så bra alternativ är att lyssna med en bredbandig AM-mottagare på t ex 144 MHz eller 432 MHz där antennerna inte blir så skymmande. Du kan med lätthet identifiera misstänkta stolpar från flera hundra meters avstånd med en HB9CV på 144 MHz, dock inte enskilda isolatorer. Även begynnande elfel som annars kan vara mycket svåra att upptäcka, hörs tydligt i en sådan radio.

Det finns tre vanliga metoder som används vid flygburen linjeinspektion. IR, Radio och Ultraljud. Alla har de sina fördelar och nackdelar. En del helikoptrar är utrustade med alla tre systemen plus GPS så att de kan lämna en utförlig rapport till uppdragsgivaren och som sedan ligger till grund för "marktrupperna" när de skall utföra reparation och underhåll.

Kraftbolagen är ytterligt tacksamma för info om sådana fel så att de kan åtgärdas vid planerat strömavbrott. Sak samma med Banverket och deras linjer.

/Bengt
 
Hej Bengt
Använder redan 135 MHz AM-radio med 3 el yagi och har även en "fullsize-loop" som ger mycket skarpa minima. Till det 0-80 dB extern dämpare.

Ultraljudet är tänkt att komplettera i "närstriden" då man inte får särskilt mycket att hända när det gäller EON.... De har 6 faser 50 kV och 3 faser 10 kV 300 m bort som stör långt upp på UHF.:mad: Nu är jag liksom lite less...
 
Last edited:
Men Lars.. du har kört med fel taktik mot EON. Berätta att du är avstörningsfunktionär hos SSA och att du nu fått flera påstötningar om att anmäla EON till Elsäkerhetsverket.

Givetvis berättar du att du försöker fixa detta utan denna omväg, i synnerhet som din elaka granne frilans-journalisten redan börjat skriva en artikel med rubriken:
"EON:s kraftledning i Kovland anmäld till Elsäkerhetsverket - nu kräver byborna åtgärder".

Om du sedan bjuder på en "gofika" kan jag ringa och intervjua den ansvarige på EON samt boka tid för ett personfoto till lokaltidningen, och ytterligare ett till en kvällstidning.

..........:cool:
 
Hmm .... så infernaliskt taktiskt Lasse... Näe. Ska nog i egenskap av avstörningsfunktionär försöka bygga upp just detta till ett fungerande samarbete istället. Kan vara bra i andra ärenden.

Nåja, detta har hänt:
- efter 1 månads väntan på respons/åtgärd, efter en komplett felanmälan 6/4 till EONs kundtjänst med kartor, bilder och förklaringar - så gjorde jag den 9/5 en anmälan med begäran om tillsyn till ESV.
Därifrån nådde man igenom EON-filtret snabbt varpå EON tydligen började med ärendet. 28/6 kom ett livstecken om att man skulle försöka lokalisera.

6 juli var sista responsen efter ännu en påstötning från mig och förfrågan från ESV hur det gick. 6/7 "Inga synliga skador kan upptäckas, mätningarna gav en indikation som kan tydas som en störning som skulle kunna orsaka upplevda ”radioproblem”.
Fan va irriterande "upplevda" ....

16/8 dags att "väcka" ärendet efter semestrar. I svaret säger EON att "Utöver mätningar så planerar vi byta ut ett antal isolatorkedjor i aktuella stolpar, det kommer göras under hösten". Kanon, dom vill göra något.:):)

Men kunskapen om såna här störningar förefaller vara något begränsad. De vet vad Corona är och att det kan uppkomma vid fuktig/blöt väderlek och det är vad de letar. Trots att jag bara har störningar vid TORR väderlek och tydligt talat om det. Det senare är en ju klockren indikator på gnistbildning där gnistgapen kortsluts vid fukt. Trots det tänker det försöka lokalisera vid "fuktigare väderlek".

Så just nu letar de corona och inte gnistor. Och kommunicerar inte. Men jag ska göra det.
 
Hej
Parabolmikrofoner säljs av nästan alla företag som säljer skolmaterial.

Det finns spionmikrofoner hos leksaksaffärer. De flesta har en riktverkan som borde räcka till.

Ombyggnadsbeskrivning finns på www.antus.org läs under
"Bygg om din spionutrustning till en fladdermusdekoder".

Jag har själv köpt in en sfärisk lampskärm för en tia på loppis tänkt att användas för ändamålet.

IKEAs lampa "loft" dyker fortfarande upp på loppmarknader. Parabolformen är utmärkt för experiment på 10G.

Lycka till / SM7NTJ Lorentz
 
Hej
Tack för tipsen Lorenz
Kul sida. Blir en stunds läsning där sen.

Är det möjligen någon som har en bild på den där IKEA-lampan LOFT?
Försökt googla den med inte funnit nått.
 
Visst kan någon det.
Loft fanns vad jag kommer ihåg i vitt, rött, blått och svart, insidan var alltid vit.
Diameter 40 cm, djup cirka 9,5 cm f/D cirka 0,3.

De olika färgerna skapade en rolig diskussion om färgen på parabolens baksida och om den påverkade gainet på 10GHz. Alla visste då att en röd bil var snabbare än en blå varför frågan ställdes om samma sak gällde för paraboler. :)

Här är en bild på en LOFT med originalmatare.
73 de SM7NTJ Lorentz
 

Attachments

  • LOFT_VIT_1.jpg
    LOFT_VIT_1.jpg
    52,1 KB · Views: 210
Tack IHY!
Beställde nyss en.
Vi får väl se om den kommer. Dom svarar inte på mail...
 
En reflektor från ett (stort) fjärrljus till bil och en elektretmick med en lågbrusig förstärkare efter, exprimenterade vi med på 70-talet.
Detta fungerade mycket bra när brännpunkten hade hittats. Micken hade njurformad karakterestik och det blev ett mycket smalt maximum.
Det var dock inte gnistor utan andra ljud som skulle fångas upp.
 
Inget paraboltips men jag har samma typ av störning. Det är från en 10kV ledning som slutar 75m från mitt QTH. Den hörs bara när det är torrt och blåsigt. Iof. har jag bara problem när det är spor-E på gång österut. Vid tropo är det oftast fuktigt.
Har lyssnat med en handapparat och tycker att det är lite starkare dels vid en "vridskarv" och vid en "loopskarv" över en isolator. Kan det bli någon form av kristallisering i skarvarna?
 
Testad idag

Reflektorn (30cm) från Peros teknik kom efter 2 veckor. Dom hade mycket att göra vid med skolstarten.

Byggde en sådan här "mottagare" i en elfabox.

Testade idag med en 40 kHz transducer och ställde in så jag hade en mottagen ton på ca 1 kHz i lurarna.

Milde himmel vad smal loben är! På 10 m avstånd är det lätt 20 dB nivåskillnad på tonen om jag pekar mer än 2-3 decimeter på sidan om signalkällan. Klart användbart.:)

Enkel att bygga. Ska förses med pistolgrepp, sikt-rör och liten laserpekare.
 

Attachments

  • IMAG0547.jpg
    IMAG0547.jpg
    79,5 KB · Views: 365
Back
Top