Teknik för handpump?

SA0BJL

Well-Known Member
Hej,
jag undrar vilken teknik jag ska träna in vid sändning med handpump.

Ett exempel är den här texten från Studiehandledning för grundkurs i morsetelegrafering
"Fatta nyckelknoppen stadigt mellan tummen och långfingret och låt pekfingrets innersta led vila mot knoppens översida"

Andra svenska instruktioner verkar vara likadana, t.ex. bilden på http://www.radioskolan.se/cwkurs/sandningstraning.htm

Om jag däremot tittar runt på youtube använder alla en annorlunda teknik där pek- och långfingrarnas fingertoppar vilar på knappen. Se t.ex. YouTube - How to operate a straight key

Spontant känns den senare tekniken mer naturlig och enklare att få upp hastigheten. Varför rekommenderas den första tekniken i Sverige?

73 de SA0BJL, Lars
 
Det övre citatet ger en stabilare fattning om nyckelknoppen,
man kan "köra längre".
Teckengivningen sker med handleden (som guppar upp-å-ner).
Det blir en "nerdrevning" gentemot nyckelknoppen.

Det nedre citaten är vad telegrafilärare kallas för "en nypare"
som ger problem att sända en längre stund.

Nyckelsändning ska tränas med låg hastighet och överdrivna
rörelser, hastigheten kommer när din mottagning klarar högre
hastigheter.
 
Det verkar som olika tekniker förespråkas i olika delar av världen, varför vet jag inte. Antagligen historia och tradition.
Prova vilket som känns bäst och naturligast för dig skulle jag föreslå fast jag inte är någon expert.
Oavsett så tror jag handpump är bra att börja med för att få in rytmen.
När du kört ett tag kanske du kommer att skaffa en keyer istället men jag tror man har nytta av att pränta in rytmen först.
// Åke
 
Den metod som visas i filmen är den "amerikanska".

Om man telegraferar mycket med den så kan man drabbas av "telegrafistkramp"
eller "glass arm". The Master Woodbutcher's Glass Arm Page

Det har visat sig att den "europeiska" telegraferingsmetoden är betydligt mer skonsam för arm och handled.
Man spänner sig mycket mindre med denna.

Nedan visas SP2DX klassiskt vordna QSL från mitten av 50-talet med olika telegraferingsstilmotiv

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • SP2DX.JPG
    SP2DX.JPG
    26,1 KB · Views: 208
Last edited:
Det finns alltid olika tekniker och sen beror det på i vilken skola man gått it. Volvo eller Scania.
Men varför alltid detta tjat om takt och börja med handpumpen?
Telegrafi är ett språk, vill jag påstå. Inte fanken måste man väl vara musikalisk för det.
Jag är tondöv, omusikalisk och dansar illa, men jag har klarat över hundratakten med handpumpen och fick mitt A-cert efter högeromläggningen.
Av erfarenhet vet jag att de som inte klarade av 40-takt med "handpumpen" fick lära sig sända med buggen direkt.
 
Hej och tack för svaren!
Jag köper argumenten för den svenska metoden och tar den till mig. Men helt självklart verkar det ju inte vara för alla i världen. Som Karl-Arnes vackra QSL-kort också visar, så ser man prov på många stilar men inte den svenska. Det är i alla fall skönt att veta att det finns en mening med den, och inte bara är så alla gör för att militären lärde ut så en gång i tiden.

/Lars
 
För att i någon mån citera SM0ETT / Hans:

Sänd aldrig fortare med nyckeln än vad som känns naturligt. Hastigheten kommer med tiden. Om du tillåter ivern pressa upp hastigheten, riskerar du att förstöra "handstilen" så att det kan ta månader att återställa den.

Förtal? Nej, egen bitter erfarenhet, trots telegrafilärarnas goda råd...

/ Göstha
 
Den andra varianten är den som försvaret lär ut. Den fungerar bra och känns avslappnande.
 
Last edited:
Av erfarenhet vet jag att de som inte klarade av 40-takt med "handpumpen" fick lära sig sända med buggen direkt.
Hoppas ni inte misstycker om jag lånar tråden tillfälligt för en närbesläktad fråga.
Enar SM7ABO sa en gång när jag undrade över CW (som jag aldrig lärt mig) att han tyckte att man nog kunde starta direkt med el-bug och strunta i vanlig nyckel. "När du är färdiglärd kommer du ändå använda el-bug" - Var hans motivering.
Det låter vettig i mina lekmans öron men jag har aldrig hört någon annan amatör säga samma sak.
Till saken hör ju att Enar kunde vara rätt så konservativ i sin inställning till mycket annat så det var lite förvånande att han tyckte så.
Å andra sidan var han ju otroligt rutinerad på CW sändning och mottagning så jag respekterar hans åsikt i frågan.

Så frågan är måste man traggla med manuell nyckel eller kan man gå direkt på el-bugg om man vill lära sig sända morse?
Borde inte tiden med manuell nyckel vara bortslösad tid?
Om du skall lära någon skriva på en dator behöver du ju inte lära denna att först skriva skrivstil med papper och penna ?
Eller förenklar jag för mycket?
 
Last edited:
Så frågan är måste man traggla med manuell nyckel eller kan man gå direkt på el-bugg om man vill lära sig sända morse?
Borde inte tiden med manuell nyckel vara bortslösad tid??
Jag är också lekman och på något sätt tycker jag det verkar vettigt det du skriver. Varför gentligen lära sig handpump, det är ju en helt annan rörelse än buggen.

Att lära sig morse handlar väl om att koppla ljudet till hjärnan för att avkoda och för att koda (sända) handlar det ju om att översätta tecken till en handrörelse. Är det inte då en omväg att gå via handpumpen?

Själv började jag med handpump för att det "kändes rätt" att börja den vägen, men ju mer jag tänker på det känns det lite slöseri med tid.

Sen är det ju en helt annan sak att det känns kul att kunna köra handpump också.

Detta ämne kommer säkert att väcka många åsikter här ;)

// Åke
 
Alldeles riktigt !
Eftersom morsetelegrafi är en metod för att skriva och läsa (ej ett språk) så kan man ju välja vilket skrivdon/verktyg man använder. Vid läsning kan man ju se hjärnan som "demodulator eller tolk" om man så vill. Hur och om man sen gör noteringar är ju en personlig fråga. De drivna yrkestelegrafisterna använde skrivmaskin för att informationen skulle läsas av andra och det skulle gå fort. Själv gjorde jag anteckningar med penna och papper och skrev för hand eftersom jag kunde det sen småskolan och jag hade ingen meddelandeskyldighet till omgivningen. Numera noterar jag bara saker jag vill kommentera, t ex call och namn, annars glömmer jag det då jag ska svara.
Vid sändning kan man ju se hjärnan (eller ryggmärgen) som en modulator/kodare för det information som fabriceras i hjärnan. Vilket "skrivverktyg", morsenyckel, el-bug, mek-bug, kniv, tangentbord, mm, man sen använder för att generera morsetecken blir ju en personlig fråga. Fast..med tangetbord kommer ju ytterligare en modulator/kodare in, nämligen datorn och dess program. Samma sak gäller ju om man låter datorn läsa och omvandla texten till läsbara bokstäver/ord. Då slipper man ju dessutom använda hjärnan (ryggmärgen) som telegrafitolk.

Man kan undra...traggla med handpump för att skriva med morsetecken? Är det nödvändigt? Troligen inte...man kan säkert lära sig el-bugsskrivning direkt.

Om vi tänker oss att vi lär våra barn att t ex trycka på tangenten "a" i stället för att pränta "a" på papper med penna så skulle vi ju kunna lära dem att skriva utan att de kan skriva/göra anteckningar med papper och penna. Numera görs väl "kom-ihåg-anteckningar" direkt i telefonen?
Fast...ett liv utan att kunna skriva för hand, även om jag kan skriva på dator, känns ju väldigt konstigt. Men det är troligen en generationsfråga?
Kan man tillskansa sig läsförmågan utan att skriva för hand? Ja det borde väl vara möjligt? Kan barn lära sig att läsa utan att samtidigt lära sig att skriva/framställa skrivtecken för hand?
Men jag har aldrig hört talas om någon som kan t ex maskinskrivning utan att kunna skriva för hand?
Kan man jämföra handpumpen med pennan som ett sorts "grundverktyg"? Knappast?

Då man tycker att telegrafin "flyter" bra, kommer hastigheten att styras av läs- och skrivförmågan. Alltså hur snabbt och enkelt Du läser (troligen utan att skriva) och hur enkelt (eller oenkelt) orden "rinner till" då du ska skriva via morsetecken. Dvs hastigheten styrs av hur bra/snabb "skribent" man är och inte hur duktig telegrafist man är.
Jag tror detta ämne varit uppe på någon annan tråd tidigare.
Jag ber om ursäkt om jag drog denna tråd åt sidan av trådskaparens avsikt.
Ha de!
Tore
 
Last edited:
Så frågan är måste man traggla med manuell nyckel eller kan man gå direkt på el-bugg om man vill lära sig sända morse?
Borde inte tiden med manuell nyckel vara bortslösad tid?
Om du skall lära någon skriva på en dator behöver du ju inte lära denna att först skriva skrivstil med papper och penna ?
Eller förenklar jag för mycket?

Jag kan nog hålla med i vad Enar, SM7ABO, rekommenderade dig.

Det beror lite på vad man har för mål. Att behärska CW-sändning med handpump, är en trevlig kunskap att ha men har inte någon egentlig koppling till inlärningsprocessen.

Det ska väl mer betraktas som en grundkunskap, ungefär som att kunna skriva för hand. Även att kunna skriva för hand är både praktiskt och kräver enkla skrivverktyg, penna, kolbit, pinne eller dylikt men det har heller ingen koppling till skrivkonsten! De flesta författare använder nog de verktyg som finns för att öka både produktivitet och kreativitet.

Inte heller finns något som säger att välsändningen skulle bli bättre om man kan sända med handpump innan man börjar med elbugg. Det beror på helt andra saker. Jag håller med Tore/-CBS att telegrafi inte är något språk, som det ibland lite radio-romantiskt utmålas som, utan helt enkelt en skriv- och läsmetod.

Om man har som mål att komma upp i läs- och skrivhastighet med telegrafi, är det helt klart bäst att börja med elbugg så tidigt som möjligt. Samtidigt gäller att fokusera på sin sändningsrytm och felsändningsfrekvens. Vara noggrann. Det ger nog betydligt bättre utväxling om man strävar efter att bli en god telegrafist.

73/Lasse
 
Last edited:
Hoppas ni inte misstycker om jag lånar tråden tillfälligt för en närbesläktad fråga.

Det är en intressant diskussion och jag har fått svar på min ursprungliga fråga, så för min del får ni gärna fortsätta på tråden.

För mig handlar det om att lära mig använda en handpump eftersom jag tycker det är charmigt. Det är ungefär som att slå gräset vid sommarstugan med lie ibland istället för att dra igång elverket och använda trimmern... Om jag kan nå en hastighet där det går att föra en meningsfull konversation så är jag nöjd. Men det är ändå intressant att höra hur ni resonerar kring vad som är bästa inlärningssättet för telegrafi i allmänhet.

73 de Lars
 
Om syftet är att överföra information från en punkt till en annan och det i så fall måste vara telegrafi så är väl datortelegrafi att föredra. Bara att knappa på rätt tangenter och låta ett lämpligt program avkoda det motstationen sänder.

Vill man själv delta i morserandet får man lära sig att ta emot morse med hörseln och sända för hand. Tecknena kan då formas med hjälp av olika verktyg där handnyckeln är ett sådant. Där krävs en viss övning och fallenhet för att korta och långa skall få rätt längd och att det skall låta rytmiskt och fint. Denna typ av manuell handsändning medger mycket stora möjligheter att utforma sin egen handstil som kan likställas med våra talade dialekter.

Den som är mer intresserad att låta som nyhetsuppläsaren i TV och tala rikssvenska kan med fördel hoppa på elbuggen direkt. Med lite övning och fingerfärdighet går det att åstadkomma en sändningsstil med perfekt prick streckförhållande som inte går att skilja mot en dator. Sändningen blir enahanda enformig och inte särskilt spännande att lyssna till.

Bara att välja vad man vill och sedan jobba mot sina personliga mål. Själv föredrar jag att forma mina egna tecken med handpump eller mekanisk bugg. Då känner man att man har koll på läget och kan känna stolthet över att ha lärt sig något som inte så många andra kan.

/Bengt
 
Last edited:
Om syftet är att överföra information från en punkt till en annan och det i så fall måste vara telegrafi så är väl datortelegrafi att föredra. Bara att knappa på rätt tangenter och låta ett lämpligt program avkoda det motstationen sänder.

Vill man själv delta i morserandet får man lära sig att ta emot morse med hörseln och sända för hand. Tecknena kan då formas med hjälp av olika verktyg där handnyckeln är ett sådant. Där krävs en viss övning och fallenhet för att korta och långa skall få rätt längd och att det skall låta rytmiskt och fint. Denna typ av manuell handsändning medger mycket stora möjligheter att utforma sin egen handstil som kan likställas med våra talade dialekter.

Den som är mer intresserad att låta som nyhetsuppläsaren i TV och tala rikssvenska kan med fördel hoppa på elbuggen direkt. Med lite övning och fingerfärdighet går det att åstadkomma en sändningsstil med perfekt prick streckförhållande som inte går att skilja mot en dator. Sändningen blir enahanda enformig och inte särskilt spännande att lyssna till.

Bara att välja vad man vill och sedan jobba mot sina personliga mål. Själv föredrar jag att forma mina egna tecken med handpump eller mekanisk bugg. Då känner man att man har koll på läget och kan känna stolthet över att ha lärt sig något som inte så många andra kan.

/Bengt

Även om jag förstår vad du menar Bengt, så tycker jag kanske att jämförelsen med dialekter och nyhetsuppläsare haltar betänkligt...

Jag kan absolut uppskatta en handsänd stil, med handpump eller mekanisk bug. Däremot vill jag inte gå så långt som att det har något egenvärde när det gäller uppfattbarhet och bekvämlighet vid mottagning eller lyssning - å andra sidan gäller inte det för skånskan heller... :rolleyes:

Spännande att lyssna till, för mig, blir det när jag med lätthet kan förstå vad som sägs - och då menar jag i första hand vid kommunikation med telegrafi.

Pesonligheten kommer fram även vid användande av elbug! Jag kan utan vidare avgöra när t ex SM3EVR är i farten, utan att han sänder sin anropssignal. Tord har en mycket bra timing i sin sändningsrytm, sänder bra och kan få sända precis så fort han orkar utan att det är något problem att läsa honom. Timing och rytm avslöjar mycket om vem som sänder.

73/Lasse
 
Talar vi om uppfattbarhet och bekvämlighet vid mottagning eller lyssning så är det nog datorsänd morsetelegrafi vi skall satsa på?

Min syn på saken var mer sett ur mitt eget perspektiv där jag ser morsetelegrafi som en konstart där jag lärt mig att spela på mina favoritinstrument ungefär som vilken musiker som helst finlirar på strängarna.

När jag lyssnar över bandet stannar jag gärna upp när jag hör någon med en vacker handstil. Det blir kanske då som att lyssna till spontant tillkommen livemusik av en skicklig musiker jämfört med en enformig synt som står och stampar takten gång på gång och där allt är tekniskt perfekt. Fy för den lede vad tråkig och meningslös musik!

Det är tur att vi inte alla tycker lika Lasse... :D

/Bengt
 
Visst är det så Bengt!

När det gäller musik och musikutövande så kunde jag inte vara mer enig med dig!
Som utövare och förespråkare av mer analoga musikinstrument anser jag att syntetisk musik och en helt stel rytm, inte på något sätt berör. Dock får musikanten inte kapa eller stjäla takter! :)

Vi tycker nog ändå inte så olika...! :D
 
Jag tror det var den tyska synt-gruppen Kraftwerk som på 80-talet lade in slumpvisa fel i sina syntar för att de anklagades för att spela för tråkig musik. Kanske skall vi göra samma med våra el-buggar ;)
// Åke
 
..............slumpvisa fel i sina syntar för att de anklagades för att spela för tråkig musik. Kanske skall vi göra samma med våra el-buggar ;)
// Åke

Det gör redan massor av Italienare och Ryssar....en prick mer eller mindre, vad spelar det för roll......dom bryter på morse. :cool:
 
Man kan hävda att telegrafering är en konstart och därmed försvara den konstnärliga friheten att få ha en personlig stil med div medvetna (eller omedvetna) felslag. :cool:
 
Back
Top