Telia mobilt bredband och publika IP-adresser

Ett tips är att sätta upp en enkel VPN lina mellan stugan och hemmet som backup.
Jo men detta är inte "enkelt" för mig som är helt analog i sinnet.

Har väntat flera år på fiberanslutning så jag vill inte utöka mitt mobila bredband mer än nödvändigt.
Det har kostat mycket pengar och frustration redan.
Både flera olika routrar är införskaffade och även testade med yttre LTE antenn för att slippa plötsliga nerkopplingar.
Bara problem.....olika problem och när det ser ut att funka relativt stabilt så sker plötsligt någon förändring som sabbar allt.
Jag känner att allt är utom kontroll för mig.

Fiberanslutningen är nästan klar d.v.s. allt är inkopplat utom ett litet problem att Ip-only vägrar koppla in mig i stamnätet trots att fibern är dragen ut till kopplingspunkten längre ner på gatan. Deras support är lika kass som Telias.

Vi är 5 fastigheter i en liten grupp och vi har blivit inkopplade med 6 månaders intervall. Allt har varit färdiggrävt för övrigt men dom drar ut på det hela av någon anledning. Jag är sist i gruppen och eftersom min närmsta granne blev inkopplad vid årsskiftet så bör jag få vänta till juni om 6-månadresregeln stämmer.
 
Last edited:
Det är ett elände att operatörerna tvingar på oss NAT, det gör det också krångligare att sätta upp en IPv6 tunnel via tex Hurricane Electric.
Kör Bahnhof hemma och där får man på nåder någon enstaka publik adress.
Faktum är att dom för några år sedan konverterade mig till CGNAT och jag blev då tvungen att ansöka om publika adresser.
Numera lär det kosta 50 kr/månad för en publik adress.
 
Last edited:
Ett tips är att sätta upp en enkel VPN lina mellan stugan och hemmet som backup. Då kan du ha ditt “stugnät” hemma och felsöka mm när Telia eller nån annan krånglar till det. Givet att du har nån form av förbindelse såklart. Ta ett par gamla RPI och softether (som det skrivits tidigare om på forumet). Funkar alldeles utmärkt och klienten i stugan kan alltid koppla upp sig till servern hemmet. Då kan du komma åt routern den vägen istället. Det är ju alltid en viss “risk” att ha inloggningen till routern på ett publikt nät öppen.

Det är väl bl a jag som skrivit om Softether. Har kört remote runt 5 år med det systemet med ett mobilt bredband, kontantkort och CGNAT.

Lite bökigt att confa Softether men med tungan i rätt mun så brukar det gå :)


Tror jag beskrev det rätt ingående i en tråd för några år sedan.
 
Last edited:
En extern IP-adress är väl i princip alltid "publik", i och med att den kan nås av alla som känner till den. Eller är det nåt med det språkliga här som har glidit? Man brukar väl ofta tänka sig att en fast IP-adress kan göras enkelt åtkomlig med en DNS-record, medan en dynamisk adress kräver att man har nån form av DynDNS-lösning om man vill ha en publik hemsida åtkomlig med ett namn (www.exempel.nu). Fasta IP-adresser verkar numera vara svåra att få sig tilldelade hos de "stora" leverantörerna, för privatpersoner åtminstone.
 
Man brukar väl ofta tänka sig att en fast IP-adress kan göras enkelt åtkomlig med en DNS-record, medan en dynamisk adress kräver att man har nån form av DynDNS-lösning om man vill ha en publik hemsida
Jo jag använder en DDNS tjänst men......
Min IP har alltid varit en Class A IP adress och nu har det plötsligt ändrats till Class C, varför förstår jag inte och No-IP anger en adress som inte leder mig in i mitt nätverk. Fast IP har jag alltid haft hemma i stan men det är i Ownit´s egna nät.
 
Har just avsutat ett samtal med Telia support.

Ja så sant!
Dom hade minsann inte ändrat något som påverkar IP-adresser.
Vi hade ett långt samtal som inte ledde någonvart och till slut skyllde dom på min router och bad mig kontakta routerleverantören.
Kan du inte använda din surf frågade dom, jo svarade jag men jag kan inte komma åt min router på distans.
Men om det går att surfa så är det väl allt bra. Dom förstod inte varför jag behövde nå routern.
Helt döfött, SUCK!
Jag har också 217.213.xxx.xxx nu, minns inte vad den var tidigare. V g Telias support så kan det ibland funka att ringa igen och nå en annan supportperson som är kunnigare och mer intresserad av sitt arbete. Möjligen blir du "avslöjad" av att deras datasystem återger tidigare svar. :)
 
Jag har varit i kontakt med supporten flera gånger genom åren men aldrig fått någon hjälp som har funkat.
Dom har en massa standardsvar och givetvis blir även dom frustrerade när en kund som jag inte blir nöjd med dom standardsvaren.
Man tycker dom borde känna på sig när det är dags att kalla in nätverksteknikern.
 
Förekommer det att någon av operatörerna använder NAT teknik även på ett fiber abonnemang?
Min nya fiber-IP verkar stabil..
 
En extern IP-adress är väl i princip alltid "publik", i och med att den kan nås av alla som känner till den. Eller är det nåt med det språkliga här som har glidit?
Jag blandar begreppen "publik" och "dedikerad" men menar samma sak, alltså en unik adress som inte delas med någon annan abonnent och som därför är åtkomlig utifrån.

Med "delad" adress menar jag en adress som finns bakom en router i operatörens nät, och som kan återanvändas av operatören i olika delar av nätet. En sådan adress är inte (direkt) åtkomlig från internet. (NAT - Network Address Translation)

Normalanvändaren som bara surfar och streamar TV märker inte skillnaden.

73,
Jonas SM5PHU
 
Last edited:
Förekommer det att någon av operatörerna använder NAT teknik även på ett fiber abonnemang?
Min nya fiber-IP verkar stabil..
Ja, dessvärre blir det vanligare och vanligare med sk. CGNAT (Carrier-grade NAT). Bland annat kör
Bahnhof och Bredband2 det i sina fibernät som standard. Dock kan man be om/betala för att få en publik ip.
 
Det är ett elände att operatörerna tvingar på oss NAT, det gör det också krångligare att sätta upp en IPv6 tunnel via tex Hurricane Electric.
Kör Bahnhof hemma och där får man på nåder någon enstaka publik adress.
Faktum är att dom för några år sedan konverterade mig till CGNAT och jag blev då tvungen att ansöka om publika adresser.
Numera lär det kosta 50 kr/månad för en publik adress.
Kör också Bahnhof (inte billigast men överlägsen integritet) och vid en uppgradering för några år sedan passade man på att NATa min anslutning vilket jag protesterade mot via chat och mail. Man bad om ursäkt och rättade till sitt "misstag".

Men nu läser jag med fasa att man vill ha 50 kronor i månaden för "tjänsten". Skulle det dyka upp en sådan kostnad på min faktura blir det byte om det finns publik IP gratis av annan leverantör.
 
Jag har public IP på mobilt bredband hos Tre utan avgift.
Har just kollat att Tre har god täckning vid min sommarstuga.
Hallon använder ju Tre´s nät och dessutom har dom ingen uppsägningstid och 200GB pott om man skulle behöva.
För samma pris som Telia får jag med än dubbelt så mycket surf + potten som Telia tog bort för en tid sedan.
Hoppas Hallon också har public IP.
 
Har just kollat att Tre har god täckning vid min sommarstuga.
Hallon använder ju Tre´s nät och dessutom har dom ingen uppsägningstid och 200GB pott om man skulle behöva.
För samma pris som Telia får jag med än dubbelt så mycket surf + potten som Telia tog bort för en tid sedan.
Hoppas Hallon också har public IP.
Jag testade Hallon förra sommaren och vad jag minns nådde jag riggen även då.
 
I dag är plötsligt min IP-adress användbar igen.
Så här ser det ut nu 90.233.XX.XX och jag kan nu komma in i mitt nätverk.

Hade Telia något problem tidigare eller var det mitt långa samtal med supporten som gav resultat?
 
Om man har en Remoterig på sitt Remote-QTH så bjuder de på en "ddns.remoterig.com"
’så din burk rapporterar in din ip-adress dit. Du kan tex pinga på namnet och få adressen.
’se sid 68 i RRC1258 manualen.
/ Tommy

PS min Telia adress står sig i åratal om jag inte slår av/på routern DS
 
Kör också Bahnhof (inte billigast men överlägsen integritet) och vid en uppgradering för några år sedan passade man på att NATa min anslutning vilket jag protesterade mot via chat och mail. Man bad om ursäkt och rättade till sitt "misstag".

Men nu läser jag med fasa att man vill ha 50 kronor i månaden för "tjänsten". Skulle det dyka upp en sådan kostnad på min faktura blir det byte om det finns publik IP gratis av annan leverantör.
Jag som kör serverdrift pröjsar en hel del för att gäng med fasta IP adresser. Kostar snart mer än själva linan. Pust, suck å jämmer!
 
Om man har en Remoterig på sitt Remote-QTH så bjuder de på en "ddns.remoterig.com"
’så din burk rapporterar in din ip-adress dit. Du kan tex pinga på namnet och få adressen.
’se sid 68 i RRC1258 manualen.
/ Tommy

PS min Telia adress står sig i åratal om jag inte slår av/på routern DS
Tyvärr fungerar det bara om man har publik IP adress, det är därför många med mobilt bredband har problem. Tacka din lyckliga stjärna och ägna gärna ditt våroffer till Telia :)
 
Vill bara verifiera att mobilt Hallon fungerar utmärkt för remote.
Verkar använda samma IP adress register som Tre.
 
Back
Top