Störningsjakt

Per/SM7YES

Well-Known Member
Tjena,

Jag är ofta ute och letar störningar i trakten. Jag kör lite tropo på 2m med 2 st 17 elementsantenner och då blir man lätt drabbad till skillnad från de som eleverar sina antenner uppåt för EME, och slipper allt brus och QRM från markplanet. Jag är hyfsat skonad härute på Söderåsen men det har blivit några samtal till lokala elbolaget som fått åka ut och reparera allt från isolatorer och ventilavledare och byte av transformator på 20 kV- och 10 kV-linjerna häruppe.

Idag var det dags igen. Men nu en kraftig jämn brusstörning likt från någon elektronisk utrustning. Många elmätare ger en brusstörning typ denna jag får in nu i dagens morgonstund lite efter kl 9. Jag har välkalibrerad rikt som kan utläsa inom 1 grad och jag får en riktning på 135 grader och denna linje går över 3 ställen här i närheten. Närmaste stället 1 km bort hos en granne så slängde mig i bilen med min HB9CV-antenn och Yaesu VX3 i AM-läge som mottagare och körde dit.

Väl där men lyssnar inga speciella störningar mer än den vanliga brusstörningen från nätdelen till elmätarens GSM/GPRS-sändare men den är för svag för att nå hem till mig. Kör vidare till ett par andra ställen utan resultat. Loggar in på min fjärrstyrda radio därhemma och kontrollerar att störningen är kvar men jag ser att den är i en annan rikt än jag mätte först. Ca 15 grader mer söderut är den nu och når S9 i styrka! Dock kör jag preamp +17dB så det motsvarar här -110 dBm men det är ändå väldigt starkt. (Många mottagare, och så och min, har på 2meter -93 dBm för S9 till skillnad från -73 dBm som man kör med för S9 på HF.)

Jag kör vidare till ett par andra ställen som ligger i denna nya riktning men utan resultat. Jag börjar köra hemåt och funderar på varför riktningen verkar ha flyttat sig. Har jag mätt fel första gången? Är det något militärt flygplan som håller på längre bort och det har flyttat sig? Tankarna snurrar och man känner sig som ett frågetecken. Men då slår det mig. En ännu större farkost….. : "Var är solen?" Och pling, polletten trillade ner…

Fler som varit ute och jagat solen och blivit blåsta? :)

God fortsättnings på det nya året.
 
Back
Top