Transceiverpriser just nu

SA5A

Well-Known Member
Icom IC-9100 SRSAB 40.000 WIMO 32.000
Icom IC-7410 SRSAB 22.000 WIMO 18.500

Yaesu FT-450D Mobinet 10.995 WIMO 8.777
Yaesu FT-950E Mobinet 17.950 WIMO 12.500
Yaesu FT-2000 Mobinet 29.900 WIMO 21.700
Yaesu FT-2000D Mobinet 38.445 WIMO 27.300

Kenwood TS-590 LSG 17.490 WIMO 15.700
Kenwood TS-2000 LSG 19.700 WIMO 17.550

Jag har använt WIMO som en slags "Europaprisreferens" och räknat om WIMO:s priser med dagens kurs 2011-05-02 från Forex.
Jag tog Kenwood-priserna från LSG (fast de kanske inte bestämmer priset i Sverige ?).
Reflektioner: Kenwoodpriserna är rätt ok. I närheten av Sverigepriserna. Kanske ligger Europapriserna inom prutmånen för Kenwood.
På några andra transceivers är det häpnadsväckande stora skillnader mellan de svenska priserna och WIMO:s! Vad motiverar dessa prisskillnader inom vår gemensamma marknad? Är det skillnad på transceivrarna?
Sture
 
Last edited:
gjorde samma jämförelse förra sommaren och det såg likadant ut då, kenw.. SM hade lägst påslag på priset, medan Yae.. och Ico.. hade betydligt högre prispåslag speciellt på de nyare produkterna.

burkarna är ju lika och har ingen marknadsanpassning för SM som motiverar påslag (möjligen svensk manual). Det tyder på att man har en tillräcklig kundbas som är nöjda och återkommer med nya köp när nya burkar kommer in tidigt. Övriga handlar utomlands.
 
Jag har funderat ett tag om det är dags att skaffa en nyare transceiver. Sedan 1973 har jag haft HW-101, IC-720A och en IC-706MkIIg och det vore kul att prova något modernare(?). Med tanke på prisskillnaderna blir man ju lite osäker på om det verkligen är samma riggar som säljs inom Europa eller om det kan finnas skillnader, t.ex. ndg hur de bestyckats med filter eller annat. Roy (FPD) har ju också skrivit om att riggar byggs med olika kvalitet t.ex. ndg EMC. Eller gäller det senare bara utom-europeiska riggar?
Sture
 
De riggar som säljs i EU med CE märke, med R&TTE typgodkännande, Rhos, och E-mark är alla lika. Det som kan skilja inom EU är de icke harmoniserade sakerna som frekvensbanden.

Dock säljs det av systematiska svartimportörer riggar från var de får tag på dem. Och det är skillnad på exvis Asiatiska versioner USA versioner etc.
Skillande i pris beror på markandens storlek, en firma som säljer 100 ggr fler än man säljer i SM kan hålla lägre priser. Dessutom om han slipper lägga timmar av support på varje kund.
I SM säljs med 2 års garanti, man åtar sig även efterservice och håller reservdelar.
Vissa företag i EU förseglar sina apparater med ett klsitermärke som avslöjar om den öppnats, om så är fallet vägras garanti, eller i vissa fall även betalad service.
Reservdelar kan ta mycket lång tid att få till grejer sålda av billigare företag som då slipper ha ett rum med delar till ett värde av en miljon liggande i minst tio år, utan tar hem efter beställning. ja nog har vi hört de som varit utan riggen i 6 månader.
Sen skiljer sig momsen i olika länder.
Löneläget bestämmer marknadspriser i landet i fråga.
Liksom priset en importör får från tillverkaren, köper man 20 ggr så många av en viss modells så blir givetvis priset därefter.
I norge gäller 5 års garanti, det kostar pengar.
Support till kunder är en stor kostnad, att svara på frågor om riggen både före och efter köp. I vissa fall timslånga kurser. Inte minst för handikappade kunder. Något man inte får från de som säljer billigt.
Kanske det dags att minska till lagstadgad 6 mån garanti i SM sätta upp staket mellan tekniker och telefon. Sätta seals för att avslöja om radion öppnats. Vägra hjälp eller modifieringar efter garantiden.
I USA kan säljaren vägra service efter garantitiden. Vägra reparationer om radion lagats sönder, dvs om ingrepp eller modifiering gjorts.
Att fel på hemimporterade radiostationer är överepresenterade är underligt. Endera finns det fler sådana radioapparater än sålda av riktiga importörer i landet, med ansvar för sevice, delar och garanti i landet, eller så har de lurats på en dålig radio till den dumme svensken som man aldrig mera ser.

Att man ibland bara byter ut en trasig radio på garanti är sant, stora säljare som säljer tusentals får därmed ett litet lager av dåliga radio, klart att man tar en av dem om den dumme tursiten står vid disken. Man slipper serviceverkstad och kan bli av med de utbytta. Flera av mina erfarenheter tyder på att det är så, inte bara på amatörradio utan det mesta av billig eleketronik som kan köpas utomlands. Fotoprylar exvis.
Ibland har en Svensk radioamtör köpt en rig som är tillverkad för 6 år sedan där inga modifieringar är gjorda. Billigt..... säljaren vägrar när det uppdagas.

Ja i framtiden får vi nog se amatörradio som vilken hemeleketronikprodukt som helst. 2 - 3års livslängd, soptunnan och köp nytt. Och varför inte? Det accepteras ju när det gäller datorer, telefoni, TV gräsklippare, foto etc. ett bra sätt att alltid ha senaste grejer.


Sen går det ju alltid att förhandla lite med säljaren om priser........

de
Roy
 
Skillande i pris beror på markandens storlek, en firma som säljer 100 ggr fler än man säljer i SM kan hålla lägre priser.
I SM säljs med 2 års garanti, man åtar sig även efterservice och håller reservdelar.
Vad är det som hindrar en svensk firma att vara så billig att den kan sälja 100 ggr flera rigga inom EU?
Är det inte så att varje agent blir vid sin läst och inte snor marknad av agenter i ett annat land?
En form av oligopol?
Då har vi ingen konkurens inom hamradio.
73 de SM0LRU/Kenta
 
"Intressant" skillnad. Hade en Svensk ÅF för exvis Volvo vägrat serva en privatimporterad Volvo från Exvis Tyskland hade han blivit stämd. Och kunden hade vunnit. Jag har en privatimporterad Mercedes. Har aldrig haft några problem med att få den servad hos en ÅF eller fristående verkstad.

Exvis Porsche hade i alla fall för några år sedan en världsgaranti som gällde begagnade fordon oavsett varifrån dom importerats under förutsättning att dom inte var registrerade som stulna.

Argumenten emot privatimport som listas ovan är IMHO aningen krystade. Ett exempel: Löneläget i Tyskland är betydligt högre än i Sverige. Ändå är riggarna billigare där.

EU's öppna gränser skapades för att befrämja konkurrens. Ändå har en del så svårt att ta till sig det där med den öppna marknaden.

Om jag någon gång skulle fundera på en dyrare rigg, kan jag spara pengar på att köpa den från någon av de stora centraleuropeiska handlarna. För de pengar som motsvarar mellanskillnaden får jag en trevlig biltur söderut, en chans att prata Tyska med vanligtvis mycket professionella säljare (Jag har jobbat i Tyskland till och från) och om det skulle sitta några klistermärken "Warranty Void if Seal is Broken" så accepterar jag självklart detta. Sådana etiketter sitter på alla våra instrument från Agilent eller Tektronix. Varför skulle inte exvis Icom vara annorlunda? Och - är Icoms riggar så dåliga att det krävs service på dom? Inte då...väl?
 
Jag gjorde en ordenligt pris jämförelse på jobbet mellan ett stor antal artiklar inom EU.
Där kunde man se att vissa saker var mycket dyrare i Sverige mot andra EU länder.
Men det fanns också de saker som var lika billiga här som där eller billigare.
Sådan sak var platt-TV, bärbara pc osv.
Fynda kunde man göra genom att köpa saker som mobiler, bilar och en del annat.
Hamradio prylar var ca 20-30% billigare i Tyskland mot i Sverige även om man räknade bort momserna.
Nu är det så att svenska kronan är stark och det kan löna sig att titta runt lite inom EU på vissa saker.
Helt klart är att vi behöver svenska leverantörer av prylar men med lägre marginaler och med en försäljnings aria på hela EU.
73 de SM0LRU /Kenta
 
Kan det inte vara så enkelt att om ett företag har en HAM-säljare och en HAM-rep-teknikansvarig som säljer riggar som aldrig går sönder, så måste de ta mer betalt för apparaterna om de har en mindre kundkrets än en stor om det ska räcka till två löner + vinst?
 
Back
Top