SRA R70

Jag har flera ggr skannat över bandet 68 - 88 MHz, med fyra decimaler och 25 kHz steg.
Men det är närmast stendött numera.
Körde oxo en DLS 160 för några år sen, såna skanners är ju idag loppisvaror. Täcker 78 - 80 MHz c:a dvs dåvarande blåljus radio.
Någon enstaka TAXI hördes.
Ett SKANSK:a stenbrott här i närheten har en frekvens, 85,5375 MHz de är aktiva och bilarna som hämtar sand och grus kontaktar kontor, vågstation och lastmaskin. Förmodligen inte särskilt många lastbilar som har komradio förstås.
69 MHz utan licensplikt är även de rätt tysta häromkring.

Konstigt att så stora frekvensområden numera är helt oanvända.

Lägre VHF, 30 - 88 MHz utom 50 MHz då, är väl förvarets och används sporadiskt, men måste nog finnas till hands.

Samma tendenser som mellanvåg och HF.

På högre VHF finns det en del trafik, exvis 258,225 MHz där det talas ryska eller liknande språk, kanske via en satellit, Då den varierar i styrka.

SM4FPD
 
Jag har flera ggr skannat över bandet 68 - 88 MHz, med fyra decimaler och 25 kHz steg.
Men det är närmast stendött numera.
Körde oxo en DLS 160 för några år sen, såna skanners är ju idag loppisvaror. Täcker 78 - 80 MHz c:a dvs dåvarande blåljus radio.
Någon enstaka TAXI hördes.
Ett SKANSK:a stenbrott här i närheten har en frekvens, 85,5375 MHz de är aktiva och bilarna som hämtar sand och grus kontaktar kontor, vågstation och lastmaskin. Förmodligen inte särskilt många lastbilar som har komradio förstås.
69 MHz utan licensplikt är även de rätt tysta häromkring.

Konstigt att så stora frekvensområden numera är helt oanvända.

Lägre VHF, 30 - 88 MHz utom 50 MHz då, är väl förvarets och används sporadiskt, men måste nog finnas till hands.

Samma tendenser som mellanvåg och HF.

På högre VHF finns det en del trafik, exvis 258,225 MHz där det talas ryska eller liknande språk, kanske via en satellit, Då den varierar i styrka.

SM4FPD
I Stockholm är det inte mycket att lyssna på heller, iofs har jag inte det bästa läget eller antenn.

Förutom SL's tetra på 425-432 MHz bandet som har många siter så har jag lite DMR och analog trafik på UHF.
166-174 ganska dött också.
Jämfört med den analoga tiden är det stendött.
 
Konstigt att så stora frekvensområden numera är helt oanvända.

Lägre VHF, 30 - 88 MHz utom 50 MHz då, är väl förvarets och används sporadiskt, men måste nog finnas till hands.
Det har att göra med användarnas krav på "bang for buck".
Egna komradiosystem kostar mer än man tror som livscykelkostnad,
och dessutom blir prestanda rätt mediokra. Många dirigeringssystem för t.ex. budbilar, buss och taxi kräver numera också datakapacitet.

Undantaget kan vara t.ex. betong och grusbilar vilka kör rutter inom ett
begränsat geografiskt område och har relativt få mobiler med lite trafik.

"Taktiska VHF-bandet" 30-88 MHz är sparsamt använt även av militärerna, eftersom
man (fortfarande) är relativt få jämfört med mobiltelefonanvändarna och även
utspridda över stora geografiska områden.

Dessutom är datakapaciteten i sådana nät väldigt begränsad, och lämpar sig mest för "elektroniska M-blanketter" (PC-DART och inte så mycket mer när det gäller realtidsegenskaper. men aptiten ökar hela tiden bland användarna. Vi får dessutom se hur NATO-anslutningen påverkar kommunikationsdoktrinerna hos "Nintendo-generalerna".
 
Ja förr var ju kommunikationsradio något dyrt, och som krävde mycket service, och specialister.
Idag är kommunikationsradio billigt, och kräver ingen service, men få vet vad det är och många är så dåliga att de inte verkar kul att använda.
Mobiler ha ju alla så det blir det sådan istället.
En epok kan man kanske kalla detta med komradio.

Men vad jag tänkte komma till var att en tid skulle mobiltelefoner kunna användas för direkt förbindelse över korta avstånd, ungefär som walkie Talkies. Dvs utan bruk av basstationerna och infrastrukturen, det gjordes prov vet jag, men sen dog det ut....
Kanske för att samtal inte kunde debitras, eller kanske inte folk förstod hur det funkade.
Varför försvann detta?
Lättare med appar för X och instagram etc....

Hör man på jaktradio som snart är det enda man använder komradio till, så har de svårt att få till bra förbindelse.
I alla fall i många fall. Man måste ju veta i vilken ända man skall prata, att man skall trycka PTT vid sändning, inte hålla den som en mobil på örat, skaffa apparater av brukbar kvalitet etc....

Ja även Marin VHF grejerna är väl på väg till återvinningen.

Men flyget har bra ordning på sin kommunikationsradio.
Stridsflyget är superduktiga. Trots konstigt ljud vid tal i syrgasmasken.

SM4FPD
 
Det gick nyligen en R70 på tradera till det otroliga priset 3910:- Som hittat. Jag skulle kunna tänka mig en sådan, men inte till det priset..

1000011329.jpg
 
Tradera brukar, på gott och ont, kunna trissa upp priserna, ibland till rent obegripliga höjder... (Bird 43, anyone?) i motsats till loppisar, där det nästan inte går att ge bort grejer ibland...

:)
 
Back
Top