strömtransformator

SM0YDO

Well-Known Member
Hej kan man själv tillverka strömtrafo för 15 A input och 5 A output till gammalt

LME vridspoleinstrument som kommer ifrån en skrotad nätstation?

mvh Lasse sm0ydo
 
Nej en strömtransformator har man vid växelström, det är en standard att Amperemetrar för växelström har 5 Amp som grund mätvärde för ström. Sen skall det vara en strömtransformator vid själva strömmen, exvis med omsättningen 1000 Amp till 5 Amp.
Klart att ditt fall skulle gå att lösa med en shunt Lasse. Då du förmodligen inte behöver någon "remote" mätpunkt, och kanske inte heller behöver galvaniskt skilja mellan mätaren och mätpunkten. Men skall du mäta 15 Amp på 5 kVolten ja då rekommenderas en strömtrafo med tillräcklig isolation.....
Så då beroer det på om du vill skilja galvaniskt eller ej. Vi talar om transformtorns isolationegenskaper.
Man kan göra en själv, ta en gammal nättrafo och linda bort all tråd. Linda exvis 5 Varv för 15 Amperesidan och 45 varv för 5 Amp sidan, med grov tråd, 1-2 mm Cu. Du får strömomsättningen 3 vilket ju var önskemålet. Med lämplig isolation, tjockt med tejp skiljer du de båda lindingarna från elnätet.
Man kan köpa transformatorbyggsatser av SVEBRY, med skilda bobiner för lindingarna. Men köp då en som han inte lindat 230 Volt på, och den minsta i den storleken.

Köpta strömtrafos för ändamålet ser ut som en stor plastklump med ett hål, de är lindade på toroidformade laminerade järnkärnor. Genom hålet drar man primärströmledaren ett eller ett par varv. Seklundärlindningen har polskruvar och ge då 5 Amp till mätaren. Dessa är dyra förståss. Men tål höga spänningar. De kan vara stora som en hink eller så, med ett hål som du får igenom foten, om det gäller kiloAmpere.
 
Hej och tack för svaret jag behöver tre st strömtransformatorer så jag har att göra men jag har

mejlat till Svebry.

73 de sm0ydo
 
Back
Top