Vad katten är detta ?

SM4FPD

Well-Known Member
På 5895 kHz AM.
En slinga med info om något som kan tydas till "radionordenstar fron vestern Norway" och en WWW-adress som inte funkar.
En mycket processad röst på slinga som går runt hela tiden.

Nån som hör? eller nån som funnit hemsidan?

SM4FPD
 
Hej!
Det låter som slingan säger this is radio northenstar from western nooo(rway) (hör den rätt väl på vertikalen.)

73 Håkan SM7WSJ
 
Nu är den lite svagare och störd av en annan station som är bred.
Men den hörs med varierande signalstyrka under dagen.

Men nog säger den point NO efter nordenstar, så även med stavningen northenstar blir det inte rätt,

En ny piratliknande station kör senaste tiden på 6130 kHz AM,
Dansken som sänder Radio Luxemburg går väldigt bra senaste tiden, 5970 kHz, dagtid med 10 kHz bandbredd låter den riktigt bra.

Förr var ju 40 meter BC band väldigt aktivt, dvs 7,2 - 7,6 MHz i det bandet är det numra rätt pasivt och inga stora signalstyrkor.
41 m amatörradio däremot går ju fint, även om det är rätt tyst tidvis. Kanske luften går ur när testen är slut

De
SM4FPD
 
Jag hör inget här hos mig, har lyssnat ett par gånger här under kvällen.

Dock ligger en väldigt stark station på gissningsvis 5898KHz och sprätter även på 5895 så är svårt att höra.

20230812_214913.jpg
 
Den finns allt på, men är dagtid ganska svag. Prova med CW läget om du kan höra bärvågen med smalt filter.
5898 kHz den ligger kanske på 5900 kHz BC stationerna ligger ju med 5 kHz avstånd.

Just nu kl 15.32 hörs den med S1. Men väl hörbar. Men då är jag lyckligt lottad med nära inga som helst lokala störningar.
5870 kHz hörs med S8, (njutbar signalkvalitet) det är en Dansk station som återutsänder gamla radio Luxemburg inspelingar.

SM4FPD
 
Här finns lite info om stationen

//QRP
 
Lite arkivforskning visar att detta är en i raden av förhoppningsfulla
entusiaster vilka primärt älskar att höra sina egna röster.

250 W till en inverted-V är lite magert.
 
Nu var det länge sedan jag lyssnade på 80m på helgförmiddagarna men det låter inte olikt en vanlig ”ring”.
 
Hörs bra i Bergslagen idag kl 9. Lite oklart upplägg på hemsidan, har dom flera sändare på samma frekvens eller bara fler programformat? Dom skulle behöva jobba lite på ljudet låter rätt basfattigt och tunt....
 
Hörs klent nu , kl 10.12
Svag och svag tunn modulation.
De har tydligen gått över från slingan till någon form av musikprogram.

Ja en sådan hemsida kan man klara sig utan, ..... säger ingenting och är mångtydig.

SM4FPD
 
Back
Top