SRS 1987

En minnesresa...
Mycket folk i betydligt yngre år som man jobbat ihop eller gjort affärer med.

Författaren, Elektronikvärldens SWL-redaktör, är numera SA0ARJ

1687442476320.png

och "glad pensionär". Har nyligen framträtt i QTC med en artikel om R-390A, ett annat specialintresse.

SM4MI och SM4FPD i mycket yngre år, och en tekniker som jag med en viss ansträngning identifierade
som SM4RFO. Statussymbolerna HP8568+HP8444 på hedersplats.

"Min" verksamhet på Televerket Radio nämndes i samband med Mount Everest expeditionen och Antarktis-expeditionen.
Televerkets "konsult" var sannolikt min kollega Åke Schröder som var operativ chef för flygradioverksamheten vid denna tid.

IC-M5 blev en storsäljare när Televerket Radio började att sälja VHF till fritidsbåtar 1986 eller 87.

Vi hade köpt 10-tals IC-R71 och M-700TY till både flygradio och kustradio under de åren.
Några går fortfarande trots att de togs i drift 1984.

Conny Jansson minns jag lite vagt, har för mig att vi tittade på den PCM-baserade radioväxel byggd runt Mitel MT8980 32x32 digitala
switchmatris som han hade konstruerat 1988 eller 89, i samband med arbetet inför ett reformerat kustradionät.

Systemlösningen fick en framträdande plats i den utredning som SM3AKW och jag skrev 1989. Även finska Digiselects DSC-modem anskaffades via SRS till det pilotsystem som vi funderade på. Dock blev projektet inaktuellt genom nedläggningarna av SAH och SAG samt anskaffningen av Garex 210-systemet.

Försöker erinra mig när det seminarium om fjärrmanövrerad radio som SRS anordnade i början/mitten av 90-talet hölls, där jag dels pratade om VHF-nätet samt "demade" den styrenhet för en "uppringbar" VHF-basstation som SM6ECR/LKM och jag tagit fram.

Detta var på den röda tjänstevolvons tid, och måste ha varit i samband med "det norska övertagandet", eftersom jag fick en bankman som representerade ägarna som bordsgranne.

Det har i sanning flutit mycket vatten under broarna.
 
Last edited:
I artikeln som -APZ länkar/bifogar ser det väldigt mycket ut som om -MI
har anslutit handapparaten till kalibratorutgången på 8568'an. (100MHz, -20dBm)...
 
I artikeln som -APZ länkar/bifogar ser det väldigt mycket ut som om -MI
har anslutit handapparaten till kalibratorutgången på 8568'an. (100MHz, -20dBm)...

:oops:

Ja, det ser en smula besynnerligt ut... Är det frågan om nån sorts skämt-uppkoppling? :)

IMG_0304.jpeg
 
Det stämmer.
Vi får hoppas att han inte tryckte på PTT.
Annars "går ej att nolla...", åtminstone kalibratorn.
 
Det kanske var lite Monty Python-influerat. Ta fram den dyraste apparaten. "The machine that goes ping"
och sedan koppla in en sladd i något av alla uttagen.
(Om man har quasi-peakadaptern till 8566 / 8568 så kan man lyssna på diverse saker, med lite flax kanske
få fram ett ping.)
 
Back
Top