Testresultat direkt på SSA.SE

sm6nzb

Well-Known Member
Hej

Vad tycker ni om testresultat på SSA.SE mha upladdning direkt på web-sidan.

/ 73 Tommy
 
Tycker att det fungerade snabbt och enkelt att lägga in loggen. Lika enkelt som att skicka loggen via e-mail. Resultatet blir ju också lättläst och överskådligt på hemsidan. Vi kanske snart bara behöver göra direktinläggning till hemsidan?

Sven / SM6CDN
 
Last edited:
Kanonbra.
Nu ser man direkt att loggen är "framme" och "med i listan".
Kan man sedan få loggprogrammet att göra detta samt radion att köra QSO'na oxo???

Kör på
73 Göran
 
Hej

Vad tycker ni om testresultat på SSA.SE mha upladdning direkt på web-sidan.

/ 73 Tommy

enklare att skicka in loggen = bra!
kommentarerna syns direkt = bra!
för många klick från ssa.se till att hitta till nac testresultat/band = mindre bra
 
Det blir bättre och bättre för var dag.
Just nu dock lite strul med 24 GHz som inte syns...

/ 73 Tommy
 
S.k tester/tävlingar

Är de s.k testerna, typ 2m, 50 mhz, igentligen i stället tävlingar?

Noterar att när resultaten visas är det i nummerordning.

Då inställer sig naturligtvis hur tävlingsreglerna är sammanställda, hur mycket effekt, och då s.k ERP-effekt, som används/får användas. För vi förväntar oss naturligtvis att reglerna ska vara rättvisa, eller hur?

Varför är inte testerna/tävlingarna i olika frekvensband rättvisa så tillvida att man skiljer på "man made effort" och "computer made effort"? Det är ju en viss skillnad på att detektera mottagen kontakt via örat i stället för en mer eller mindre avancerad dator.

Det är ju lite av löjets skimmer att topplaceringerna till 90 % har uppnåtts via dator och det skiljer kanske 30000 poäng mellan toppplaceringerna SSB kontra dator kontakt. Ganska löjligt.

Fjärrstyrning!

Saxat från "reglerna" i bl.a 50Mhz testen.

"All RADIO-utrustning som används skall befinna sig inom en radie av 500m, i Sverige och får fjärrstyras."

Som jag läser det är att fjärrstyrning är godkänd om "ALL RADIO-UTRUSTNING" befinner sig inom en radio av 500m. Hur kan man då köra över internet 10-tals mil från sändarantennen och delta?

Ett kryphål eller ingen som bryr sig?

Om man anammar att det hela är bara tester, VARFÖR då en RESULTATSLISTA med etta tvåa trea etc.?

Kanske SM6NZB kan svara/försvara vad det igentligen är som försigår?
 
Jag tror att det är ganska allmänt vedertaget att man med "test" menar tävling eller (con)test.

Vad regler och rättvisa beträffar, så verkar de som själva deltar vara i stort sett nöjda, även om det så klart diskuteras emellanåt hur långt man kan tänja reglerna.
Mina barn, fyra och sex år gamla, är väldigt fixerade vid det där med rättvisa. Jag brukar försöka förklara för dem att ingen exakt rättvisa existerar, eftersom begreppet i sig är subjektivt. Världen är helt enkelt orättvis.

Jag ser egentligen ingen anledning till varför man i tid och otid ska behöva försvara den ena eller den andra aspekten av hobbyn. Gillar man inte någon särskild inriktning, kan man ju ägna sig åt någon annan dito, som man gillar bättre. Det är enligt min mening vad som är så fantastiskt med amatörradio.

För övrigt tycker jag att det funkar bra med uppladdningen av loggar.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Fjärrstyrning!

Saxat från "reglerna" i bl.a 50Mhz testen.

"All RADIO-utrustning som används skall befinna sig inom en radie av 500m, i Sverige och får fjärrstyras."

Som jag läser det är att fjärrstyrning är godkänd om "ALL RADIO-UTRUSTNING" befinner sig inom en radio av 500m. Hur kan man då köra över internet 10-tals mil från sändarantennen och delta?

Detta har pågått under en längre tid, efterssom inget har hänt är det många som hoppar på den idén.

Sedan är det väl frågan om det är ett regelbrott, "all radio utrustning" befinner ju sig på fjärrstyrnings platsen. Att den senast styrs från en annan plats står det inget om.

Det borde vara lite klarare regler över vad som gäller nu när fjärrstyrning blir vanligare.
 
Detta har pågått under en längre tid, efterssom inget har hänt är det många som hoppar på den idén.

Sedan är det väl frågan om det är ett regelbrott, "all radio utrustning" befinner ju sig på fjärrstyrnings platsen. Att den senast styrs från en annan plats står det inget om.

Det borde vara lite klarare regler över vad som gäller nu när fjärrstyrning blir vanligare.

Relgerna har denna skrivning för att klarlägga att fjärrstyrning är tillåten men att all radioutrustning skall befinna sig inom 500 m. Med radioutrustning menas här sändare/mottagare/antenner. Dvs inte platsen där man kontrollerar/fjärrstyr stationen.

Under mitt första år med fjärrstyrning fanns inte denna skrivning och jag tycker själv att den är tillräckligt bra skriven. Den hindrar t.ex. att man inte kan ha extra mottagare på annan plats då även denna måste finnas inom de bestämda 500 m som gäller för radioutrustningen. Detta ger att man vid fjärrstyrning inte får ha en lokal mottagare där man för tillfället sitter och fjärrstyr sin fjärrstyrda station.

En fjärrstyrd station har samma status som en vanligt station där operatören sitter på antenn/sändare/mottagareplatsen. Dvs en fjärrstyrd station och den vanliga stationen är jämnställda i testen.

73 de ULF, SM0LCB/SM7LCB

Radio station SM7LCB in JO86GH
Radio station SM7LCB in JO86GH
 
Tittat på dina angivna länkar där du har frontpanelen plus låda och resten av radion plus låda på remotesite'n. Då har du ju halva radion lokalt. Eller frontpanelen räknas inte in i själva radion?

Nu är min mening inte att "skälla" på utvecklingen inom detta utan att få en rättvis bedömning i de s.k testerna/tävlingarna som nu är tävlingar enligt hur jag ser det hela. Köra remote ger ju en uppenbar fördel pga "tyst" QTH och kanske rent radiomässigt fördelar i höjdplaceringar etc.

Varför inte dela in "tävlingarna" i ex, sändningsklasser, ERP-effekter och remote-klasser?
 
Last edited:
Tittat på dina angivna länkar där du har frontpanelen plus låda och resten av radion plus låda på remotesite'n. Då har du ju halva radion lokalt. Eller frontpanelen räknas inte in i själva radion?

Nu är min mening inte att "skälla" på utvecklingen inom detta utan att få en rättvis bedömning i de s.k testerna/tävlingarna som nu är tävlingar enligt hur jag ser det hela. Köra remote ger ju en uppenbar fördel pga "tyst" QTH och kanske rent radiomässigt fördelar i höjdplaceringar etc.

Varför inte dela in "tävlingarna" i ex, sändningsklasser, ERP-effekter och remote-klasser?

Hej,

Nja tycker nog att frontpanelen på en IC-706 i sig inte är en radio utan en kontrollenhet till en radio. Själva radion fungerar i princip utan front men fronten fungerar aldrig ensam som en radio.

Rättvis bedömning kommer vi aldrig att uppnå. Man måste relatera sitt resultat till vad man har för station, qth, antenn mm vilket jag tror att de flesta gör i NAC-testerna. Enda riktigt rättvisa hanteringen vore att var och en tävlade i en egen klass men det låter ju mycket tråkigt.

Viktigast med NAC är aktivitet och inte resultatlistan. Fjärrstyrning är min enda möjlighet att vara QRV på mikrovågsbanden och jag godtar att tävla med alla som deltar. Tycker jag inte behöver in speciell klass för "fjärrstyrd station i södra sverige med relativt tyst QTH och med för lågt placerad antenn och lite för lite uteffekt".

Så hoppas alla kör radio och aktiverar NAC-testerna och därmed har kul!

73 de ULF/SM0LCB
 
Självfallet är frontpanelen inte en radio utan en del i en radio och de få reglerna säger ju: "All RADIO-utrustning som används".

Din kommentar om "Rättvis bedömning" har jag hört förrut från andra signaler som brukar frekventera det övre skiktet i listorna. Undrar vad dom är rädda för? "Egen klass" tycker du är mycket tråkigt? Varför då, anser du att doping ska vara tillåtet? Ben Johnsons bravader i Seul? Eller är du rädd för att inte kunna ha den fördelen emot dom som inte har den i tävling. Det är ungefär som att tävla med F1 emot folkrace. Inte det, varför inte då?

Vad sägs om att införa s.k "lystal" som dom använder i segling, dvs det som gör att en svagare båt kan vinna över en starkare? Eller golfens "handicap"? Men det är ju klart att då blir det mycket tråkigt!

Om det nu är viktigast med aktivitet så kan man väl slopa resultatlistan och kalla det för NAT i stället och alla får mäta sig själva mot sig själv och inte mot andra.

Som upplysning står C i NAC för Contest, dvs tävling.

Ingen hindrar dig från att fjärrstyra men i en tävling är det reglerna som gäller och jag anser att du bryter iom du använder del av radioutrustning. Hade du enbart använt dator till radio hade det varit grönt.
 
Angående ämnet på tråden " testresultat på SSA.SE " så pågår jusst nu på e-mail baserad reflektor en häftig debatt om att testledarens godtycke omöjliggör tävlandet. Det handlar tex om att man inte får "köra sig själv" och att man inte får ändra på en logg där fel upptäcks. vissa förespråkar en övergång till OZ systemet med "Claimed Score" och ett slutligt resultat som kommer 1 eller 2 månader efteråt. Det känns som om testledaren avgår så kan Mikrovågs eliten börja köra igen..... Varför neka dom detta... / 73 Tommy SM6NZB
 
Jag betraktar amatörradio som en hobby.
Jag deltar i VHF-testerna för att det är kul.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Hej Tommy!

1) Kan du verifiera hur man ska tyda "All radioutrustning.." i reglerna. Jag vill tyda det som att fjärrförbindelse med dator ---> internet ---> radioutrustning. Dvs ingen del av radioutrustningen, typ 706 frontpanel är ju en del i radioutrustningen, på styrande QTH.

2) Eftersom det kallas Test och inte Contest (tävling), kan man tänka sig en rättvis uppspaltning av ex sändningsmoder typ 16-18, SSB, 18-20 CW, 20-22 Maskinkod (PSK31 etc), effekt ERP och sedan ha "resultatlistan" efter de olika moderna. Ett annat alternativ vore någon form av handikapp, typ golf eller segling (lystal). Det blir lite av löjets skimmer att fullmatade stationer så gott som alltid ligger i topp pga resurser.

En del tester/contest har ju en del av bl.a uppspaltningen, varför inte alla?

Jan
 
1) Kan du verifiera hur man ska tyda "All radioutrustning.." i reglerna. Jag vill tyda det som att fjärrförbindelse med dator ---> internet ---> radioutrustning. Dvs ingen del av radioutrustningen, typ 706 frontpanel är ju en del i radioutrustningen, på styrande QTH.

Intressant tanke.

Men om jag bygger min egen frontpanel så har den aldrig varit en del i radioutrustningen och därmed tillåten? Men att använda en färdigbyggd så skulle det inte vara tillåtet?

Om nu inte min hemmabyggda frontpanel är tillåten så är det tydligen helt ok att styra den från dator via en frontpanel i mjukvara (hemmabyggde eller köpt)?

Nä lägg ner detta spår. Så länge antenn och HF-delar finns på fjärrsidan inom 500 meter så är det ok att styra den med vilken utrustning som helt och från vilken plats man nu önskar. Att jag använder samma fjärrstyrning även när jag är på mitt QTH på Öland är ju mitt eget val men frågan är om jag är fjärrstyrd eller vanlig station då (allt ligger inom 500 meter)?

73 de ULF/SM7LCB nu börjar 23cm testen är du QRV?
 
Back
Top