VAd är det svåraste en radioamatör kan ge sig på?

FPD de APQ

Du skrev:
Jag tror du, SM6ENG, glömde nivån där stora kunskaper i metallurgi krävs, exvis för att tillverka sin egen antenntråd, bedöma den ur hållfasthetsynpunkter och korrosionsbeständighet. Något som verkligen borde tillhöra radioamatörens kunskapsportfölj.


På sätt och vis har du rätt Roy. Många amatörer - även oldtimers med SM-signaler följt av två bokstäver - har dåliga kunskaper i enkla hållfasthetsprinciper när det gäller trådantenner.
Jag har sett skräckexempel på dipolantenner, tillverkade av FK-1,5 mm2, installerade över lokala vägar där inte bara traktorer utan också bilar, cyklar och mopeder trafikerar.
Nog finns det väl bättre sätt att bli av med otrevliga och amatörfientliga grannar? Jag har för mig att halshuggning avskaffades i Sverige på 1800-talet!

Tillverka sin egen antenntråd?
Det gjorde inte ens pionjärerna för radiokommunikation i förra seklets början.
Skulle man som radioamatör ägna sig åt detta fick man troligen införskaffa smältverk och maskiner för miljoner kronor. Tid över för att bygga sändare, mottagare och antenner - glöm det!

73
Bengt SM6APQ
 
Ett tråddragningsverk kunde ju en radioamatör ha i alla fall.
Så kunde man köpa koppartackor och dra till lämplig tråddimension själv.
Lite får man väl göra.
Det finns säkert radioamatörer som har motorsåg.
de
FPD
 
Försöker påminna mig om vilka av de som påstår sig vara av det riktiga virket här i denna tråden och andra här på ham.se som jag hört på banden.. FPD har jag hört många gånger och kört. APQ har jag hört och kört nån enstaka gång. YES har jag hört väldigt starkt några gånger. EQL känns det som jag kan ha kört på 2 m låga delen för mycket längesedan. De riktiga storfräsarna tycks jag ha missat eller glömt bort...
 
Får man kalla sig för en riktig människa...om man inte byggt sin egen kropp? :)

precis. det är mamma och pappa som är dom riktiga människorna.

precis som ICOM,YAESU,KENWOOD och TYT mm. Dom är dom riktiga amatörerna. :D
 
SM6XUZ kommenterar SM7NKK:
Citat:
Ursprungligen skriven av SM7NKK
Får man kalla sig för en riktig människa...om man inte byggt sin egen kropp? :)
precis. det är mamma och pappa som är dom riktiga människorna.

precis som ICOM,YAESU,KENWOOD och TYT mm. Dom är dom riktiga amatörerna.


Får inte ut mycket av ert resonemang i ämnet "Det svåraste en radioamatör kan ge sig på".
Det enda er tankeutflykt leder till här är möjligen att jag är glad att min mamma var amatör...
 
Jag tror, det svåraste en radioamatör kan ge sig på, måste vara en antennkonstruktion som fungerar på alla band, beöver inte monteras och dessutom är gratis, samt verifieras till 100% och gillas av alla radioamatörer.. Förhoppningsvis.
 
Där tror jag ändå Sven SM0HXO leder vad det gäller att svara trådens rubrik.
Dvs:

"Jag tror, det svåraste en radioamatör kan ge sig på, måste vara en antennkonstruktion som fungerar på alla band, beöver inte monteras och dessutom är gratis, samt verifieras till 100% och gillas av alla radioamatörer.. Förhoppningsvis"

Du har till och med fått med verifieras, som jag frågade mig i en annan tråd.
Helt klart finns det verkliga utmaningar.
Det blir dock möjligt sen när vi får supraledande antenntråd, dock hänger det på "gratis" och "verifiera" ändå.

de
FPD
 
Back
Top