Vad är CW break-in?

SA6BNV

Well-Known Member
När jag tittar i specen för t ex Icom IC-718 så ser jag att man kan välja CW break-in operation. Dessa tre alternativ finns:

- full break-in
- semi break-in
- no break-in

Vad menas med dessa?

För semi break-in kan man dessutom välja "CW delay time" (2-13 dots).

// Åke
 
Last edited:
Ett snabbt svar från en icke CW gubbe.
Full= sändren igång bara under pipet mottagaren resten.
semi= sändaren igång under bokstaven
no= sändaren igång hela medelandet.
73 Göran
 
Ah, låter rimligt.
Rätt bekvämt om det funkar så.
Men blir det inte ett farligt rasslande i sändnings-reläet? Borde slitas en del.
Eller det kanske inte är reläer i moderna riggar?
// Åke
 
Jo, det kan bli irriterande i längden. Dessutom hör man allt som händer på frekvensen samtidigt. Jag kör alltid semi-bk med min IC-735 det är lugnast.
Det finns antagligen stationer utan reläer som irriterar. Men jag har inte forskat i det...;)

/ Ingvar
 
Ett fel, "no" betyder att sändaren inte går igång om du trycker på manipulatorn.
I detta läge kan man träna med telegrafnyckeln eller manipulatorn att manipuilera Morsetecken. Man 2torrnycklar".
CW är det trafiksätt på radiostationen där du vanligen kör Morse.
Många använder CW för att generara bärvåg vid avstämning av antennavstämmare.
de som kör med dator kan generara Morse i SSB.
BK = sändaren startar när du rör manipulatorn och hänger kvar en tid.
FBK = sändaren sänder bara medan Morseteckenen sänds, du hör mellan prickarna. (För den vane och erfarne telegrafisten)
Tiden mäts i teckendelar, och tiden kommer då att bli kortare vid högre hastighet, dvs du väntar lika länge i teckendelar räknat, för att höra mellan exvis ord elle meningar. (gäller vid elbugg)
På IC-735 som Ingvar nämner, sätts tiden för BK med en pot och är i tid istället för teckendelar, varvid man kan behöva ändra tiden om man byter hastighet.

de
Roy
SM4FPD
 
Fra første dag har jeg kjørt Full Break In, synes det er mest behagelig!
Men nå har jeg bare brukt manipulator i min CW kariære.

Lykke til med CW
 
I många riggar är det ett jäkla slammrande i nycklingsrelä för PA när man kör QSK. Detta förtar helt nöjet! Själv kör jag ofta QSK både med och utan PA och jag har kopplat bort nycklingsreläet i de riggar jag har använt de senaste 20 åren (TS870, TS850) då jag spänningsnycklar mitt slutsteg som är försett med tysta och akustiskt isolerade vakumreläer.

Det är då väldigt effektivt och njutbart att köra QSK och man blir tex mycket effektivare i DX pileup när DX'et kör split, för då har man full kontroll på vad som händer på DX'ets frekvens och kan därmed undvika att sända i onödan och förorsaka onödiga QRM för andra. Det skulle vara välgörande om fler praktiserade detta!

73/Lasse
 
Finns det något mysigare än relän som tickar?
Ja visst är smaken delad, själv tycker jag att relätickande är trevligt när man nycklar Morse, särskilt med elbugg.
Kanske beror detta på att jag lärde mig med en hembyggd elbugg som just hade ett relä. Då ju den skulle nyckla en gammal sändtagare med högspänning.
Många byggde förr elbuggar med relän som enda aktiva komponenter, flera relän och det blev ett väldigt tickande och klapprande. Och visst väsnas även en Vibrophlex...
Att andra tvärt emot, vill bara höra tonen, det får vi förstå.

de
SM4FPD
Roy
 
Nej. Dessa riggar har även en spänningsutgång (+12V) som följer nycklingen. Denna används då för att nyckla PA't. Villkoret är förstås att man har ett slutsteg som är byggt för QSK, annars går det åt pipsvängen!

Om inte det finns någon spänningsnycklad utgång på radion, så kan man använda den spänning som annars skulle ha aktiverat nycklingsreläet för ändamålet.

Även om man kör utan PA så blir QSK'n så mycket behagligare utan slamrande relä. Sen må man, likt Roy, tycka att det finns en särskild mysfaktor med "tickande reläer"... men jag vill nog påstå att det inte "tickar" om de flesta riggars nycklingsreläer - Det SLAMRAR!! ;-)

73/Lasse
 
... men jag vill nog påstå att det inte "tickar" om de flesta riggars nycklingsreläer - Det SLAMRAR!! ;-)

73/Lasse

Just pga detta kör jag TenTec. Bara ett litet reed-relä, knappt hörbart om man inte har volymen helt nere. Då kan det *antydas*:) Försök köra full break-in med en FT-950, hehe. Låter som något håller på att lossna därinne...
 
Vår käre SM7ABO (s.k.) körde en IC-735 med full QSK men hade då sin elbugg inställd så att tecknen fick sin ursprungslängd. Ett känsligt CW-öra kunde höra skillnaden vid en snabb jämförelse.

/Ingvar
 
Vår käre SM7ABO (s.k.) körde en IC-735 med full QSK men hade då sin elbugg inställd så att tecknen fick sin ursprungslängd. Ett känsligt CW-öra kunde höra skillnaden vid en snabb jämförelse.

/Ingvar

Du glömde berätta att han mest troligtvis alstrade de där CW tecknen körandes i sin SAAB på E6:an med buggen på högerbenet samtidigt som han pratade med sina medpassagerare :p
Jag var en sådan passagerare några gånger och slutade aldrig förundras över karlens förmåga att göra flera saker samtidigt.
Det där att män har dålig simultankapacitet gällde i alla fall inte Enar ;)
 
Det vete tusan...;-) Degknådning kan te sig nog så svårt om man aldrig har gjort det förut...

Men, att det skulle vara särskilt svårt att köra CW samtidigt som man kör bil är en myt!
Då under förutsättning att man kan CW förstås...!;-)

Jag vill hävda att det inte är svårare än att prata samtidigt som man kör bil. Och då gäller självfallet samma förutsättning; Att man kan prata! :)

73 de Lasse
 
... Jag vill hävda att det inte är svårare än att prata samtidigt som man kör bil. Och då gäller självfallet samma förutsättning; Att man kan prata! :)
Tunghäfta verkar vara en sällsynt åkomma hos oss "hams"! ;)

/ Göstha
 
Ska man köra effektiv CW eller om det är mycket QSB och motstationen inte hör dig så bra, är det smidigt att kunna höra om han sänder samtidigt som du själv.

Kör man trast-tugg QSO (långbänks snack) så är det skönt att kunna klämma in ett R lite då och då eller ett break.......kör man semi-break in så har man´ingen koll på om det är någon stämmer av eller något annat som stör ens sändning.

Bjarne
 
Kan bara hålla med dig Bjarne. QSK, rätt använt och med ljudlös switchning, är en upplevelse! Nästan som att gå från simplex- till duplexkommunikation.

73/Lasse
 
Back
Top