SSA CW Månadstest - exempel?

SA6BNV

Well-Known Member
Hej,

Jag har aldrig kört contest men är lite sugen på att prova SSA:s CW månadstest i helgen.

Kan någon ge lite exempel på hur QSO-växlingen brukar se ut?

SM3CER Contest Service/Rules - SSA Månadstest står det ju bara typ:
Anrop: CQ MT

Men jag skulle vilja veta lite mer utförligt, typ:

x: CQ MT DE SA6BNV K
y: SA1ABC
x: SA1ABC 599 01 JP75XX
y: ...

o.s.v.

// Åke
 
Last edited:
Hej,
x: CQ MT DE SA6BNV K
y: SA1ABC
x: SA1ABC 599 01 JP75XX
y: ...

o.s.v.

Åke, du är inne på rätt linje.
I Contest så tjänar alla på att det går snabbt och smidigt. Därför försöker man sända så kortfattat som möjligt. Här är ett förslag:

SA6BNV: CQ MT SA6BNV SA6BNV MT
SA1ABC: SA1ABC
SA6BNV: SA1ABC 5NN 02 JP75XX
SA1ABC: 5NN 01 JO66PP
SA6BNV: TU SA6BNV MT


Några fler tips:

  • Undvik helt att använda 5NN 01 / JP75XX. Att använda / tillför inget och ställer bara till det vid dåliga signalstyrkor.
  • Om någon frågar om, t.ex. nr eller loc. Skicka då BARA det som motstationen frågar efter.
  • Se alltid till att korrigera motstationen om han/hon får din anropssignal felaktigt.
  • Konfirmera alltid en rättelse av anropssignalen, t.ex. genom att sända SA1ABC TU SA6BNV MT som sista steg ovan.
  • Ropa mycket CQ. Det är alldeles för många som bara lyssnar...

73 & Lycka till i MT!
 
Tack Ingemar för alla tips!
Det skall bli riktigt kul att köra på söndag - mitt första contest någonsin.
Jag är ju "rookie" (licensierad 2010) så ni får ha lite överseende med mig - det kanske blir många korrigeringar ;-)
// Åke
 
Last edited:
Än en gång tack för tipsen.
Nu har jag kört min första test och det var ju jättekul!
Jag måste erkänna att jag var dålig på att ropa CQ :eek:
Jag startade att lyssna på 3.525 kHz och svarade på stationer upp till 3.550 kHz och så gick jag över till 40m för att upptäcka att där var ganska dött. Några QSO till på 80m och rätt var det var så var tiden slut!...
Men det här gav mersmak och nästa gång lovar jag vara bättre på CQ :)
Lärorikt var det!
// Åke
 
Ett tips, Åke:
"Vi" brukar börja på 40 och gå över till 80 efter 15-20 min (ev längre om conds är bra på 40, det kan dom vara på den tidigare avdelningen av testen).
I går var aktiviteten på 40 CW ganska dålig p g av den sena timman.
Välkommen till MT!
73
Kurt / SM6BZE SM6Z
 
Tack Kurt för tipset. Alla tips emottages tacksamt!
Det förklarar att det var så tyst på 40. Om man jämför novembers resultat så var det ju betydligt fler QSO på 40 då.

Hur gör ni "rävar" - kör ni först några CQ på en frekvens och sedan lyssnar runt eller hur är taktiken?

Till januari-testet har jag förhoppningsvis vässat nyckeln lite mer och även taktiken :)

// 73 Åke SA6BNV
 
Får en icke testintresserad ställa några frågor?
Vad är det man testar?
Är det den utrustning för amatörradiotrafik man byggt upp?
Eller testar man förmångan att köra radio, sin operatörskicklighet?

På engelska kallas denna radiotraik för CONTEST vilket då betyder kamp, tävling, match etc.
På svenska kallas det test, vilket översatt till engelska skulle betyda test, check, controll.

Att PTS i reglerna talar om amatörradiotävling borde väl vara ett bättre ord?

Givetvis inser jag att man bör vara uthållig, ha bra grejer, rätt sammankopplade och inte minst ha en god kunskap om vågutbredning och vara strategisk. Så kanske man mest testar sig själv? Sin tävlingsinstinkt. Man kan ju inte missta sig på en entusiasmen.
Att vi andra kan eller måste använda banden en annan helg är väl inte hela världen. Det finns ju annat att göra, exvis köra på VHF när det är HF tävling. Eller sortera motsånd.

Kommer sig test av att man förr då aktiviteten var låg satte ett datum då man testade sin anläggning. Och därmed överhuvudtaget kunde få QSO, och att det har utvecklats till en tävling. Contest.

de
Roy
SM4FPD
 
Haha, ja det var bra frågor!

Själv var tidigare jag lite irriterad på att dessa "tester" lägger beslag på banden på många helger, men jag tänkte som så: "if you can't beat them - join them"!

Så jag tänkte att jag ger det ett försök i månadstesten. Jag vill gärna prova saker innan jag förkastar dem. Och jag blev positivt överraskad - riktigt kul och spännande var det att köra i söndags. Så det blir fler gånger! :)

Min gissning på ordet "test" är att man vill spara tecken och tid på CW. Dessutom känns teckensekvensen lätt igen på CW, precis som "5NN". Det finns kanske någon som har en bättre förklaring? För mig som relativt nybliven amatör så är det definitivt en test av mig själv. Jag kämpar på med min CW och kör någorlunda bekvämt 80-takt idag men vill gärna komma upp i kanske 100-takt eller mer. På tävlingarna är det ju såklart också en fördel med högre takt - fler QSO/tidsenhet. Och jag försöker även "ta" de snabbare operatörerna också, och då blir det verkligen en "test" för mig!

PS. WARC-banden är contest-fria ;)
 
dom s.k testfria frekvenssegmenten är mao. inte till för att testa, prova, eller experimentera med sina radioapparater, antenner eller uthålligheten?.

Då borde det vara fritt fram att hålla till med amatörradiotävlingarna där istället?.












bakfot
;)
 
Såhär då, med ett bättre ord:

CQ AMATÖRRADIOTÄVLING DE SM5PHU SM5PHU
dida dada dida da dadadadit didadit didadit dida dadidit didit dadada da didadida dididida didadidit didit dadit dadadit

73,
Jonas/SM5PHU
 
Månadstesten skiljer sig ju en hel del från "normala" tester. Det geografiska området är ganska litet, så kraven på utrustningen bli inte speciellt höga.
Tiden är kort och tempot högt.
Det handlar i stort sett uteslutande om en tävling i operatörsskicklighet, vilket gör det till en trevlig test även för oss "små pistoler".
Tack vare den korta tiden så bli nedsmutsningen av banden ganska blygsam.

Dessa tävlingar började i USA på den tiden då man körde långvåg med blygsam räckvidd. Tävlingarna gick ut på att överföra ett meddelande från kust till kust på kortast tid. Med tiden har förutsättningarna förändrats och tävlingarna har anpassats till detta.
 
Ja, vad är contest undrar Roy...
För mig är det allt det där du räknar upp och lite till...
  • radioteknik
  • telekonflikt (EMI/RFI)
  • antennteknik
  • vågutbredning
  • operatörsteknik
  • fysisk kondition
  • mental kondition
  • ...
Allt detta TILLSAMMANS gör contest så intressant. Det är en bra drivkraft för att lära sig nya saker. Hur gör jag en effektivare antenn? Hur blir min mottagare bättre? Vad skall jag göra för att klara 24 eller 48 timmar i sträck framför radion? Hur installerar jag en ny radiomast? När öppnar det mot KH6 på 80 meter? Hur plockar jag upp motstations anropssignal på ett försök utan att fråga om? Hur skall jag kunna lyssna samtidigt som jag sänder på samma band? m.m.

73
Ingemar SM5AJV / SE5E
 
Såhär då, med ett bättre ord:

CQ AMATÖRRADIOTÄVLING DE SM5PHU SM5PHU
dida dada dida da dadadadit didadit didadit dida dadidit didit dadada da didadida dididida didadidit didit dadit dadadit

73,
Jonas/SM5PHU
Kanske skulle man kunna kombinera detta med ärligt rapport, helst µV resp. mV över 50 ohm SAMT samma i decibelformat. Samtidigt skulle man kunna ange vad man har använt av mätinstrument.
Riggar och antenner är ju intressanta att veta om, samt väderleksrapport med RIKTIG temperatur och lufttryck!
 
Åke,
trevligt att du har anslutit till contest gänget...
Några tips.... Kom ihåg att ropa CQ och inte bara plocka. Gör du inte det så blir du inte populär. Alla ska ha chansen att köra dig, inte bara de som du svarar till (läs "favoriserar"). Ett qso kan bli avgörande till någon annan.
Lär känna anropsignaler och deras lokator - även namn! Det är inte fusk utan skicklighet som hjälper till mycket i längden.
En operator SÄLJER sig i en contest... Säljande stil gör dig till en trevlig motstation som alla kommer ihåg. Kör aggressivt, men lät inte aggressiv!
Vissa ligger på samma frekvens under hela testtiden, andra flyttar sig runtom bandet. Kom ihåg vilka brukar ligga stilla. Håll koll vilka "som fattas" (som alltid brukar vara med) när test tiden börjar gå mot slut. Leta upp sådana "gubbar i lådor".
Det finns hur mycket som helst vad man borde tänka sig och göra sin taktik. Det lär man sig lättast genom att köra tester...
Lycka till!
 
Last edited:
Tack Ejla för tipsen.
Nästa MT skall jag köra en hel del CQ tänkte jag.
Det skall bli spännande nästa gång att se om jag lyckas förbättra mitt resultat.
Jag måste säga att jag är imponerad av de som ligger i topp på resultatlistan - de tog dubbelt så många QSO som jag! Jag tyckte ändå jag hade fullt upp att göra!:)
// Åke
 
Back
Top