Vad ska jordas i shacket?

SM0UXX

Well-Known Member
Jag har nu kommit så långt i mitt arbete med stationsjord att jag installerat en kopparplåt som jag lödit skärmflätor på att kopplas till radio, slutsteg, mm.

Jag är lite osäker på om det är bäst att koppla precis allt till denna för potentialutjämning, eller om det bara ställer till problem. T.ex. nätaggregat, kontrollbox för rotor?

Jag har också en Remoterig-box och en webbswitch (som jag styr huvudström och antennreläer med) som i sin tur är kopplade till router, som i sin tur är kopplad till modem/telefonlina....


Lite råd om detta tas tacksamt emot!
 
UXX de APQ
Hej!
En gammal god regel: GROUND EVERYTHING BUT THE DOORKNOBS!

73
Bengt SM6APQ
 
Jag förordar att bara jorda radioutrustningen/nätaggregatet/slutsteget/antennavstämmaren till "radiojorden"

Håll dator och mät/labbhörna utanför för att minimera ledningsburna störningar och skit från datorns nätaggregat.

Koppla absolut inte din utifrån kommande jord till vägguttagets jord! (jag har hört från flera amatörer att det är "bra"...:eek:) Fullständigt vanvettigt ur ett elsäkerhetsperspektiv.

Här har du lite bra läsning med tänkvärda tips:
Grounding Systems in the Ham Shack - Paradigms, Facts and Fallacies


Dörrknoppen är bra om den är jordad om utifall att den skulle råka bli strömförande :p
 
XUN de APQ.
Hej. Du skrev:
Koppla absolut inte din utifrån kommande jord till vägguttagets jord! (jag har hört från flera amatörer att det är "bra"...) Fullständigt vanvettigt ur ett elsäkerhetsperspektivag förordar att bara jorda radioutrustningen/nätaggregatet/slutsteget/antennavstämmaren till "radiojorden".

Hur undviker du att inte "radiojorden" kopplas ihop med "nätjorden"?
Ett praktiskt exempel: Antag att du är ägare av en - t ex TS 940. Transceivern är nätansluten med en trepolig sladd. Jag förutsätter att du pluggat in stickproppen i ett skyddsjordat vägguttag. En av ledaren är gröngul och är ansluten till transceiverns chassie. Chassiet är försett med en antennutgång typ SO-239. Till denna utgång anslutes en PL-259 som i sin tur kanske matar en tuner som är ansluten till antennen. Tunern är jordad till "radiojorden". Om transceivern matar antennen direkt - t ex en dipol då är skärmen sannolikt ansluten till "radiojorden". Resultatet innebär att i bägge exemplen elverkets jord blir ansluten till radiojorden.

Inom parentes sagt bör alla antenner vara dc-mässigt jordade ur flera synpunkter. Ett av skälen - kanske överdrivet - om av en händelse anodspänningen från PA-steget av en olyckshändelse råkar komma ut på antennen skall dc-jordningen kortsluta den farliga spänningen och lösa ut en eller flera säkringar.

Samma resonemang gäller elinstallationer i villor. Jag har hört elektriker resonera samma struntprat; blanda aldrig ihop elverkets jord med "egna jordningar". Jaså. Hur undviker man det?
Oljeeldningens panna är ansluten till en nedgrävd tank i trädgården. Ett kopparrör förbinder tanken med pannan. Cirkulationspumpar och oljebrännare är skyddsjordade med elverkets grön/gula skyddsjord. Värmepannan är dessutom ansluten via galvade rör till hydrortanken som sedan i sin tur är ansluten till en vattenpump som är jordad med elverkets jord och sedan blir ofrivilligt jordad via betonggolvet och till brunnen med en plastslang (sämre "jord") till en brunn eller kommunala vattenförsörjning. Resultatet blir att elverkets jord blir sammankopplat med "ofrivilliga jordar" oljetank, hydrofortank etc.

Det där med dörrhandtaget var ett litet "överdrivet" skämt men med litet allvar bakom.
1967 besökte jag i studie syfte en av världens största kuststationer - WCC Chatham Radio, Cape Cod, Mass.
Tekniskt intresserad intervjuade jag chefsteknikern på sändarestationen och kom in på ämnet jordningar. Han använde då uttrycket "everything but the doorknobs".
Han berättade att alla antennerna, rhomber, deltamatchade dipoler, master etc var dc-jordade och sammankopplade med elverkets jord. Detta för att jämna ut alla potentialskillnader i samband med åskväder som är mycket våldsamma i denna delen av USA.
"Vår 500 kHz 150 meter vertikal (typ "Eiffeltorn") har varit utsatt för åsknedslag 100-tals gånger utan skador på vår 40 kW sändare. Sändaren är i bruk även under åskväder - vi kan inte vara QRT under oväder - 500 kHz är en viktig länk för sjösäkerheten - i synnerhet under oväder".

P.S. Vid den stjärnkopplade stolptransformatorn som matar villan har elverket "sin" jord. Amatörradions "egen" jord är samman kopplad med elverkets jord - genom "jorden"!

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
XUN de APQ.
Hej. Du skrev:
Koppla absolut inte din utifrån kommande jord till vägguttagets jord! (jag har hört från flera amatörer att det är "bra"...) Fullständigt vanvettigt ur ett elsäkerhetsperspektivag förordar att bara jorda radioutrustningen/nätaggregatet/slutsteget/antennavstämmaren till "radiojorden".

Hur undviker du att inte "radiojorden" kopplas ihop med "nätjorden"?
Ett praktiskt exempel: Antag att du är ägare av en - t ex TS 940. Transceivern är nätansluten med en trepolig sladd. Jag förutsätter att du pluggat in stickproppen i ett skyddsjordat vägguttag. En av ledaren är gröngul och är ansluten till transceiverns chassie. Chassiet är försett med en antennutgång typ SO-239. Till denna utgång anslutes en PL-259 som i sin tur kanske matar en tuner som är ansluten till antennen. Tunern är jordad till "radiojorden". Om transceivern matar antennen direkt - t ex en dipol då är skärmen sannolikt ansluten till "radiojorden". Resultatet innebär att i bägge exemplen elverkets jord blir ansluten till radiojorden.

Inom parentes sagt bör alla antenner vara dc-mässigt jordade ur flera synpunkter. Ett av skälen - kanske överdrivet - om av en händelse anodspänningen från PA-steget av en olyckshändelse råkar komma ut på antennen skall dc-jordningen kortsluta den farliga spänningen och lösa ut en eller flera säkringar.

Samma resonemang gäller elinstallationer i villor. Jag har hört elektriker resonera samma struntprat; blanda aldrig ihop elverkets jord med "egna jordningar". Jaså. Hur undviker man det?
Oljeeldningens panna är ansluten till en nedgrävd tank i trädgården. Ett kopparrör förbinder tanken med pannan. Cirkulationspumpar och oljebrännare är skyddsjordade med elverkets grön/gula skyddsjord. Värmepannan är dessutom ansluten via galvade rör till hydrortanken som sedan i sin tur är ansluten till en vattenpump som är jordad med elverkets jord och sedan blir ofrivilligt jordad via betonggolvet och till brunnen med en plastslang (sämre "jord") till en brunn eller kommunala vattenförsörjning. Resultatet blir att elverkets jord blir sammankopplat med "ofrivilliga jordar" oljetank, hydrofortank etc.

Det där med dörrhandtaget var ett litet "överdrivet" skämt men med litet allvar bakom.
1967 besökte jag i studie syfte en av världens största kuststationer - WCC Chatham Radio, Cape Cod, Mass.
Tekniskt intresserad intervjuade jag chefsteknikern på sändarestationen och kom in på ämnet jordningar. Han använde då uttrycket "everything but the doorknobs".
Han berättade att alla antennerna, rhomber, deltamatchade dipoler, master etc var dc-jordade och sammankopplade med elverkets jord. Detta för att jämna ut alla potentialskillnader i samband med åskväder som är mycket våldsamma i denna delen av USA.
"Vår 500 kHz 150 meter vertikal (typ "Eiffeltorn") har varit utsatt för åsknedslag 100-tals gånger utan skador på vår 40 kW sändare. Sändaren är i bruk även under åskväder - vi kan inte vara QRT under oväder - 500 kHz är en viktig länk för sjösäkerheten - i synnerhet under oväder".

P.S. Vid den stjärnkopplade stolptransformatorn som matar villan har elverket "sin" jord. Amatörradions "egen" jord är samman kopplad med elverkets jord - genom "jorden"!

73
Bengt SM6APQ

Elnätet i ett hus är designat med personsäkerhet i fokus, inte amatörradio.
Elektrikernas och mitt "struntprat" kommer sig av att personsäkerheten kommer före antennjordens väl och ve.

Men det är en tudelad problematik..
På en sändaranläggning delar man samma jordsystem och i fallet med flera jordtag så är de oftast sammankopplade (potentialutjämnade) för att undvika den skillnad i potential som blir mellan två separerade enskilda jordtag,
vid exempelvis åska så kan det uppstå mycket stora skillnader mellan transformatorstationens jordtag och den lilla kopparplåtet som antennmästaren begravt under rosenrabatten.
Utrustning som "kommer i kläm" mellan jordtagen är oftast nätaggregaten med radiojorden på ena sidan och nätjorden på andra, ett inte helt ovanligt fenomen är att likriktarbryggan i nätagget skjuter ut sig.

Vad som är praktiskt eller ej är en helt annan femma, och som du nämner är det svårt att undvika att jordarna kopplas ihop, skiljetrafo kan dock vara ett sätt och jag kan själv gott sälla mig till syndarn :rolleyes:
 
XUN de APQ
Hej. Du skrev: vid exempelvis åska så kan det uppstå mycket stora skillnader mellan transformatorstationens jordtag och den lilla kopparplåtet som antennmästaren begravt under rosenrabatten.
Utrustning som "kommer i kläm" mellan jordtagen är oftast nätaggregaten med radiojorden på ena sidan och nätjorden på andra,

OM stationsjordens jordtag som finns i elcentralen är sammankopplad med jordplåten under rosenrabatten kan väl inga potentialskillnader uppkomma? Jag förutsätter att antennmästaren använt sig av ledningar med tillräcklig area!

73
Bengt SM6APQ
 
Hej
Jag har i en annan tråd gjort en del tillrättalägganden när man påstår att om det är att man äventyrar elsäkerheten om man kopplar ihop stationsjorden med skyddsjorden i huset. Detta är tydligen en ny myt som bitit sig fast och det är synd att den fortplantar sig. Jag upprepar därför vad jag tidigare skrivit med lite kompletteringar.
1. Jag inser inte på vilket sätt man försämrar elsäkerheten, om man ansluter sin stationsjord till husets skyddsjord, snarare är det tvärtom.
2. Det är svårt att förhindra att man får anslutningar mellan den "grön/gula", d.v.s. elcentralens jord och andra ”egna jordpunkter”. I så fall måste man beakta detta vid elinstallation eftersom anslutning till jord kan ske via vattenpump, avlopp, antennsystem etc. Jag känner inte till att man gör åtgärder för att förhindra sådana jordanslutningar.
3. Det är tom så att man rekommenderar extra anslutning till ”egen jordpunkt” vid t.ex. antenninstallationer, se sidan 12 i dokumentet
http://www.iea.lth.se/publications/M...l_document.pdf

4. Jag har för säkerhets skull kontaktat både Elsäkerhetsverket och Svensk Elstandard , SEK, och ställt frågan om det finns något förbud eller regel som säger att man inte får koppla ihop ”egna jordpunkter” med den gröngula.
Bägge instanserna säger att det inte finns något sådant förbud eller någon sådan regel. Om sammankoppling av ”egna jordpunkter” med den grön/gula hade medfört en försämrad elsäkerhet så hade det givetvis funnits ett sådant förbud eller regel. TVÄRTOM så rekommenderar man att kopplar ihop egna jordpunkter med den grön/gula eftersom detta ökar elsäkerheten genom att man får en potentialutjämning.
Sammankoppling av jordpunkter kan dock ge upphov till vagabonderande strömmar (jordströmmar) vilket i sin tur kan ge upphov till brum i elektronikutrustning, med detta är en helt annan fråga som handlar om funktionell jordning och inte om skyddsjordning och elsäkerhet. Men man kan undvika/minimera jordströmmar genom att använda en isolationstransformator med mitt-tappning där mitt-tappningen blir den nya skyddsjorden - enligt vad jag har beskrivit i min artikel om jordning som finns på ESR hemsida.


Ur elsäkerhetssynpunkt är det olyckligt att myten om att man inte får koppla ihop jordpunkter har uppstått! Kanske har man blandat ihop korten med att man inte får ERSÄTTA skyddsjorden från elcentralen med en icke godkänd skyddsjord t.ex. genom att använda ett värmeelement som skyddsjord. Vidare så är det så att om man gör en ”fast” inkoppling av en skyddsjord genom att gå in i elcentralen så måste man anlita en behörig elektriker för detta – men detta gäller inte bara skyddsjorden utan all inkoppling i elcentralen. Rent praktiskt så innebär myten även att vi radioamatörer inte kan ansluta våra master till egen jord för att minska skador vid åska! Om ett åsknedslag inträffar i eller närheten av en mast, som inte har en bra egen jordning, så kommer hela strömmen att gå via koax och rotorkablar till elcentralen (om man inte hunnit lossa alla kablar)! En isolationstransformator (där mittuttaget utgör en ”egen” skyddsjord ” )ger en del fördelar i form av att minskar jordströmmar och därmed risken för brum, den ger även en viss förbättring av personsäkerhet eftersom spänning mellan chassie och fas aldrig blir mer än 115V vidare så ger den ett visst förbättrat skydd mot EMC och åska. När det gäller skydd mot åska så är det mycket viktig att jordning av mast mycket är riktigt utfört. Men även om jordningen är riktigt utförd så skall man alltid lossa alla kablar från masten till huset vid utsidan av huset vid prognos för åska! Detta är viktigt ur elsäkerhetsaspekt!
När det gäller jordning så är det viktig att man tittar på hela systemet och att man gör ett ekvivalent schema över jordning. Vidare så måste man beakta alla aspekter av jordning, förutom personsäkerhet bör man ta hänsyn till bara EMC/åska, jordströmmar och RF-problematik. Dessa saker hänger ihop och det är risk att det inte blir bra om man bara hanterar en aspekt av detta ensamt. Givetvis kan kraven skilja sig åt i olika installation, en del har kanske ingen mast som skall jordas, andra kopplar kanske inte in annan utrustning till riggen som t.ex. datorns ljudkort, andra kör kanske QRP där risken för RF-problem är liten. I min artikel nr 15, ”JORDNING” har jag försökt att belysa alla aspekter av jordning och gett exempel på praktiska lösningar – läs den! Artikeln finns på ESR hemsida under länken ”Myter inom amatörradion av SM6ENG ”. En anledning att jag skrev publicerade ett antal myter var att jag skulle slippa upprepa vad jag sagt eftersom myter är seglivade och tenderar att återkomma. Jag har inget mer att tillföra till denna tråd.
73 / SM6ENG
 
Last edited:
Tänk om alla hade jordat sin antennmast, radioanläggning och sitt hus såsom man jordar på en sändaranläggning då skulle mycket av problemen med RFI och skador från åska minska drastiskt.

Hur många amatörer har dragit en 6mm2 kabel mellan mastens jordtag till elcentralen och fått en elektriker att koppla in den? –inte många..
Hur många amatörer har ens en rejäl jordansluten jordskena i shacket dit alla jordar samlas? –rätt få skulle jag vilja påstå.
Hur många amatörer med mast har begravt och anslutit ett jordtag på rätt sätt? –inte alla..
Hur många amatörer jordar sin utrustning med grova kablar? –jag brukar ofta se 0,75mm2 och skarvade/ihoptvinnade labbsladdar och andra fantasifulla anslutningar.

Jag förordar fortfarande skiljetrafon som SM6ENG nämner och att man jordar på rätt sätt i shacket och gör ett bra jordtag vid masten som direkt kopplas ihop med centralens jordtag för att uppnå den bästa potentialutjämningen samtidigt som åskan har en bra väg att gå.
Kopplar man en dålig antennjord till vägguttagets jord så leder man också åskan via husets ledningsnät i onödan och de inducerade spänningarna slår sönder allt i sin väg.

Myt eller ej, men i vissa lägen är det inte bra och tar man inte hänsyn till alla faktorer och gör på rätt sätt är det kanske bättre att låta bli..? ;)
 
SM6XUN de SM6ENG
Jo jag håller med dig. Har man inte tillräckliga kunskaper och inte gör en riktig installation och jordar sin mast enligt alla konstens regler så anser jag att man skall avstå ifrån att utföra/använda dessa installationer. Då skall man även låta bli att dra in en antennkabel in i huset ansluten till en antenn eftersom åskan kan ge upphov till stora spänningar oavsett hur stationsjorden är förbunden med skyddsjorden i huset. Det betyder i princip att man inte skall syssla med amatörradio om man inte har nödvändiga kunskaper. Detta gäller de flesta områden som involverar risker för skada på person eller egendom. Inte sätter man sig och flyger ett flygplan om man inte har klarat att ta det flygcertifikat som krävs.
Tyvärr är det så att nuvarande krav för att få ett amatörradiocertifkat är extremt reducerade jämfört med hur det var på t.ex. 60-talet. Det var till och med så att sändaramatörer hade dispens från att använda S-märkt utrustning eftersom man ansåg att deras kunskaper var mycket goda.
SSA har under många år prioriterat kvantitet istället för kvalitet dvs det viktigaste är att att få så många sändareamatörer som möjlighet istället för att se till att de som får sina certifikat har bra kunniga och har en seriös inställning till hobbyn. Med seriös menar jag att man är villig att förkovra sig genom att läsa litteratur, inhämta kunskaper från de som sysslat med hobbyn länge, bygga egen utrustning etc. Utövande av hobbyn begränsas idag allt mer till att köpa en färdig utrustning för få kontakt mellan punkt A och B. Därmed går man miste om mycket som denna hobby kan ge. Med den inställningen så tycker jag att man likaväl kan köpa en mobiltelefon, det är både billigare och dessutom förenat med små risker.

/SM6ENG
 
Last edited:
En "normal amatörradioantenn" såsom dipol, beam, quad, rhomb, log.periodare etc är alla
BALANSERADE ANTENNER OCH FODRAR INGEN HF-JORD. Att inte ha jordade vägguttaget i radioshacket tycker jag verkar mycket egendomligt!

73
Bengt SM6APQ
 
Krav på jordade uttag i bostäder infördes 1994. Alla fastigheter före 1994 har liksom där jag bor ojordade uttag, utom i kök och badrum

Bjarne
 
Last edited:
Trevlig tråd! :)

Man får kanske flytta ut sina nätanslutna radiogrejor i köket eller tvättstugan.
De enda ställena med jordade uttag, alternativt utomhus på altanen. :D
Där finns ett jordat...:rolleyes:
 
Den enda jord, som jag menar fungerar som det är tänkt, är skyddsjord, om den används så finns en chans att, om det blir ett fel i en eleketrisk apparat och den får ett strömförandfe hölje, kortsluter så att säkringen löser ut. Gulgrön jord har gjort sitt jobb, med MVG.
Dvs gulgrön. Däremot inget för HF.

För att övriga jordar skall funka krävs att jord är en "liten prick", som absorberar allt, ett svart hål, som saknar induktans, resistans och kapacistans. Och som kan anslutas utan induktans, resistans och kapacistans. Dvs utan ledningar ens decimeterlånga.

Dvs endast ett önsketänkande.

Jord i form av ett jordplan kanske funkar om man borrar ett hål mitt på biltaket och sätter en kvartsvågantenn där för VHF. Med väl ansluten jord vid antennfoten.
Dvs ett idealt jordplan.

Jord för att skydda mot åska är en stor vetenskap. Och risk finns att hemjordar, i form av tälpinnar och en gulgrön sladdstump, kan förvärra saken.

Jag har sett radiostationer som varit jordade, med tältpinne, och en sladd till apparatens jordskruv. Åskan har bränt av jordtrådar och jordfolier i radion. Dvs en stor ström har flutit mellan jord 1 och jord 2.
Där Jord 2 då är jordspettet, (tältppinnen) och jord 1 Gulgrön, som via elnätet och vidare minus 13,8 V går till elnätets jord.

Vid åsknedslag i grannskapet bildas en spänningskillnad mellan de två jordarna, radion står i mtten och "bränns av" på mitten.

Jord i form av chassijord är till och med i en ltien radiostation, en handapparat mycket komplicerat. Dvs inga strömmar, varken likström elelr HF-strömmar fåer flyta i chassit som man kallar jord. detta är numer amycket bättre till följd av EMC kraven.
det finns mykcte att lära genom att öppna och studera en modern radiostation.


Sen har vi blomjord, det där svarta i vilket vi slår ner jordspettet, tältpinnen. Detta element, dvs blomjord är en mycket dålig ledare, nästan en isolator för många höga frekenser.
Ja annars skulle dom väl inte ha grävt ner tonvis med koppar i Grimmeton.

Att bygga en PUS, (Potential Utjämnings Skena) bakom radiostationerna, där alla täkbara jordanslutningar kopplas, ja kanske ett bord klätt med kopparplåt.

Kanske kan det ge någon form av skydd när åskan slår ner i grannskapet.

Jag vill bara påvisa hur svårt detta med jord egentligen är, och att det finns olika jordar.
Något slutgiltig lösning har jag inte men mer debatt, mer kunspa, nya sätt att se saken kanske kan göra att vi kommer framåt.

Många har antennsystem som gör att chassin, koaxskärmar, gulgrön och tältpinnar blir en del av antennen, dvs strålar HF.

Vi har debatterat G5RV, hälften elelr mer av våra dyra 100 W hamnar i det vi kallar jord, Sen tror man att man skall kunna få jorden att "absoebera bort detta". En jordpunkt utan induktans, resitans och kapacistans, mer likt ett svart hål vore då drömmen.

Det som blir kvar uppe vid antennen får räcka till motstationen...... Det kan ju bli 59 även om bara 10 W går den vägen.


Ett praktiskt exempel från min tidigare tid som experimenterande och inte fulllt så erfaren radioamatör.
Jag byggde en sk jordströmsmätare, ett jordspett, (2m lång tältpinne) i varje ände av tomten, öst väst, det blev 60 m avstånd. Trådar från deessa till en liten mikroamperemätare med mittnolla. Jodå den visade ett utslag som i vissa fall ändrae sig och ibland polvände. VArning för ändrade conds, Aurora etc.
Men så hördes ett avlägset åskmuller, mitt fina vridspoleisntrument med mittnolla var pulversierat. Detta visar att två jordtag förstör det som sitter mellan dem.
Nytt instrument, och en liten säkring på 50 mA, (mindre fanns inte). Även då kunde mitt vridspoleinstrument, det nya, slås sönder av åskan.
Slutliga lösningen vaar två dioder över vridspolen, ett abtteri av kondingar från 100 pF till 10 000 pF, och några elektrolyter, plus säkringen före dessa.
Nu håller vridspoleisntrumentet. men säkringen löser ut med buller och bång om det åskar inom uppskattningsvis 2 - 5 km.
Detta visar att jord i form av marken, och med ett lager blomjord inte är en jord som vi önskar oss, dvs en liten prick som absoerberar allt. Utan snarare en ledare med hög resistans, impedans, reaktans, kapacistans, och som ger oss en potentialskillanad mellan jordtagen.


En länk :http://www.hvi.uu.se/ bra läsning och mycket att lära i saken om åskskydd, med jord.

de
SM4FPD
 
Last edited:
Men, Roy.
Var det inte så att åskan inducerade en spänningspuls i tråden som du hade mellan de två punkterna?
/Ingvar
 
Nej det var en strömstöt i Jord. Och två jordtag ger en potantialskillnad.
Som härrör från nedslaget.
Den kapacitiva delen av mina nedgrävda trådar och spett gentemot laddningen i luften är mycket liten.

Vi som bor på landet och har fått nedgrävda elledningar märker oxo skillanden, det var bättre förr, men strömavbrott är mer sällsynt.

Ett annat exemple då:

Jag kom hem till stugan och det hade varit åska under dagen, det luktade olja från pannrummet.
Jag fann att den metallarmerade slangen från Oljetanken till oljebrännaren pissade olja, ur ett litet litet hål, kanske o,1 mm. detta vid själv förskruvningen där det är massivt järn.
Jag skruvade bort slangen för att mäta upp och köpa en ny. Det gnistrade. Det åskade fortfarande. Det fanns en potantilaskillnad mellan pannan och oljetanken. Som tur var tände inte oljan av detta.
Pannan var ansluten till elnätet, och då jordat i marken flera långa km. Med kraftledningen nyligen nedgrävd.
Oljetanken stog på det skitiga och oljiga betonggolvet, dvs halvdåligt jordat men på a ett annat ställe, vi hade även här två jordtag, och mitten mellan dessa var slangen.

Rörmokaren som sålde en ny slang var van vid detta......

Slangen kunde ha varit en radiostation med två jordtag, och hade då delats på mitten, eller som jag beskrv ovan fått avbrända folier, mellan jord 1 och jord 2.

Hade då en gulgrön tråd från oljetanken till elcenttralen hjälpt?
Den hade då kunnat leda en del av strömstöten som tog kål på metallslangen. Dvs schuntat en del av potenstialskillanden och strömstöten.
Hade den varit 16 mm2 och kortare än slangen, så hade nog slangen klarat sig.
Eller om oljetanken varit helt isolerad från golvet. dvs endast en kapacistans.

Om jordskiktet över en yta av flera km2 vore noll Ohm, noll induktans, en kopparskiva, kan man kanske använda jord som det man tror, dvs om man ser jord som ett svart hål som suger upp allt man inte vill ha.


Jag har fler exempel, ex FOA:s seismometrar i mellersta Värmland och de långa mark-kablarna. Det tar jag inte upp nu.


De
SM4FPD
 
XUN de APQ.
Hej. Jag tycker det är på plats att du svarar och bemöter mitt inlägg # 5 istället för att hänvisa till andra trådar.

Beträffande att inte ha skyddsjordade vägguttag i sitt radioshack (vansinnigt enligt min mening):

a) Om du har nödvändiga kunskaper om elinstallationer i hus kan du göra detta själv. Enligt "gamla Semko, S-märkning) var vi radioamatörer undantagna från regeln och kunde utföra detta själv. Jämfört med slutstegsbyggen med spänningar ofta över 2000 volt var handskande med 220 volt betydligt ofarligare.
b) Om du anser att du inte har nödvändiga kunskaper i el-installationer kontrakta en behörig elektriker att installera jordade vägguttag i ditt radiorum.
ALL UTRUSTNING I ETT RADIORUM ELLER PÅ EN LABORATORIEBÄNK SKALL VARA SKYDDSJORDAD!

73
Bengt SM6APQ
 
FPD de APQ.
Hej. I mitt "första hus", 1963, på landet hade jag oljeeldning. Tanken var nedgrävd utanför pannrummet. Pannan, ABSO Gävle, var skyddsjordad från elcentralen. Från Televerket Radios skrotupplag "bärgade" jag en 35 mm2 cu-lina. Jag förband den nedgrävda tanken med oljebrännaren och värmepannans hölje. Rörmokaren skakade på huvudet. Hade aldrig sett något sådant förut. Jag bodde i det huset i 17 år. Vi hade många åsknedslag i närheten men inga skador på pannan eller tanken.

73
Bengt SM6APQ
 
Back
Top