SSA tillåter valfria signaler

Ja och pratar man med de kepsförsedda äldre gentlemännen i trafiken så känns kråksången igen. De har kört prickfritt sedan bensinen kostatade mindre än 1kr/l och dagens yngre chauförer är SMS:ande galningar. Senare brukar det visa sig vem av dem som inte förstår flerfilig väg och är ute och kör åt fel håll rätt som det är...
 
@RNA:
Det var väl det jag gjorde?
Visst de kunde precis som idag strunta i att fortsätta lära sig, men de låg redan på en nivå så de kunde tillräckligt för dåtidens situation. Om du idag precis klarar provet så kan du inte tillräckligt för att klara av allt det du blir tillåten att använda.

SM6XUN tar upp exemplet med körkort, lustigt nog så ökar hela tiden kunskapskraven på de som tar körkort. Om man på TSV skulle hantera kraven lika som PTS så skulle ett Am (EU moped) kort vara tillräckligt för att få köra tung lastbil ;)
 
Ja och pratar man med de kepsförsedda äldre gentlemännen i trafiken så känns kråksången igen. De har kört prickfritt sedan bensinen kostatade mindre än 1kr/l och dagens yngre chauförer är SMS:ande galningar. Senare brukar det visa sig vem av dem som inte förstår flerfilig väg och är ute och kör åt fel håll rätt som det är...

Som jag skrev, när det gäller körkort så har hela tiden kraven ökat!

Förresten så är numer en keps ett modeplagg för yngre män. De äldre män som fortfarande bär keps kör förmodligen rullator :)
 
Last edited:
Hej! Jag blev i helgen uppmärksammad på att det här på ham.se pågick en diskussion om våra signaler. Har nu läst igenom hela tråden och fått behörighet av administratörerna att skriva ett svar:

För drygt ett år sedan kontaktades jag av PTS (Christer Jonson) som ville tala med mig om specialsignalerna. Det hade kommit klagomål på att dessa användes på sådant sätt som ej var meningen från början. De användes t.ex. vid trafik över 2-meters-repeatrar i Stockholm för att ta ett exempel. Personligen har jag inga problem med det, även om det inte var grundtanken när specialsignalerna infördes.

Det framkom även att PTS inte ville att vi skulle dela ut specialsignaler i SM- och SA-serierna. De skulle i fortsättningen vara vikta åt grundsignalerna. Eftersom just SM- och SA-serierna varit de mest attraktiva under de drygt 13 år vi (SSA) delat ut signaler, så fick vi i alla fall löfte om att redan utdelade signaler inte berördes, och även fick förlängas.

PTS ville dessutom att vi skulle återgå till SK för klubbsignaler (det var PTS som 2006 bestämde att klubbar skulle ha SA+distriktssiffra+två bokstäver), vilket vi ser positivt på.

Vid senare möten med PTS har vi fortsatt diskuterat både grund- och specialsignaler och i oktober presenterade jag ett dokument för PTS som underlag för nya regler. Christer trodde att det skulle ta någon vecka eller så att få igenom dokumentet inom PTS. Eftersom jag hade skrivit dokumentet enligt vad vi hade diskuterat så var jag personligen säker på att det skulle vara klart att gälla från den 1 januari 2013, och skrev därför det datumet i dokumentet.

På förslag från PTS hade jag beträffande grundsignalerna (SA-serien) skrivit att nya amatörer kunde få välja suffix fritt bland lediga treställiga bokstavskombinationer. Therese på kansliet i Sollentuna trodde därför att det var beslutat och delade ut tre SA-signaler i början av januari där de nyutexaminerade amatörerna fick välja sitt suffix själva. Jag upptäckte detta efter några dagar och meddelade Therese att hon inte kunde fortsätta förrän dokumentet var underskrivet av PTS. Hon ringde upp de tre "lyckliga", och det visade sig att bara en hade använt signalen. Han ombads avvakta ett tag, och de andra två fick signaler i den löpande serien.

Jag talade genast med PTS som inte såg det hela som en allvarlig sak, utan sade att eftersom det med säkerhet kommer att bli så här inom kort så kunde denne man fortsätta använda sitt de facto "vanity call".

Allvarligare är att PTS, eller för att vara mer exakt, juristerna på PTS har börjat ifrågasätta meningen med specialsignalerna. Jag har inte fått tala med dem (ännu), och Christer Jonson själv förstår varför signalerna är intressanta för bl.a. contestfolk (han är själv radioamatör), men det återstår tydligen fler diskussioner inom PTS innan dokumentet kan skrivas under med de ändringar PTS kan vilja göra, utöver de jag redan skrivit in i reglerna.

Tills dess att PTS har fått ordning på sina tyckande jurister fortsätter jag att dela ut signaler till de som så önskar (utom i SA- och SM-serierna). Förlängningar av redan utdelade SA- och SM-specialsignaler är också välkomna.

Utdelandet av Special Event- och jubileumssignaler kommer troligen inte att beröras, utan de fortsätter att vara ett pittoreskt inslag i anropssignalsfloran, liksom över hela världen.

Lite historik: 1999 fick vi tillstånd av PTS att dela ut special-, evenemangs- och jubileumssignaler i serierna SM, 7S och 8S och i undantagsfall även med andra prefix. 2006 utvidgades privilegiet till att omfatta alla prefixserier som Sverige disponerar, dvs. SA-SM, 7S och 8S. Det finns ett protokoll underskrivet av PTS och SSA som ligger på SSA:s hemsida. De regler som där fastställdes har sedan dess styrt utdelandet av specialsignaler. Vi har, till skillnad mot vissa länder, följt ITU:s regler till punkt och pricka. PTS har också framfört att de därvidlag inte har några som helst klagomål på SSA:s handhavande.

PTS "tycker" däremot att en del har för många specialsignaler. Ingenstans i de beslutade reglerna står det om max antal signaler per person. Det måste i så fall specificeras i de nya reglerna (vilket jag också skrivit dit). Om någon har råd och lust att skaffa fler än två bilar (för att ta ett betydligt dyrare nöje som exempel) så gör den personen det - varför skulle det inte gälla signaler? PTS har framfört att de vill kunna veta vem som ligger bakom en viss signal varvid jag påpekat att det bara är att slå in signalen i vår SM Call Book på hemsidan.

Hur som helst, sådan är situationen idag. De gamla reglerna gäller (med frivilligt undantag av specialsignaler i SM- och SA-serierna, och att SK nu åter gäller som klubbprefix) tills nya finns underskrivna av PTS. Jag kommer att kämpa för behållandet av reglerna som de ser ut idag med de modifieringar som jag fått styrelsens godkännande på i oktober 2012.

Dessa regler får ta den tid det tar; ingen idé att stressa fram något som inte blir bra.

De som har något att fråga om eller diskutera bör göra det med mig, inte PTS. Jag ska publicera ovanstående redovisning även på SSA:s medlemsforum, så diskussionerna kommer antagligen att pågå parallellt.

Ni får naturligtvis "tycka" hur mycket ni vill på forumen, men jag följer stenhårt de regler som är fastställda. Det är mitt ISO 9000 AOM! Vaga argument som tyvärr är vanliga som t.ex. 1) "jag tycker det räcker med en signal", eller 2) "SSA vill dela ut specialsignaler för att tjäna pengar på dem" biter inte på mig. Svaret på 1) är att hela världen delar ut specialsignaler och 2) alla vet att det som är gratis missbrukas, och avgiften ska dels täcka de kostnader som uppstår och dels vara en liten spärr mot för många signaler per person.

Har ni personliga frågor om detta som inte hela forumet behöver ta del av är ni välkomna att skriva till signal@ssa.se så ska jag besvara dem. Jag är dock ingen mail- eller forumslav, så det kan ta en dag eller tre eller fler innan svar kommer.

73 Eric SM6JSM
 
Vill klargöra en sak bara.

Den som idag tar cert har inget val och den nya amatören kan inte klandras för bristerna i systemet. Om de väljer att förkovra sig, som jag vet att många gör, så är det bra.

Men däremot är jag kritisk mot nivån på de kunskapskrav som ställs av de som är ansvariga för systemet.
 
Det kan lätt bli så att en amatörradio som inte nämnvärt avviker varken i form eller innehåll från privatradio förlorar både sina frekvensband och övriga privilegier.

Varför upplåta dyrbart frekvensutrymme av ren välvilja utan motprestation när det redan finns ett 27 MHz ISM-band?

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Kan det verkligen bli så?

Det skulle ju bli så redan när telegrafikravet slopades.

Det håller på att vara rätt många år sedan och fortfarande har vi inte förlorat frekvenser och privilegier.
Trots att bakåtsträvarna hela tiden gapat om det.
 
Hmm, vi har väl i stort sett förlorat 2,3 GHz bandet:mad:
Det var inte mycket vi kunde sätta emot.
 
Bra att du skrev det där, KBW Bengt! Jag satt nog och tänkte på samma sak. Jag var den första som hade kontakt med SM0MBA. Verkade vara en vettig och radiointresserad person. Så, det vore mycket trist om Mathias tar det som har hänt negativt. Och då tänker jag både på den felaktigt utdelade anropssignalen och de märkliga associationerna vissa gör i den här tråden.

Enligt min bedömning har Mathias rätt att fortsätta använda den utdelade anropssignalen. Han har inte gjort något fel, och det hotar inte rikets säkerhet att han fick välja anropssignal. Vore bra om han också snabbt fick ett klartecken, från SSA i det här fallet!

Sture (som på den tiden det begav sig inte fick välja förnamn och sedan kompenserade det med ett jyste vanity call! ;-)
 
Kan det verkligen bli så?

Det skulle ju bli så redan när telegrafikravet slopades.

Det håller på att vara rätt många år sedan och fortfarande har vi inte förlorat frekvenser och privilegier.
Trots att bakåtsträvarna hela tiden gapat om det.

Så du menar att framåtskridande är att minska kraven ännu mer?
 
Kan det verkligen bli så?

Det skulle ju bli så redan när telegrafikravet slopades.

Det håller på att vara rätt många år sedan och fortfarande har vi inte förlorat frekvenser och privilegier.
Trots att bakåtsträvarna hela tiden gapat om det.

Med kännedom om trögheten i det byråkratiska system som administrerar frekvensområden både i Sverige och internationellt är det inte svårt att förstå att förändringar kommer långsamt.

Den svenska mentaliteten (som jag numera har en sund distans till) är sådan att man tror allting är skrivet i sten. Vi skulle inte vara med i EU, NATO och allt annat som fanns bortom horisonten. Vi trodde att vår ekonomi var opåverkad av omvärlden så länge vi kunde förädla skogen, bryta järnmalm och rulla kullager...

De som tror att man kan fortsätta urvattningen av kunskaper inom amatörrledet och på sikt ha kvar frekvenser och privilegier är, förlåt min rakhet i formuleringarna... synnerligen naivt blåögda!

Vi har idag kunskapsnivåer på våra prov som inte bara motsvarar forna C-cert (eller aningen högre) men som dessutom är milsvidder ifrån andra länders nivåer. Vi har konverterat "kraven" på 27 MHz till amatörradio och vi har fört över folk från det helt kravlösa bandet till de numera nästan kravlösa banden.

Kommersiella krafter kommer inte sitta och acceptera att dagens 27 MHz gäng kommer abonnera på breda och ypperliga frekvensband i all oändlighet. Det vi idag ser på vissa höga frekvenser kommer oundvikligen ske med fler och fler band.

SSA gömmer sig bakom "framgången" med att arbeta för experimenttillstånd på 60 meter. men förstår inte vidden av problematiken över huvudtaget. Med en urvattning av kompetens bland amatörer på det sätt som skett de senaste 20 åren, kommer utvecklingen gå mycket fortare än de mest naiva kan tro.

Sanna mina ord...
 
Kommersiella krafter kommer inte sitta och acceptera att dagens 27 MHz gäng kommer abonnera på breda och ypperliga frekvensband i all oändlighet. Det vi idag ser på vissa höga frekvenser kommer oundvikligen ske med fler och fler band.

Att vi har svårt att behålla banen mellan 1 och 10GHz beror knappast på att de som kör där har för dålig kompetens. Det beror knappast heller på att de är för få eller att de kör för sällan heller. Det hela handlar om pengar. Som vanligt. Trycket att tjäna pengar är för stort.

Att hela tiden skylla på att NYBLIVNA amatörer har för låg kompetens och att de förstör hobbyn i sig och förstör för alla andra är bara dumt. Man bör hellre se vad folk står kunskapsmässigt efter 10 kanske 15 år. Helst bör man väl se till hela kunskapsmassan då alla inte kan vara experter på allt. Kanske i syfte att hålla medelkunskaperna upp kanske man skulle låta amatörer som sedan länge pekat kunskaps och aktivitetsmässigt och närmat sig mossigheten lämna in sin signal?
 
Att vi har svårt att behålla banen mellan 1 och 10GHz beror knappast på att de som kör där har för dålig kompetens. Det beror knappast heller på att de är för få eller att de kör för sällan heller. Det hela handlar om pengar. Som vanligt. Trycket att tjäna pengar är för stort.

Att hela tiden skylla på att NYBLIVNA amatörer har för låg kompetens och att de förstör hobbyn i sig och förstör för alla andra är bara dumt. Man bör hellre se vad folk står kunskapsmässigt efter 10 kanske 15 år. Helst bör man väl se till hela kunskapsmassan då alla inte kan vara experter på allt. Kanske i syfte att hålla medelkunskaperna upp kanske man skulle låta amatörer som sedan länge pekat kunskaps och aktivitetsmässigt och närmat sig mossigheten lämna in sin signal?

Håller fullt med om att vi inte ska skylla på nyblivna amatörer. De är inte skyldiga till att kompetenskraven urvattnats. Det är ej heller PTS som är skyldiga till det, utan historisk utveckling som inträffat med SSA:s goda minne och medverkan. SSA försöker nu släta över misstagen som gjorts och den debatten förs parallellt med denna.

Faktum kvarstår att frekvensspektrum pga teknisk utveckling kommer bli mer och mer attraktiva för kommersiella aktörer. Vi kan inte hindra den utvecklingen, men vi kan bromsa den selektivt genom att både påvisa aktivitet och teknisk kompetens.

Om vi låter teknisk kompetens bli mer och mer urvattnad, finns heller inte argumentet kvar som kan motivera frekvensanvändning i form av tekniska experiment. Även om det alltid kommer finnas amatörer med intresse för dessa experiment, kommer kollektivet bedömas utefter de faktiska kunskaper som krävs i proven för att erhålla signal. De krav som idag finns på tekniska kvalifikationer börjar närma sig nedre gränsen för vad som faktiskt kan kallas en "kompetens".

Jag efterfrågar inte en hobby med krav som kräver teleteknisk utbildning på högskolenivå. Det enda jag efterfrågar är att vi i Sverige ska ha liknande teknisk nivå som andra länder och därigenom tillsammans med dem utgöra en större mängd frekvensanvändare med förhoppning att inte köras över lika enkelt av kommersiella krafter.
 
Av de senaste 30 inläggen, har ungefär 27 handlat om något annat än ämnet för tråden. Varför blir det så?

73,
Jonas/SM5PHU
 
Av de senaste 30 inläggen, har ungefär 27 handlat om något annat än ämnet för tråden. Varför blir det så?

73,
Jonas/SM5PHU

Dålig disciplin :) Sorry, tillbaks till ämnet.

Till vårt försvar beror det på att saker och ting inte alltid är svartvita och anledningen till att SSA "tillät" valfria signaler, var just på grund av att det finns för många kockar i signal- och tillståndsköket.

PTS:s nya selektiva intresse för amatörradio och SSA:s vilja att serva sina medlemmar är inte alltid kompatibla.

Men som sagt var, tråden är numera återupptäckt och vi ska fokusera på den. Även om JSM beskrev händelseförloppet tydligt och bra.
 
Håller fullt med.......

och sedan the "AOM-speech" igen...

Men ok. Jag fogar mig och släpper deta i den här tråden, för att inte förstöra. Men jag är övertygad om att vi får möjlighet att diskutera frågan igen, och då förhoppningsvis komma tillbaka till faktat igen...
 
Jag är en färsking så jag ska inte lägga mig i det här egentligen.
Men jag kan som vanligt inte låta bli..

Det här med "Specialsignaler", är inte det lite som att dopa sig ?
 
Jag är en färsking så jag ska inte lägga mig i det här egentligen.
Men jag kan som vanligt inte låta bli..

Det här med "Specialsignaler", är inte det lite som att dopa sig ?

Jag kan absolut förstå nyttan av en bra "Contest-signal", lätt att uppfatta/sända rätt på telegrafi och lätthörd på foni.

Visst, det är doping/en tävlingsmässig fördel, men det är ju högst marginellt.

Det råder ju ändå stora skillnader i olika QTH, att bo i norra Sverige är sällan en fördel motför ett läge vid ekvatorn, olika länders olika effektgränser (om dom nu följs) ger olika förutsättningar osv,osv

Men att köpa på sig en hel bunt med snobbsignaler och aldrig använda sin egen börjar ju kännas lite konstigt på andra sätt.

"Jag har en signal när jag kör portabelt, en när jag kör vardags qso hemmifrån, en när jag kör vissa tester, en annan när jag kör andra tester..."

Jaha, när använder du din egen då? Enbart på Ham.se?

Men var och en må göra som dom tycker i frågan, dom betalar ju för sina fåfängesignaler
 
Det här med "Specialsignaler", är inte det lite som att dopa sig ?

Nej, det tycker jag inte. Dopning är ett brott mot någon tävlingsregel. Jag känner inte till någon tävling som förbjuder specialsignaler. Det är inte heller dopning att valla sina skidor innan man kör Vasaloppet.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Jag är en färsking så jag ska inte lägga mig i det här egentligen.
Men jag kan som vanligt inte låta bli..

Det här med "Specialsignaler", är inte det lite som att dopa sig ?

Jo det är det !
Det är en mental dopning för dom som har ett dåligt självförtroende och måste därför skryta med en 'fin' signal !

Att använda den signal som dom har blivit tilldelade är inte 'fint' nog !

Att använda en fåfängesignal på repeatern bara för att skryta är mycket vanligt i sverige !
 
Back
Top