Testresultat direkt på SSA.SE

Angående Remote operating:
Från VHF Handbook V5:40 åtkomlig via Föreningen Sveriges Sändareamatörer och dokument:

5.3.3 Operating
All the equipment of the station (transmitters, receivers and antennas, etc) must be located within a single circle of no greater than 500 metres diameter.
OPERATOR may reside outside the station’s area (“remote station”), connected to the station via a
“remote control terminal”.

Om du vill ha en regeländring på NAC testerna så ta upp det med SSA och dess forum samt på det Nordiska vhf-mötet. Frågor går sedan vidare på NRAU och IARU reg 1 möte.

/ Tommy
 
Samma mening som i reglerna. Kan jag alltså anta att del av radio får befinna sig i remote position?

Avseende "rättvisan" i tävlandet i de svenska testerna, varför går det inte att införa olika pass som premierar olika sändningssätt?

Jan
 
VVG skrev; Avseende "rättvisan" i tävlandet i de svenska testerna, varför går det inte att införa olika pass som premierar olika sändningssätt?

-----

PHU, LCB och NZB har egentligen redan gett dig bra svar. Men du lyssnar ju inte.:rolleyes:

Angående rättvisa så finns det ingen rättvisa i denna typ av radiotävlingar. Alla deltar på sina egna villkor med sina egna radioapparater, egna antenner och egna hjälpmedel. Några operatörer har färdigheter i morsetelegrafi och andra lider av svåra störningar från grannarnas hemelektronik. En del bor högt uppe på ett kalt berg medan andra är hänvisade till en dalsänka med tät granskog runt omkring. Där duger inte en Halo-antenn.

Det finns dom som kör låg effekt och det finns dom som kör 1 kW. Några kör 2 eller 3 kW och når då betydligt längre än dom skulle gjort om dom kört lagligt. Att köra allt för hög effekt har aldrig ifrågasatts i någon radiotävling vad jag vet. Om jag kör 5 kW i nästa 2 m NAC så kan jag fortfarande skriva under försäkran i tävlingsloggen om att jag följt reglerna. Därmed är tävlingsledaren NZB nöjd. Det ankommer inte på honom att åka till Lund för att mäta fältstyrka och med hjälp av handräckning från Polisen och PTS göra husrannsakan för att verifiera det ev lagbrottet. Kommer han ändå till Lund så bjuder jag på kaffe. Välkommen.

Sak samma med Remote Operation. Dagens sofistikerade teknik möjliggör användning av såväl fjärrmottagare som fjärrsändare. En del använder denna utrustningen strikt enligt de definitioner som IARU slagit fast eller som gäller för en viss tävling. Andra gör lite som dom vill och tycker. Det ingen vet har ingen ont av. Regler är dessutom till för att tänjas på. Det finns alltid ett visst tolkningsutrymme. Vem kan kontrollera hur reglerna tolkas av den enskilde och hur skall sådana ev feltolkningar beivras.

Mest rättvis hade väl NAC blivit om man skippat reglerna helt och därmed också resultatlistan. Testledaren hade fått mer fritid. Det kunde ha räckt med att SSA eller någon annan förening eller enskild amatör föreslagit att; Första tisdagen mellan kl 18 - 24 i varje månad akrtiverar vi 2 m bandet. Alla får delta på sina egna villkor, inget krav på loggning, inge begränsningar mer än det egna samvetet. Ja kanske inte ens samvete behövs. Dom som tvunget vill tävla för själva tävlandets skull kan göra det med sig själv eller med någon kompis eller med flera kompisar på en gång. Varför konstra till det med en massa superdetaljerade regler där efterlevnaden ändå inte kan kontrolleras och regler som knappast har något berättigande eftersom de individuella förutsättningarna skiljer så mycket som de faktiskt gör.

-Jan. Gör som jag, kör radio på DINA EGNA villkor. Delta i de radioaktiviteter DU tycker är kul. Om och jag säger OM du vill delta i någon organiserad seriös tävling (t ex NAC) och komma med på resultatlistan, följ då reglerna så långt det är praktiskt möjligt och skicka in loggen i rätt tid. Klaga inte om du inte kommer på första plats. Jämför istället din 120:e placering med stationer som har liknande förutsättningar som dig själv. Förbättra ständigt din utrustning och operatörsskicklighet. Lär dig morsetelegrafi eller förbättra dina färdigheter. Byt QTH och sätt upp allt högre torn med större antenner. Lär dig mer om vågutvbredningsfenomenen. Utnyttja DX-cluster och chattar. Använd mobiltelefonen för att förbereda förbindelserna. Annonsera ut vilka tider du lyssnar i en viss riktning. Var aktiv. Tänk taktiskt. Var slug. Bygg ännu större PA-steg och avancera sakta uppåt i resultatlistan. Hux flux knäcker du t o m storkanoner som SK7MW och alla de andra grabbarna som satsat kanske hundratusentals kronor och massor av arbete för att bygga en slagkraftig station.

När du nått översta platsen i resultatlistan kan du vara nöjd. Då kanske de du petat ner på andra eller tredjeplatsen dyker upp här på Ham.se och gnäller om att reglerna är orättvisa, fusk förekommer och allt måste ändras till deras favör. Så går det till inte bara inom amatörradio. Världen är orättvis. :)

Snart är det jul och alla borde äta fler pepparkakor och bli snälla som små lamm.

CU IN CONTEST

/Bengt
 
Bra talat. Nu var det över ett år sedan jag ochSK6JX var med i NAC senast, men jag tyckte att det var riktigt kul, trots att vi inte hade en chans mot Mike Whiskey, SK0CT och de andra storfräsarna.

Med nya klubbstugan kanske vi kommer igång igen. Kan man hoppas på topp 20...? Det vore helt okej med just våra förutsättningar.

SA6APZ
 
Ja, reglerna verkar ju vara glasklara. All radioutrustning inom en radie på 500m!
Frontpanelen på en IC-706 lär ju knappast innehålla varken sändaren eller mottagaren.

Om en sådan här tävling skall vara optimalt "rättvis" så skulle ju reglerna begränsa så att alla uppnådde samma resultat. Men syftet med en tävling (contest, på utrikiska) är ju att den som är bäst bör vinna. Hur man blir bäst är ju en del av meningen med tävlingen.
 
Back
Top