TS-590 åtgärda ALC-spiken?

Det verkar finnas gott om SL6270 på eBay, men om det är kopior eller rätta varan vet jag inte.
 
Min kommer därifrån. Ska testa funktionen får vi se... Gör inget om det är en kopia bara den har korrekt funktion.
 
Jag har i en del andra trådar skrivit om digitala röstminnen där jag haft QSO med mig själv... Men jag har även använt röstminnet för att skapa en fördröjning på 0.1 sekund och under tiden låter jag en DSP räkna på vågformen och plocka bort transienter etc. Funkar helt OK och då kan man sätta regleringen i slutsteget så kommer det att bli helt självjusterande mellan 1 - 100 W , funkar dock dåligt med CW om man har äkta medhörning. Men har du medhörningsoscillator är det ingen skillnad.

Hur gör du det där SM7MCD? Jag tror jag ställde en fråga om detta för länge sedan, men fick inga svar. Mitt syfte var att tidsfördröja "CW" för att alla reläer helt säkert ska hinna slå om. Självfallet måste man ha direkt medhörning.

Tänkte också på att det i en TS-590 med modern DSP borde kunna användas för att slippa de där 5 ms överskjut från ALCn.

Sture
 
Hur gör du det där SM7MCD? Jag tror jag ställde en fråga om detta för länge sedan, men fick inga svar. Mitt syfte var att tidsfördröja "CW" för att alla reläer helt säkert ska hinna slå om. Självfallet måste man ha direkt medhörning.

Tänkte också på att det i en TS-590 med modern DSP borde kunna användas för att slippa de där 5 ms överskjut från ALCn.

Sture

Det allra enklaste sättet att fördröja en digital signal som t.ex. telegrafinyckling är att använda ett långt skiftregister antingen i hårdvara eller i programvara. Registret klockas med en frekvens som är en multipel av 1/den önskade fördröjningen.

Problemet är bara att hitta stället i en modern radio där detta kan sättas
in så att reläerna drar innan nycklingen gör att HF-signalen läggs på.

I äldre plåtradioapparater finns ofta denna funktion förberedd så att en MOX (Modulation Operated Xmit) -funktion ska fungera pålitligt. En av mina SRT TD90 styrsändare har ett skiftregisterminne arrangerat så att tillslag av hårdvarunycklingssignalen till antennreläet och öppningen av PA-steget sker c:a 20 ms innan HF kommer ur enheten. Dessutom innehåller antennreläboxen en brytkedja så att det måste vara draget och "färdigstudsat" innan man kan sända.

Hur det är med plastradio undandrar sig min bedömning.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Många (alla?) nya transceivrar som kostar några kronor har möjlighet att anpassa HF-signalen så att T/R-relät i ett slutsteg ska hinna skifta. Jag tror TS 590 kan ha 25 ms fördröjning.

/Roland
 
Last edited:
Många (alla?) nya transceivrar som kostar några kronor har möjlighet att anpassa HF-signalen så att T/R-relät i ett slutsteg ska hinna skifta. Jag tror TS 590 kan ha 25 mS fördröjning.

/Roland


Det vore konstigt om inte en "prekey-tid" skulle kunna ställas in i övrigt så avancerade radioapparater...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hur gör du det där SM7MCD?

Jag har använt tekniken i flera steg: Första gången hade jag ett bandeko där jag passade på att signalbehandla mellan in och ut. Där fick en dämpsats styras av insignalen så att utsignalen blev tämligen konstant. Reglersystemet utvecklades i takt med att jag lärde mig vad reglerteknik är och hur man beräknar observerbarhet i signalerna. Första bygget hade en återkoppling med lampa och LDR i dämpsatsen kopplat till bandekot. Första försöket var runt -76 (jag var då 16 år) och syftet var att styra en FM-sändare utan att jag behövde justera volymen under de 6 timmar som varje rullband snurrade... Detta var innan mp3-spelare och ville man ha en egen låtlista fick man redigera rullband som matade en FM-sändare och så hade jag en liten hemmbyggd FM-mottagare med i fickan med tillkopplade Koss-lurar.

Samma teknik användes när jag senare som radioamatör senare byggde slutsteg och ville få en enkel justering vid bandbyte etc. (förstärkningen ändras på olika frekvensband) Senare byttes bandekot mot ett digitalt minne men där tekniken var liknande och där jag flyttade tidskonstanten för att justera spänningsdelarentill programmet i en µ-dator. Dock har den styrande delen alltid varit en spänningsdelare som styrs av dioder och motstånd. Liknande teknik används i en av de kopplingar som Bengt -EQL använde i en av sina sändare för att styra CW-signalens form.
(I KRAS-sändaren använde vi flera RC-kretsar för att skapa en fördröjning som tillåter teckenformning.)

Under en tid använde jag liknande programvara som exempelvis Skype använder för att hinna räkna på vad röstminnet har i sig innan det skrivs ut från minnet när jag kör SSB eller AM. Att man får lite fördröjning märks inte då man kör simplex, men då jag idag försöker lämna simplextrafik och köra duplex på kortvåg har jag angripit problemet med röstmodulation enligt en mer klassisk modell som beskrivits i tråden. Där ingår VOGAD som start och sedan en noggrann polplacering. Systemet fungerar under mycket stora dynamiska variationer, exempelvis kan jag starta sändaren i en lektionssal och gå 5 - 6 meter från sändaren utan att justera några knappar ens om jag håller mikrofonen alldeles vid läpparna. Allt justeras till att ha rätt utstyrning i slutsteget och det som hörs är att rumsekot varierar när jag går några meter bort. Jag visade detta under SAQ-dagarna då jag placerade en sändare i ett föreläsningstält och utstyrningen var konstant oavsett var jag befann mig. Jag har även lyckats bra med att återkoppla slutstegets ström i ett hybridbygge där slutsteget är ett rörbygge med QQE06/40.

Sammanfattningen ger att det finns flera varianter att lösa problematiken och vad man skall undvika är att blanda två mindre lyckade lösningar utan bestämma sig för en konsekvent systemlösning.
 
Ja, TS-590 går att ställa om från den ordinarie 10ms till 25ms TX delay.

Men jag kör också min gamla IC-720A uppe vid fjällstugan. Den körs ibland med transverter för 2m och ett slutsteg på dryga 100W. Inte så himla mycket, men det känns bra om alla reläer slagit om innan tx-effekten brakar ut. Har också en hembyggd "bugg" som i lådan har gott om plats för mer finesser. ;-)
 
Det var en duktig liten krets. 62:- i stycketal hos en av de större leverantörerna.
Ytmonterat ...

/Janne
 
Såg ju bra ut. Jag väntar på min Icom IC-9100, den är på kurering hos tillverkaren.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
Det är ju bra att plastradioindustrin tar tag i problemet.

Dock kan man fråga sig varför man fortfarande kan använda rent asocialt korta stig och falltider hos teckendelarna.
1 ms är grovt räknat 5 gånger för kort vid normala telegrafihastigheter, vilket gör att "nyckelknäppsproblemet" fortfarande kan bli påtagligt.

Dessutom undrar jag varför Kenwood inte tog tillfället i akt att göra teckenformningen gaussisk vilket hade fått ner grannkanalemissionerna maximalt.

De som bryr sig om grannkanalstörningar använder stig- och falltider som inte understiger 10% av den kortaste teckendelen, vilken för 40 Baud eller 240-takt är 25 ms. Alltså borde man inte kunna ställa in kortare tider än c:a 3 ms.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Nu finns nya mätningar på TS-590 med den lilla hårdvaru-modifikationen. Ser bra ut!
http://5tx.de/?p=1350
Sture

Skulle vara intressant se hur kurvan såg ut om man drog ned TX-drivningen till exakt under ALC-träder in. Av bilden kan man misstänka att man kör kraftig ALC då framflanken ser ut att skickas rätt i taket och ALC får snabbt rycka in, och då får man ingen eventuell avrundning av rampningen om detta nu är inlagt i moduleringsprofilen. Detta skapar onödig bandbredd.

Hur många CW-operatörer kör utan ALC?
 
Skulle vara intressant se hur kurvan såg ut om man drog ned TX-drivningen till exakt under ALC-träder in. Av bilden kan man misstänka att man kör kraftig ALC då framflanken ser ut att skickas rätt i taket och ALC får snabbt rycka in, och då får man ingen eventuell avrundning av rampningen om detta nu är inlagt i moduleringsprofilen. Detta skapar onödig bandbredd.

Hur många CW-operatörer kör utan ALC?

När man packar upp transceivern verkar fabriksinställningen vara TX-drivning 50 av 100. Då dunkar ALC-metern upp i taket. Jag drar ner till ca 20 av 100 och då syns ingen ALC- utslag. Har ändå tyckt att Acom 1000 reagerar med att fladdra till med en spik. Men jag har inget annat att mäta med , tyvärr.

Har för mig att det stod i "In depth manualen" att ALCn används för att hålla rätt nivå på uteffekten i förhållande till vad man ställer in, samt att håll samma inställda uteffekt på alla band. Så om man som jag kör utan ALC, så tappar men den bekvämligheten och får hålla lite koll på vad som händer på olika band.

Så på din fråga, YES, så gissar jag att många kör med fabriksinställningarna och förutsätter att de ska vara ok.

Sture
 
Jag kör med max stigtid som är 6 ms. Men har för mig att den stod på något av de lägre värdena som fabriksinställning.

I övrigt är TS-590, för min del, en så gott som perfekt station, som lämnar lite i övrigt att önska. ;-)
Sture
 
Min maskinpark med mätsintrumen består för övrigt av en Beckman Tech 300A, som för ett par år sedan kompletterades med en effekt och SWR-meter Daiwa CN-101L samt lyxleksaken Palstar ZM-30! ;-)
Sture
 
Back
Top