Störa av nätsidan på vägvårtor?

SM5OCI

Well-Known Member
Hej!

Lastsidan på en väggvårta stör man av "enkelt" med ferrit-toroider, som beskrivits på flera ställen på internätet.

Men hur gör man med linjesidan?
1. "Klen" kabel och ferriter där också? T.e.x en sådan här, och så klipper man av kabeln, lindar sladden på en ferrit löder ihop kabeln igen. (Om kontakterna inte går genom hålet på ferriten.)
2. Grendosa med inbyggt filter? Jag hittade ett på nätet och frågade kundtjänsten, men de sa att de inte hade sådana filter. (Se nedan.)
3. Bygg egen "grendosa" med nätfilter som t.ex. det här: , inbyggt i låda med jordat uttag.

SM5OCI Per





Jag skrev:
Hi!

I would like to purchase a couple of extension leads with built-in RFI/EMI protection. The purpose is to reduce especially common-mode but also differential-mode interference from the large number of "wall wart" power supplies that I have in my house, going into the electricity wiring of my house. I need this as I am a radio amateur, and the vast amount of interference that my shortwave radio receives comes from my own household.

I see an attenuation curve even printed on some of your products. However, I can find no documentation on how the filter is constructed, or of the filer is for common-mode or differential-mode interference.

Could you please enlighten me on the filter(s) used in your products?

Ideally, I would like to purchase an extension cord with a filter like the one in picture: https://www.globalspec.com/ImageRepository/LearnMore/20144/FARR_LAMBDA01_OCT20083cd0450d7a5a494fa6f3f0f364c7e402.gif

This filter has a common-mode choke, both X and Y capacitors on the "outlet" side, and an X capacitor on the "input" side. Is this what you have implemented in your products?

De svarade:
Dear Ladies and Gentlemen,

Unfortunately, we don't have anything like this in our range.
 
3. Bygg egen "grendosa" med nätfilter
Det har jag gjort med ett Schaffner FN343 filter. OBS! detta filter har även drossel på skyddsjorden.
Dessutom har jag slängt ut alla switchade "väggvårtor" och ersatt dom med gamla linjära dito.
 

Attachments

  • Schaffner_FN343_eng_tds.pdf
    580,2 KB · Views: 36
Last edited:
@GLD: Aha, filter med drosel på skyddsjorden! Jag saknade det på de filter jag har tittat på.

Hur har du kapslat in filtret?

SM5OCI Per
 
Hur har du kapslat in filtret?
I en plastlåda med kabelavlastningar i gavlarna.
Som en skarvsladd med en klump på mitten.filter.jpg
En bild på ett av mina filter. Man behöver flera i ett radiorum.
 
Last edited:
Bra hölje för många projekt.
I några av mina filterboxar ligger det riktigt stora filter som behöver större låda.
 
En nackdel är väl att den blockerar flera uttag om man kopplar den till en grendosa...
SM5OCI Per
 
Nu kanske man inte ska ta svaret "nej det har vi inte" på fullt allvar! Den tillfrågade leverantören har vad du vill ha i sortimentet.
Här är en länk till en av deras produkter hos en välkänd leverantör.
https://www.conrad.se/p/brennenstuh...osa-19-6x-gra-svart-skyddskontakt-1-st-551916

Om du söker efter "grenuttag nätfilter" hos Conrad får du 19 träffar.
Här är en pryl som skulle kunna passa.
https://www.conrad.se/p/ehmann-0463x0000-mellankontakt-vit-431858
Och här har du databladet
https://asset.conrad.com/media10/ad...431858-ehmann-0463x0000-mellankontakt-vit.pdf

Ett flertal av de andra grenuttagen på träfflistan är nog användbara för ändamålet.

Skulle du i stället råka söka efter "nätfilter" på webbplatsen får du över 300 träffar. Så undvik det om du inte vill hitta inbyggnadsfilter och liknande.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Här är mitt hembyggda nätfilter rack som inte är riktigt färdigt än det saknad två 10 A filter här ett par bilder dvs ett filter till varje uttag totalt 7 uttag på längden schaffner filtren hittade jag på Tradera i en klump och uttagen som är
infällda hittade jag också på Tradera men det är flera år i mellan köpen till Racken så man måste ha tålamod
Dom resterande filtren som jag behöver finns på EBay att köpa så man kommer undan lindrigt med att
bygga sånna här apparater mot att köpa nytt det blir nog ganska kostsamt

mvh Lasse Sm0ydo
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Views: 25
  • image.jpg
    image.jpg
    1,4 MB · Views: 26
Last edited:
Du får se upp med läckströmmar! Summan av alla Y-kapacitanser på var sida i filtren kommer att bidra med ström i skyddsjorden. Om du ansluter anordningen till ett ojordat uttag eller om skyddsjorden av någon anledning bryts kommer det som borde vara jordat att ha medelspänningen mellan ena och andra nätledaren, normalt halva nätspänningen. Tar man i något jordat och ett chassi samtidigt så kommer den spänningen att driva ström genom kroppen. Man klarar inte att släppa taget för så mycket mer än 5 mA. Räkna bara med kapacitanserna, inte kroppsimpedansen när du räknar ut strömmen.
Lycka till!
/Jan
 
Jag förstår jag har hört talas om nätfilter som används på sjukhus som har högre klassning än
vad vi har hemma.

Jag bor i en lägenhet i ett trähus som är byggt 1999 med modern elcentral sk normcentral med dvärgbrytare
och 30 mA jordfelsbrytare så om det är något tokigt med min hembyggda nätfilterlåda så borde jfb
lösa ut tycker jag

sm0ydo
 
Det stämmer. För medicinteknisk utrustning tillåts max 0,5 mA läckström i jordledaren (egentligen från höljet om jordledaren går av). För kontors-
och industriutrustning mm tillåts mycket mer, har för mig 3,5 mA. Sju sådana kittlar rejält. Har du en kapacitansmätare kan du mäta på ett filter mellan en nätledare och chassi och räkna fram strömmen. Eller koppla in nätspänning och mäta strömmen.
Vill du vara försiktig mäter du strömmen med låg växelspänning och multiplicerar med 230/mätspänning.
/Jan
 
Nu har du A modellen som har ett mindre värde på Y-kondensatorn och filtret får då en lägre läckström mot skyddsjord.
Läs några rader längre ner istället
FN2030A-10-.. 10 (11.2) 0.07 (0.04) 5.3 8 0.47 0.47 680 -06 -07 196
Med A-varianten blir läckströmmen vid 230 volt 0,07mA.

Som Jan skriver behöver man ha koll på vad man gör så att man inte råkar ansluta sin filterlåda via en ojordad grendosa.

I de fallen kan den sammanlagda läckströmmen bli väl så obehaglig.

Man ska av princip inte konstruera och bygga med tanken "att det är inte så noga - jordfelsbrytaren skyddar mig".

Det är mycket bättre att planera väl bygga säkert från början.

Jag ser för övrigt ingen fördel med att koppla ett separat filter till varje vägguttag, ett filter borde räcka till alla uttag i samma låda.

Fast du kanske har en hög med störningsalstrande apparater som du behöver separera från varandra?:)

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Jag har just inte så mycket störningsalstrande apparater men det kan ju bli det jag är rädd för
att dom stör bakvägen ut på nätet

Har du sett Supras uttagslåda som är tänkt för Hifi bruk som lär innehålla ett Nätfilter vad jag har förstått
 
Kom att tänka på att jag tror att det var vanligt i datorns barndom att man inte hade
ett jordat uttag att ansluta sin pc till utan man tryckte in stickproppen i ett ojordat
uttag .

mvh sm0ydo
 
Vad är finessen med att ha så många filter, ett för varje uttag????
Det borde ju räcka med ett filter för hela uttagslisten.
Visserligen blir det några dm längre oavstörda ledningar, men det är lite jämrfört med att störningarn använder hela elnätet som antenn.

SM4FPD
 
Jobbade för jättelängesedan på en kabelfabrik där dom hade ett högspännings labb där dom kunde få upp till 600 kV i en transformator anläggning och i hallen där det var högt i taket fanns det en tät liten box som var tät med en
massa sådanna filter av någon sort där man manövrerade hela anläggningen med
 
Last edited:
Lastsidan på en väggvårta stör man av "enkelt" med ferrit-toroider, som beskrivits på flera ställen på internätet.

Men hur gör man med linjesidan?
Jag tänkte återgå till den ursprungliga frågan, Störa av nätsidan på väggvårtor?

Med "väggvårta" avses förmodligen en enkel o-jordad nätdel och man bör skilja på jordat och o-jordat när det kommer till yttre extra filter.
Genom att rita upp filtret ser man lättare hur det hela fungerar.

FILTER.JPG
Detta schema visar ett typiskt nätfilter men det förekommer flera varianter på samma tema mer eller mindre komplexa.

Om man nu ansluter en o-jordad "väggvårta" till filtrets lastsida och kopplar in filtret till ett jordat vägguttag så har man skapat en passage för störningarna att ta sig ut på elnätet.
X-kondensatorn C2 ser till att alla störningar från lasten blir till "common mode" och dessa störningar skall bromsas upp av CM-drosselns höga impedans, Istället passerar störningarna raskt genom Y-kondensatorerna C3/C4 ut på elnätet via skyddsjorden PE.
Det är viktigt att förstå och respektera att PE är ingen "soptunna" där man dumpar alla störningar.
Störningarna skall vara bekämpade innan man ansluter PE.
När PE är ansluten till lasten så returneras dessa störningar tillbaka till sin ursprungskälla vilket ofta är en switchregulator.
Om man nu istället vänder på filtret så att Y-kondensatorerna hamnar på nätsidan så bildar CM-drosseln och Y-kondensatorerna ell lågpassfilter som kan i vissa fall bli till ett effektivt filter.
I ett o-jordat system rekommenderar jag att i första hand undvika att koppla in filtrets PE.
Filter som är byggda i metallåda är inte lämpliga att lämna o-jordade eftersom Y-kondensatorerna är kopplade till metallhöljet men dessa filter finns ju också i plastlådor och då är det riskfritt att släppa på PE.

Själv föredrar jag att använda nätfilter med drossel i PE ledningen.
filter w pe choke.JPG
Jag använder ett sådant filter där jag vill vara säker på att inte smutsa ner skyddsjorden.
Min utrustning för att mäta på störningar använder ett dylikt filter och likaså min rigg är ansluten via ett sådant för att undvika att använda skyddsjorden som RF-jordplan.
 
Här en bild på ett Siemens filter med dubbla drosslar
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,7 MB · Views: 28
Back
Top