Telegrafverket Falkenberg

SA6APZ

Well-Known Member
I detta huset flyttade Kungliga Telegrafverket in 1930 med telefon- och telegrafstation. På taket ser det ut att sitta en antenn uppspänd mellan skorstenarna. Förekom det trådlös telegraf ute på lokalstationerna eller hade denna (eventuella) antenn ett annat syfte?

1692435694581.png
1692435708753.png
 
Det var nog en antenn för rundradiomottagare.

Man kan tänka sig att det i telegrafkommissariens tjänsterum
fanns en sådan, runt vilken personalen kunde samlas för att
åhöra viktiga tillkännagivanden.

Antennen är alldeles för liten för att vara en sändareantenn till en radiotelegrafstation av tidens snitt.
 
Observera också "kabelstället" för all telekabel till höger på skorstenen.

Man kan ju bara föreställa sig problemen som uppkom vid åska med lös blanktråd i luften
 
Det var av den anledningen som linjesäkringar, "åskkol" och gasurladdningsrör fanns i myckenhet i sådana installationer.

1692438833571.png

Har själv sett hur det såg ut vid en intagsbox efter en direktträff ute i en
glesbygdsgtelestation.
 
Kul med alla dessa gamla bilder och urklipp från äldre tider :)
Du ser ut att sitta på en "skatt" i gamla broschyrer för oss teknikintresserade

Vet ju bara själv vilket skådespel ett åskväder kunde ställa till med, jag är uppvuxen i en mindre by utanför större bebyggelse och när det åskade kunde det spruta gnistor i tele och vägguttag.

Teleledningarna var till viss del luftburna, även matande kraftledning till byn var lufthängd.
 
Nu när vi redan har kommit in på det trådbundna så har jag en fråga till. Nedanstående bild påstås vara från Falkenberg ca 1930 men jag tycker först och främst att lokalen i sig ser äldre ut. Telefonstationen skulle ju vara alldeles nybyggd detta år. Vad säger den samlade expertisen? När kan fotot vara taget? 1692444548002.png
 
Kanske någon av damerna på bilden hade anställts av
telegrafkommissarien å orten;

1692444763481.png

Bilden ser dock lite äldre ut, skulle uppskatta den till 1910-tal av armaturerna i taket och växelbordens utformning.

Man kan tänka sig att det funnits en mindre telegrafstation av lite mer
improviserat snitt tidigare, och att Telegrafverkets pampiga byggnad fick ersätta lite utspridda lokaler.

Hittat på ett annat ställe:

"1905–1930 ca ligger Fbgs Telegraf- & Telefonstation på 2:dra våning i hörnlägenheten ovanför f.d. Foto-Flamingo, Storgatan 41/Brogatan 4, med ingång genom en port på Brogatan 4."

Fotot är med största sannolikt taget där.

1692446460505.png
Huset ser ut så här i dag.

F.ö. blir jag VANSINNIG över att överösas av kommersiella reklambudskap så fort man klickar sig fram i Google Street view.

Det här är ett mycket tydligt tecken på den alltmer tilltagande amerikaniseringen av Sverige, att snart sagt all aktivitet ska vara kopplat till reklam och kommers. Håller det på så här någon generation till så har svenskarna blivit lika skadade i huvudet som amerikanerna.
 

Attachments

  • 1692445205455.png
    1692445205455.png
    17 KB · Views: 7
Kanske någon av damerna på bilden hade anställts av
telegrafkommissarien å orten;

View attachment 10537

Bilden ser dock lite äldre ut, skulle uppskatta den till 1910-tal av armaturerna i taket och växelbordens utformning.

Man kan tänka sig att det funnits en mindre telegrafstation av lite mer
improviserat snitt tidigare, och att Telegrafverkets pampiga byggnad fick ersätta lite utspridda lokaler.

Hittat på ett annat ställe:

"1905–1930 ca ligger Fbgs Telegraf- & Telefonstation på 2:dra våning i hörnlägenheten ovanför f.d. Foto-Flamingo, Storgatan 41/Brogatan 4, med ingång genom en port på Brogatan 4."
Fotot är med största sannolikt taget där.
Det stämmer överens med uppgifter jag har fått från en äldre släkting som har bott i just detta hus att telegraf/telefonstationen låg där under en tid. Varifrån får du dina uppgifter? Är det egna arkivsamlingar eller något som finns fritt tillgängligt på nätet? Ännu tidigare ska den för övrigt ha legat i ett trähus på Storgatan, inte långt ifrån byggnaden på första bilden.
 
"Sveriges statskalender" ger upplysningar om vilka de anställda var och organisationen i stort. Sedan finns det matriklar och annat.

Har själv ett antal av Telegrafverkets Författningssamling E:1 "Personal och Avlöningsstat" där många namnkunniga personer förekommer, bl.a. min salig mor...
 
Nu när vi redan har kommit in på det trådbundna så har jag en fråga till. Nedanstående bild påstås vara från Falkenberg ca 1930 men jag tycker först och främst att lokalen i sig ser äldre ut. Telefonstationen skulle ju vara alldeles nybyggd detta år. Vad säger den samlade expertisen? När kan fotot vara taget? View attachment 10536
Av telefonisternas klädsel och frisyrer får jag intrycket att bilden mycket sannolikt kan vara från början av 1930-talet.
SM0APK, Stig
 
Men rummets interiör är betydligt äldre än 1930,
så bilden är sannolikt tagen på den "gamla adressen".

Takarmaturer, kakelugn och dörrfoder andas "sekelskifte".
 
Så här ser byggnadens långsida vid Rådhustorget ut i dag.
Nu finns det i alla fall antenner på taket på mer än ett ställe.

1692457143767.png

1692457813924.png
 
Last edited:
Av telefonisternas klädsel och frisyrer får jag intrycket att bilden mycket sannolikt kan vara från början av 1930-talet.
SM0APK, Stig
Min tanke är att man inför den stundande flytten ville passa på att fotodokumentera den gamla telefonstationen. Och då hamnar vi runt 1929-30.
 
Ett kuriost sammanträffande ? På internetsidan signalspaning.se finns mycket information om AP-mottagarna som runt tidpunkten var ämnade att snappa upp illegal radiotrafik i krigstiden och efter. Mottagarna placerades ofta hos trovärdiga personer i samhället då det gick. (I andra fall berättade myndigheten inte varför man behövde montera en plåtlåda i huset). Antenn såg kanske olika ut men det som visas är en stavantenn.
I Falkenberg hade 1945 den kvinnliga telegrafkommisarien en sådan mottagare enligt listan. Det förekom enligt listan att kommissarier bodde i samma hus som telegrafstationerna.
 
Det fanns telegrafkommissarier och telegrafkommissarier...

Även föreståndaren för den minsta av telegrafstationer var en sådan,
så dessa fanns i ganska stor upplaga.

Telegrafstationerna och därmed tjänsteställningen var indelade i 6 klasser;

1692517710374.png

Den tidigare nämnda fru Afzelius var föreståndare för en telegrafstation av 4:de klassen.

1692517631926.png
Man kan anta att fru Olsson kan ha varit föreståndare för en mindre telegrafstation.

När listan över "apinnehavare" studeras så ser man hur påtaglig den sociala skiktningen kunde vara i 1940-talets Sverige. Endast i undantagsfall kunde man hitta personer från socialgrupp 3 i listan, så det är ganska uppenbart vilka kategorier som ansågs "pålitliga" från högre ort. Sedan var nog en annan bidragande orsak till urvalet att främst fastighetsägare kunde upplåta plats för en APKVM, och endast ett fåtal i socialgrupp 3 ägde sina bostäder.
 
Min farmor hade hand om en telegraf/telefonstation (har sett en emaljerad skylt på gamla bilder). Det var dock en betydligt blygsammare station, betjänade bara en by och den var belägen i nedervåningen på deras hus. Det måste ha gått åt massor med folk för att betjäna alla växlar på den manuella tiden. Vet inte vilket år växeln där min farmor jobbade lades ner. Antar att hon pensionerades lagom till automatiseringen.
Den förhatliga (se artiklar i Populär radio) trådradion användes där (filter och radiouttag fanns kvar). Tänker att det också måste ha funnits någon sändarutrustning för att mata ut radioprogrammet vid växeln.

Telefontornet i Stockholm

https://www.svd.se/a/1711e16e-4c51-...telefontornet-stockholms-bortglomda-landmarke
 
Det var dock en betydligt blygsammare station, betjänade bara en by och den var belägen i nedervåningen på deras hus. Det måste ha gått åt massor med folk för att betjäna alla växlar på den manuella tiden.
Det skrevs en del om detta i den tidiga litteraturen.

En skribent, i Teknisk Tidskrift har jag för mig,
framförde en vision om framtiden när ena halvan av befolkningen
kopplade samtal åt den andra.

Nu så gjorde utvecklingen att sådant blev inaktuellt, telefonautomatisering är nästan lika gammal som telefonin.
I Sverige började man med automatisering både i städerna och i ökad omfattning också i mindre tätorter.
Man klarade sig dock ganska länge på rena landsbygden med manuellt betjänade växlar.

I juni 1972 så stängdes den sista manuella
landsbygdsväxeln i Arjeplog.

Min mors karriär i Telegrafverket började fredsvåren 1945 när hon efter ett år på hushållsskola blev anställd som dels växeltelefonist vid Hallingebergs telefonstation (drygt 50 abonnenter) och dels som biträde i köket åt fru Facius vilken drev en verksamhet för att anordna kalas, begravningar och bondbröllop. (Bevingat uttryck: "- Nu ska I äta och dricka så ni spricker, det är er väl unt, att spricka menar jag...")

Efter ett par år där hon visat framfötterna i expeditionsarbetet fick hon en deltidtjänst på "Telegrafen" i Västervik, och hamnade efter ett tag vid "Riksbordet". I slutet av 40-talet så anordnade Verket ett utbytessystem där anställda som ville vidga sina vyer kunde få tjänstgöra på andra orter, och min mor hamnade i Örebro, vilket var en bidragande orsak till att jag blev SM4.

Ytterligare kuriosa med amatörradioanknytning är att SM5BF:s far
Telekommissarien i Vimmerby

1692540510880.png

sannolikt var den som godkände hennes förflyttning till Västervik.
Sagde Telekommissaries vägar korsas ånyo under början av 1960-talet denna gång i Örebro efter att efter trogen tjänst belönats med Nordstjärneorden

1692540752246.png

1692540942930.png

Världen är märkvärdigt liten...

Tänker att det också måste ha funnits någon sändarutrustning för att mata ut radioprogrammet vid växeln.
Det gjorde det.

"Trådradiostativen" fanns i ett par varianter, en från Standard Radio och en annan från Philips.

1692541250294.png

Trådradion var "hatobjekt nummer 1" på Populär Radio och Radio&Televisions ledarsidor.

1692543406249.png
 

Attachments

  • 1692540673314.png
    1692540673314.png
    30,9 KB · Views: 2
  • 1692541206331.png
    1692541206331.png
    37,9 KB · Views: 2
Last edited:
AOM, o allvetande orakel :)

För att förflytta oss lite norrut från Falkenberg, har du koll på om det funnits en telegrafstation på Särö?

Har ett minne av att det fortfarande på 90-talet fanns en vägskylt kvar ...

( Hade varit lite intressant i övrigt, då Kungen var där rätt ofta, och om det fanns några särskilda anordningar ;) )
 
AOM, o allvetande orakel :)

För att förflytta oss lite norrut från Falkenberg, har du koll på om det funnits en telegrafstation på Särö?

Har ett minne av att det fortfarande på 90-talet fanns en vägskylt kvar ...

( Hade varit lite intressant i övrigt, då Kungen var där rätt ofta, och om det fanns några särskilda anordningar ;) )
Jovisst har det funnits en telegrafstation på Särö


//QRP
 
Back
Top