Vad gäller om jag åker till Norge?

SM4FPD

Well-Known Member
Jag tänker på 5 MHz bandet, får jag då kör på deras 5 MHz band eller gäller svenska bandet för mig om jag går över gränsen?


28 MHz bandet. är rätt öppet, trots att solfläckstalet är nära botten.
Men när jag rattade lite på 29 MHz efter radioamatörer som kör A hamnade jag på en relästation, 29,250 MHz FM, SVXxxx tydligen en grekisk.
Har gått nära 59 hel dagen, ingen trafik bra ID med röst.
Frågan är hur delen för relästationer är uppdelad, trodde det vara 29,610 - 29,690 MHz som gällde med - 100 kHz.
Men de kanske ä olika frekvnsplan för olika länder?

SM4FPD
 
Jag tänker på 5 MHz bandet, får jag då kör på deras 5 MHz band eller gäller svenska bandet för mig om jag går över gränsen?
När man är i Norge gäller norska bestämmelser, även om man är
"svensker = tysker forkledde till mennesker". Dock är tilldelningen av bandet annorlunda eftersom Norge och Danmark har använt Artikel 4.4 medan i Sverige bandet är tilldelat enligt Artikel 5.

1698340315906.png

Skillnaden är att Artikel 4.4 inte ger någon som helst status som användare, medan Artikel 5 ger amatörerna sekundär status.

I praktiken har detta sannolikt ingen som helst betydelse, möjligen kan
tonläget och ordvalet när någon uppmanas att lämna en viss frekvens bli annorlunda.
 
Naturligtvis är det norska regler med dom eventuella undantag som finns för CEPT besökare som gäller i Norge.
 
Back
Top