Spurioser på 10m-bandet, vad är det?

Jag har inte kollat nu, men när det är lite conds så är det ju nedlusat med taxi, personsökare och annat skräp österifrån. Nästan omöjligt att hitta en ren frekvens.

/Roland
 
Liten koll med bättre upplösning visar att de flesta men inte alla av dessa frekvenser består av flera signaler nära varandra.

28MHz_spur1.jpg

I mitten 28,502MHz och på båda sidor ligger det flera signaler
Den lägre syns tydligt och den närmast över är svagare.

Vid en snabb koll hittade jag liknande signaler även på 15m-bandet.

Nästa gång jag är i stugan ska jag stänga av bredbandsmodemet och kolla om störningarna minskar.
 
Nästa gång vi är i stugan ska jag lyssna - ingen ADSL inom minst en 1 km radie.

Men det blir tidigast nästa helg.
 
Läste någonstans att en av Linksys routrar ger störningar var 30:e kHz från HF till VHF.
Kanske är detta ett routerproblem.
 
Det kan mycket väl vara ett routerproblem. ADSL-modemen som jag nämnde tidigare i tråden, innehåller en router också.
När jag bryter strömmen blir ju både modem och router-funktionerna strömlösa. Min modem/router är en Force XAVI X5222r-P3.
Den ger störningar på alla de frekvenser som GLD nämnde i trådstarten (utom 28,349).
 
Det fanns ingen router eller ADSL uppe på Ammarnäsfjället.
Ren batteridrift och en delta-loop. Var där ifjol sommar då
gumman har släkt däruppe.

Ändå fanns de klassiska signalerna vid 28,501 där...

FDLoop.jpg
 
Last edited:
Nu har jag lyssnat över 10-metersbandet. De enda signalerna jag kan höra, som överensstämmer med din lista i första inlägget, är på 500 och 684. De är ganska starka men rör inte S-metern med PRE AMP till. 500 kommer från 70 grader och är en ren bärvåg. 684 kommer från 100 grader. Den ingår i en serie signaler som ligger med 61 kHz mellanrum varav en runt 502. Det låter som kraftiga sidband runt en bärvåg. Sedan har jag enstaka rena bärvågor, som inte ingår i en serie. T ex 416,8 i 120 grader. De är ganska svaga. I de riktningarna har jag flera hus med bredbandsinstallationer och mycket annat skräp. Jag kan inte höra några störningar från mina egna grejer. Annars är det gott om signaler från öster med QSB och till och med ryskt prat på USB. Det är ringar med flera som pratar utan angivande av anropssignaler. Mycket provande av mikrofoner.
Störningarna återfinns även 12 och 15 meter, men sedan dränks dom i bakgrundsbruset.
För övrigt har jag en ny rätt stark störning på 20m också i 100 grader. Det är ett rent brus, som är hörbart +/- 1,2 kHz och var 55:e kHz. Det flyttar sig ibland helt plötsligt flera kHz med ett "fjopp", men alltid med 55 kHz mellanrum. Det har inte blivit av att jaga den ännu.

/Roland
 
Last edited:
Jag tror vi kan konstatera att det rör sig om ett routerproblem.
Här kommer en färsk mätning.

router noise3.jpg
router noise2.jpg

Det ni ser överst är alla de frekvenserna som vi talar om mellan 28MHz och 29MHz.
Bilden under är centerfrekvensen expanderad och där ser man fyra tydliga signaler och det ser likadant ut runt de flesta andra problemfrekvenserna.
Med en sniffer-loop mätte jag upp detta från min ethernet-hub.
Något svagare var signalen direkt från routern.
Jag tog då en ström-klamp och mätte på alla nätverkskablarna och värst blev det på hubben, en 4-portars Dlink.

Jag har också två skrivare, en är ansluten till routern och den andra till hubben.
Jag hittar således alla dessa frekvenser på alla kablar både till skrivare och till vägg-bulor i denna installation.

Man kan då sluta sig till att dessa frekvenser uppkommer pga arbetssättet hos en router.
 
Med en dåres envishet hävdar jag att signalen runt 28,500 återfinns ändå, oavsett om du sitter på kalfjället.

Det är faktiskt empiriskt bevisat.
 
Min Dlink hub ska nog heta switch om allt ska vara rätt.
Jag kör med skärmade ethernet-kablar men Dlink switchen visade sig ha oskärmade RJ45 jack.
Detta innebär att fyra kablar är numera ej anslutna i skärmen.

Vilken switch är både skärmad och bra?
 
Stängde ner hela mitt nätverk nu på morgonen.
Alla signaler finns kvar men nu var dom lite svagare.
Det räcker alltså inte med att fimpa sina egna switchar och routrar när man har så många grannar.
Tydligen så ligger dessa nätverksapparater alltid på samma frekvens.
 
Signalen på 28.500 har funnits där så länge jag kan minnas. Långt innan "internet" alltså.
 
Mitt lyssningspass igår kväll gav ett resultat liknande GLD's första inlägg i tråden. Dock låg mina signaler ett par kc högre i frekvens. På vertikalen hördes ingenting, men på 17m dipolen hördes det klart och tydligt. En iakttagelse jag gjorde var att jag kunde följa signalerna från ca 27400 till ca29600, med vad jag tyckte var "tonföljd" med höga toner från 27mhz till mycket låga toner vid 29mhz. Hur det är med ADSL häromkring vet jag inte, men imorse när jag lyssnade var det knäpptyst. Läge för konspirationsteorier och dyl. liknande ryssen på 4625? :)
 
Har också provat att stänga ner hela nätverket här i villan. Ingen skillnad alls. Däremot hörs signalerna starkt kring en av våra stationära datorer som är kopplad till div kringutrustning. Störningarna finns i hela elnätet och är kraftigast i stigaren från mätaren till ovanvåningen. Lyssnade på en transistorradio i SSB-läge. Vill inte stänga ner den datorn just nu men skall fortsätta spaningen senare. Störningarna hörs ungefär 30 m utanför huset. Längre bort är det tyst. Dock är transistorradion med sin korta teleskopantenn hopplöst okänslig så med en aktiv antenn hade störningarna säkert snappats upp på betydligt längre avstånd.
 
Har just vridit beamen varvet runt och radion på CW 28,502 (nollsvävning). Starkast blev signalen i riktning 15 grader nordlig riktning från ruta JO78sr, om det kan vara till någon hjälp.
 
Har också provat att stänga ner hela nätverket här i villan. Ingen skillnad alls. Däremot hörs signalerna starkt kring en av våra stationära datorer som är kopplad till div kringutrustning. Störningarna finns i hela elnätet och är kraftigast i stigaren från mätaren till ovanvåningen. Lyssnade på en transistorradio i SSB-läge. Vill inte stänga ner den datorn just nu men skall fortsätta spaningen senare. Störningarna hörs ungefär 30 m utanför huset. Längre bort är det tyst. Dock är transistorradion med sin korta teleskopantenn hopplöst okänslig så med en aktiv antenn hade störningarna säkert snappats upp på betydligt längre avstånd.

Din uppfattning är alltså att det trots allt kommer från eget hus?
 
Har just vridit beamen varvet runt och radion på CW 28,502 (nollsvävning). Starkast blev signalen i riktning 15 grader nordlig riktning från ruta JO78sr, om det kan vara till någon hjälp.

Är det du hör en ren ton eller en fler-tons-signal.
Det kan ju vara så att det på just den frekvensen alltid funnits en signal som SEK och O skriver och då kan det kanske bli svårt att skilja den från en digital-störning.
 
Inte helt säker. Många produkter omger sig med tusentals signaler och rassel i absoluta närfältet men som inte når ut i fjärrfältet. Det är lätt att låta sig luras genom att dra allt för snabba slutsatser.
 
Man kanske skulle haka på fiber-vågen ändå så man inte lusar ned med ADSL i etern :D
 
Back
Top